Effective schools: what really matters in the opinion of parents, students, teachers and principals?

Authors

  • Paulo Sergio Garcia Faculdade de Educação da universidade de São Paulo
  • Nelio Bizzo Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.1.20063

Keywords:

School improvement. Students’ performance. School factors.

Abstract

This study investigates the school factors that explain students’ achievement under the perspective of the groups that are involved in the teaching and learning process: families, students, teachers and principals. A case study, collecting data through interviews was conducted in two schools, one in Brazil and another in Italy, where its students achieved high academic achievement. The results showed that it was not found a single factor explaining student performance. Twelve factors in Brazilian reality and eight in the Italian were found. Teacher was considered the main factor that influenced student. These data can be used by universities professors in pre and in-service education to promote discussion about school quality, and can be also used by principals in their schools as a way of better organizing the school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBERNAZ, A; FERREIRA, F. H. G.; FRANCO, C. Qualidade e equidade na educação fundamental brasileira. Texto para Discussão nº 455. Rio de Janeiro: PUC-Rio, 2002.

BARBOSA, M. E. F.; FERNANDES, C. A escola brasileira faz diferença? Uma investigação dos efeitos da escola na proficiência em matemática dos alunos da 4ª série. In: FRANCO, Creso (Org.). Avaliação, ciclos e promoção na educação. Porto Alegre: Artmed, 2001, p. 121-153.

BROOKE, N. SOARES, J. F. (Org.). Pesquisa em eficácia escolar: origens e trajetórias. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2008.

CASTRO, C. M.; FLETCHER, P. A escola que os brasileiros frequentaram em 1985. Rio de Janeiro: Ipea, Iplan, 1986.

CASTRO, C. M.; SANGUINETTY J. A.; MARQUES, E. A.; LACERDA, E. R.; FRANCO, M. A. C.; SILVA, M. A. Determinantes de la educación en América Latina: acceso, desempeño y equidad. ECIEL. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas (1984).

CASASSUS, J. A escola e a desigualdade. Brasília, DF: Plano, 2002.

CÉSAR, C.; SOARES, J. Desigualdades acadêmicas induzidas pelo contexto escolar. Revista Brasileira de Estudos de População, v. 18, n. 1/2, p. 97-110, 2001.

COLEMAN, J. S. Equality of educational opportunity. Washington, DC: US Government Print, Office, 1966. Creswell, J. Educational research: planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. New Jersey: Merrill Prentice Hall, 2005.

CRESAS. Le handicap socioculturel en question. Paris: ESF, 1978.

CRAHAY, M. Poderá a escola ser justa e eficaz? Da igualdade das oportunidades à igualdade dos conhecimentos. Tradução de Vasco Farinha. Lisboa: Instituto Piaget, 2002.

CRAHAY, M.; BAYE, A. Existem escolas justas e eficazes? Cad. Pesq., São Paulo, v. 43, n. 150, 2013. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742013000300007&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 27 jun. 2014.

DOUGLAS, J. W. B.; ROSS, J. M.; SIMPSON, H. R. All our future. London: P. Davies, 1968.

ESPÓSITO, Y. L.; DAVIS, C.; NUNES, M. M. R. Sistema de Avaliação do Rendimento Escolar – O modelo adotado pelo estado de São Paulo. Revista Brasileira de Educação, n. 13, p. 25-53, 2000.

FELICIO, F.; FERNANDES, R. O efeito da qualidade da escola sobre o desempenho escolar: uma avaliação do ensino fundamental no estado de São Paulo. Anais do XXXIII Encontro Nacional de Economia. Natal-RN, 2005.

FERNANDES, N. S.; SOARES, T. M.; PENA, A. C.; CUNHA, I. C. O conhecimento do professor em avaliação educacional e a proficiência do aluno. Est. Aval. Educ., São Paulo, v. 21, n. 47, p. 569-590, 2010.

FERRÃO, M. E.; BELTRÃO, K.; SANTOS, D. Políticas de não-repetência e qualidade da educação: evidências obtidas a partir da modelagem dos dados da 4ª série do SAEB-99. Estudos em Avaliação Educacional, n. 26, 2002.

FERRÃO, M. E.; BELTRÃO, K. I.; FERNANDES, C. Aprendendo sobre Escola Eficaz – evidências do Saeb-99. INEP/MEC, 2002.

FLETCHER, P. À procura do ensino eficaz. Relatório de pesquisa, PNUD/MEC/SAEB, 1997.

FLICK, U. Uma introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Bookman, 2009.

FRANCO, C.; BONAMINO, A. A pesquisa sobre características de escolas eficazes no Brasil: breve revisão dos principais achados e alguns problemas em aberto. Revista Educação Online, Rio de Janeiro, n. 1, 2005. Disponível em: http://www. maxwell.lambda.ele.puc-rio.br>. Acesso em: 10 fev. 2013.

FRANCO, C.; SZTAJN, P.; ORTIGÃO, M. I. Mathematics teachers, reform, and equity: results from the Brazilian National Assessment. Journal for Research in Mathematics Education, Reston, Virginia, v. 38, n. 4, 393-419, 2007.

FULLAN, M.; HARGREAVES, A. A escola como organização aprendente: buscando uma qualidade para a Educação. Porto Alegre: Artmed, 2000.

GOMES, C. A. A escola de qualidade para todos: abrindo as camadas da cebola. Ensaio: Avaliação de Políticas Públicas Educacionais, n. 13, p. 281-306, jul.-set. 2005.

