Modes of subjetctivity and school education in the narrative of common-class women
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.1.21615Keywords:
Women. Modes of subjectivity. Schooling. Common classes.Abstract
This text is the result of a research that has as its focus of analysis the class and gender crossings in the modes of subjectivity of common-class women. The research field is a municipal public school that attended and attends to
common-class women, so it was possible to work with two generations of families headed by women. Working with narrative interviews, we are interested in the narratives that inform us of these crossings between modes of constituting women, mothers and former students, representatives of the common classes and of different generations, with respect to their relationship with schooling. In doing so, we assume a motivating question, which we seek to answer in this text: in what ways do women narrate their relationship with the school and how these relationships are crossed by class and gender? The theoretical and methodological framework of research emphasizes Foucaultian Studies with a post-structuralist bias.
Downloads
References
CARVALHO, Marília Pinto de. Mal aluno, boa aluna? Como as professoras avaliam meninos e meninas. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 9, n. 2, p. 554-574, 2001.
______. O fracasso escolar de meninos e meninas: articulação entre gênero e cor/raça. Cadernos Pagu, Campinas, v. 22, p. 247-290, 2004.
______. Gênero, raça e avaliação escolar. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 138, p. 83-866, set./dez. 2009.
DAL’IGNA, Maria Cláudia. “Há diferença?” – Relações entre desempenho escolar e gênero. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação,Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande
do Sul. Porto Alegre: UFRGS, 2005. 167 p.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade II: o uso dos razeres. Tradução de Maria Thereza da Costa Albuquerque. 13. ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1984. Vol. 2. 333 p.
______. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1993.
______. Ética, sexualidade, política. Ditos e Escritos. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006. Vol. 5.
______. A arqueologia do saber. Tradução de Luiz Felipe Baeta Neves. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008. 236 p.
______. A ordem do discurso: aula inaulgural no Collége de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. Tradução de Laura Fraga de Almeida Sampaio. 20. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2010. 79 p.
LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Tradução de Cristina Antunes e João Wanderley Geraldi. Belo Horizonte: Autêntica, 2014. 175 p.
PEREIRA, Fábio Hoffmann. Encaminhamentos a recuperação paralela: um olhar de gênero. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo. São Paulo: Universidade de São Paulo, 2008, 109 p.
ROSEMBERG, Fúlvia. Mulheres educadas e a educação de mulheres. In: PINSKY, Carla Bassanezi; PEDRO, Joana Maria (Org.). Nova História das Mulheres. São Paulo: Contexto, 2012, p. 333-359.
ROSEMBERG, Fúlvia; MADSEN, Nina. Educação formal, mulheres e gênero no Brasil contemporâneo. In: BARSTED, Leila Linhares; PITANGUY, Jacqueline (Org.). O Progresso das Mulheres no Brasil 2003-2010. Rio de Janeiro: Cepia; Brasília: Onu Mulheres, 2011. p. 390-434.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.