Teaching learning and professional development in early childhood education – approaches in the school context
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2016.2.20243Keywords:
Teacher training. Early Childhood Education. Hybrid education. Third Space.Abstract
This work presents data from a PhD research which intervention consists on a hybrid formation environment formed by researchers, experienced teachers and in distance mode Pedagogy students. The partnership between the actors has happened in moments of online and face to face interaction when teaching and learning experiences have been proposed, implemented and evaluated. The research is based on collaborative work through the overcoming of concrete dilemmas present in the basic education teachers’ routines. The data collection instruments are written narratives systematized in the virtual learning environment (VLE) and developed during the intervention-research. The analysis refers to one of the ten partnerships established within the context of Early Childhood Education suggesting that the participation in hybrid formative spaces can boost processes of learning and professional development. Among other things, the conclusion shows the fragility of a teaching area whose curriculum is established by means of references and guidelines.
Downloads
References
BRASIL. Decreto nº 5.622, de 19 de dezembro de 2005.
BELLONI, M. L. O que é mídia-educação. 3. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2009. (Coleção Polêmicas do Nosso Tempo).
COLE, L.; KNOWLES, J. G. Teacher development partnership research: a focus on methods and issues. American Educational Research Journal, v. 30, n. 3, p. 473-495, 1993. http://dx.doi.org/10.3102/00028312030003473
FREITAS, M. T. M. A formação do professor na era de mudança de paradigma educacional. In: FIDALGO, F. S. R. et al. (org.). Educação a distância – meios, atores e processos. Belo Horizonte: CAED-UFMG, 2013. p. 197-209.
GARCIA, C. M. Formação de professores para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.
GARCIA, C. M. Los profesores como trabajadores del conocimento. Certidumbres y desafíos para una formación a lo largo de la vida. Educar, n. 30, p. 27-56, 2002.
HARGREAVES, A. Educational changetakes ages: life, career and generational factors in teachers emotional responses to educational change. Teaching and Teacher Education, v. 21, p. 967-983, 2005. http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2005.06.007
HOEKSTRA A. A. et al. Experienced teachers’ informal learning: learning activities and changes in behavior and cognition. In: Teaching and Teacher Education, v. 25, p. 663-673, 2009. http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2008.12.007
KENSKY, V. M. Tecnologias e ensino presencial e a distância. Campinas, SP: Papirus, 2003. (Série Prática Pedagógica).
MIZUKAMI, M. G. N. Aprendizagem da docência: algumas contribuições de L. S. Shulman. In: Revista do Centro de Educação, v. 29, n. 02, p. 1-11, 2004.
MIZUKAMI, M. G. N. et al. A reflexão sobre a ação pedagógica como estratégia de modificação da escola pública elementar numa perspectiva de formação continuada no local de trabalho. Relatório de Pesquisa 2. Fapesp/Programa Ensino Público, 1998.
MIZUKAMI, M. G. N. et al. Escola e aprendizagem da docência: processos de investigação e formação. São Carlos: EdUFSCar, 2002.
NÓVOA, A. Os professores e o “novo” espaço público da educação. In: TARDIF, M. C. L. O ofício de professor: história, perspectivas e desafios internacionais. 4. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011. p. 217-233.
PEÑA, M.; de L. D. J.; ALLEGRETTI, S. M. M. Escola híbrida: aprendizes imersivos. In: Revista Cet, v. 01, n. 02, abr. 2012.
PERRENOUD, Ph. Práticas pedagógicas, profissão docente e formação: perspectivas sociológicas. Lisboa: D. Quixote, 1994.
POULSON, L. Paradigm lost? Subject knowledge, primary teachers and education policy. British Journal of Educational Studies, v. 49, n. 1, p. 40-55, 2001.
REALI, A. M. M. R.; TANCREDI, R. M. S. P.; MIZUKAMI, M. G. N. Programa de mentoria online: espaço para o desenvolvimento profissional de professoras iniciantes e expe-rientes. In: Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 34, n. 1, 2008. p. 07-95. http://dx.doi.org/10.1590/s1517-97022008000100006
RINALDI, R. P. Desenvolvimento profissional de formadores em exercício: contribuições de um programa online. 2009. 231 fl. Tese (Doutorado) – UFSCar, São Carlos.
RINALDI R. P.; CARDOSO, L. C. O estágio supervisionado na formação inicial de professores: aproximações com o contexto escolar. In: Congreso Internacional sobre Profesorado Principiante e Inserción Profesional a La Docencia , III., 2012, Santiago, Chile. Anais do ... Santiago, 2012.
SHULMAN, L. S. Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, v. 15, n. 2, p. 4-14, 1987.
SHULMAN, L. S. Just in case: reflexions on learning from experiences. In: Colbert , J.; Tromble , K.; Desberg , P. (ed.). The case for education. Contemporary approaches for using case methods. Needhan Height: Allyn Bacon, 1996.
p. 197-217.
VAILLANT, D.; MARCELO, C. Ensinando a ensinar – as quatro etapas de uma aprendizagem. Curitiba: UTFPR, 2012.
VAZ, A.; MENDES, R.; MAUÉS, E. Episódios e narrativas de professores – experiências e perspectivas docentes discutidas a partir de pesquisa sobre o conhecimento pedagógico de conteúdo. In: Reuni ão anual da Anped , 21., 2001, Caxambu, Brasil. Apresentação de trabalho. ZABALZA, M. A. Os desafios que a educação infantil deve enfrentar nos próximos anos. In: Qualidade em educação infantil. Porto Alegre: Artmed, 1998. p. 11-29.
ZEICHNER, K. Repensando as conexões entre a formação na universidade e as experiências de campo na formação de professores em faculdades e universidades. Educação, Santa Maria, v. 35, n. 3, p. 479-504, set./dez. 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.