KLEIN, R.; FONTANIVE, N. S. Gestão de resultados e de aprendizagem. Apresentado no XIV Encontro Nacional de Diretores (Fundação Bradesco). Gestão escolar: as articulações do diretor, São Paulo, 2010. Instituto Nacional de Pesquisas Inep). Censo da Educação Básica, 2015.

LEE, V. E.; BRYK, A. S.; SMITH, J. The organization of effective secondary schools. In: DARLING-HAMMOND, L. Review of Research in Education, Washington, DC, American Educational Research Association, p. 171-267, 1993. LEE, V.; FRANCO, C.; ALBERNAZ, A. Quality and equality in Brazilian secondary schools: a multilevel cross-national school effects study. Annual Meeting of the American Educational Research Association, San Diego, 2004.

MACHADO SOARES, T. Influência do professor e do ambiente em sala de aula sobre a proficiência alcançada pelos alunos avaliados no Simave-2002, 2004.

MELLA, O. (Org.). Qualitative study of schools with outstanding results in seven Latin American countries. Santiago, Chile: Unesco, Latin American Laboratory for Assessment of the Quality of Education, 2002.

MEURET, D. Établissement scolaires: ce qui fait la différence. L’Année Sociologique, Paris, v. 50, n. 2, p. 545-556, 2000. Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico. Résultats du Pisa 2009. Surmonter le milieu social: l’égalité des chances et l’équité du rendement de l’apprentissage, 2. Paris: OCDE. 2011.

PAUL, J. J.; BARBOSA, M. L. A qualidade dos professores como fator de eficácia escolar. REICE – Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio em Educación, v. 5, n. 5e, 2007.

PHILLIPS, D. Learning from elsewhere in education: some perennial problems revisited with reference to British interest in RACZYNSKI, D.; MUÑOZ, G. Efectividad escolar y cambio educativo en condiciones de pobreza en Chile. Santiago de Chile: Ministerio de Educación, 2005.

RUTTER, M. Fifteen thousand hours: secondary schools and their effects on children. Cambridge: Harvard University Press, 1979.

SAMMONS, P.; HILLMAN, J.; MORTIMORE, P. Key Characteristics of effective schools: a review of school effectiveness research. London: Office for Standards in Education [OFSTED], 1995.

SÁTYRO, N.; SOARES, S. A infraestrutura das escolas brasileiras de ensino fundamental: um estudo com base nos censos escolares de 1997 a 2005. Brasília: Ipea, 2007. (Textos para Discussão, 1267).

SAUVY, A.; GIRARD, A. Les diverses classes sociales devant l’enseignement. Population, 2. Reprisin INED (1970), Population et l’enseignement. Paris: PUF, 1965. p. 233-260.

SCARTEZINI, R. A.; VIANA, T. de C. O efeito professor e sua transmissibilidade. In: COLÓQUIO DO LEPSI IP/FE-USP, 2010, São Paulo. Anais... São Paulo: USP, 2010. Disponível em: <http://www.proceedings.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=MSC0000000032010000100058&lng=pt&nrm=abn>. Acesso em: 30 set. 2013.

SCHEERENS, J. Improving school effectiveness. Paris: Unesco, International Institute for Educational Planning, 2000.

SCHEERENS, J.; BOSKER, R. The foundations of educational effectiveness. Oxford: Pergamon, 1997.

SCHIEFELBEIN, E.; SIMMONS, J. Os determinantes do desempenho escolar: uma revisão de pesquisas nos países em desenvolvimento. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 35,p. 53-72, nov. 1980.

SOARES, J. F. Qualidade e eqüidade na educação básica brasileira: a evidência do SAEB-2001. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 12, n. 38, 2004. Disponível em: <http://epaa.asu.edu/epaa/v12n38>. Acesso em: 21 maio 2012.

SOARES, S.; RAZO, R.; FARIÑAS, M. Perfil estatístico da educação rural: origem socioeconômica desfavorecida, insumos escolares deficientes e resultados inaceitáveis. In: BOF, Alvana Maria (Org.). A educação no Brasil rural. Brasília: Inep, 2006, p. 47-68.

SOARES, J. F.; ALVES, M. T. Desigualdades Raciais no Sistema Brasileiro de Educação Básica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 29, p.147-165, 2003. SOARES, J. F.; CÉSAR, C. C.; MAMBRINI, J. Determinantes de desempenho dos alunos o ensino básico brasileiro: evidências do SAEB de 1997. In: Franco, C. (Org.). Avaliação, ciclos e promoção na educação. Porto Alegre: Artmed, 2001. p. 121-153.

SOARES NETO, J. J. JESUS, G. R.; KARINO, C. A.; ANDRADE, D. F. Uma escala para medir a infraestrutura escolar. Est. Aval. Educ., São Paulo, v. 24, n. 54, p. 78-99, jan.-abr. 2013.

SOARES, J. F.; MAMBRINI, J.; PEREIRA, L. R.; ALVES, M. T. G. Fatores associados ao desempenho em língua portuguesa e atemática: evidência do SAEB – 2001. Minas Gerais, UFMG, 2001.

Published

2017-05-31

How to Cite

Garcia, P. S., & Bizzo, N. (2017). Effective schools: what really matters in the opinion of parents, students, teachers and principals?. Educação, 40(1), 83–96. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.1.20063

Issue

Section

Other Topics