Senses about to be a teacher: pioneer-teacher’s school in Claudia city, Mato Grosso State
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2014.3.18083Keywords:
Education. Public education. Pioneer-teacher. Discourse analysis.Abstract
This article is the result of a research developed in the city of Claudia, Mato Grosso State. It aimed to investigate howteachers from that city built the history of the educational system in their teaching practices in the first decade (1978-1988) of colonization. The text also shows the senses teacher gave to education. With the theoretical framework of Discourse Analysis, according to Pêcheux, the research rose meaning senses on public education, the role of the pioneer-teacher and the school within that context. We concluded that the pioneer-teacher’s school was the result of a political struggle developed between the community and the public power. The community built the school and it indicated residents to work that as teachers. The government supplied textbooks teaching, advising and qualified teachers in the classroom.Downloads
References
COLONIZADORA SINOP S.A. Histórico da Gleba Celeste – 5ª parte: Cidade Cláudia. Sinop, s.d. 5 fls.
COLONIZADORA SINOP S.A. Plano de loteamento da Cidade Cláudia. Prefeitura Municipal de Sinop-MT. 10 fev. 1983. 7 fls.
CORACINI, Maria José (Org.). Identidade e discurso: (des)cons-
truindo subjetividades. Campinas: Unicamp; Chapecó: Argos Editora Universitária, 2003.
ELIAS, Norbert. O processo civilizador. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1994. v. 1.
GUIMARÃES, Eduardo. Semântica do acontecimento: um estudo enunciativo da designação. Campinas: Pontes, 2002.
INDURSKY, Freda. Formação discursiva: ela ainda merece que lutemos por ela? In: SEMINÁRIO DE ESTUDOS EM ANÁLISE DO DISCURSO: mapeando conceitos, confrontando limites, 2., 2005,
Porto Alegre. O campo da Análise do Discurso no Brasil: mapeando conceitos, confrontando limites, 2005. Disponível em: www.discurso.ufrgs.br/sead2/doc/freda.pdf - Acesso em: 15 maio 2006.
MTNews. Cláudia. Disponível em: www.mtnews.com.br/cidades/claudia.htm - Acesso em: 24 maio 2004.
MUTTI, Regina Maria Varini. Análise de discurso e ensino de português: o que interessa ao professor. Entrelinhas – a revista do Curso de Letras, Unisinos – Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, ano 2, n. 1, jan./abr. 2005. p. única. Disponível em: http://www.entrelinhas.unisinos.br/index.php?e=1&s=9&a=5 - Acesso em: 16 ago. 2009.
ORLANDI, Eni Pulcinelli. Identidade linguística escolar. In: SIGNORINI, Inês (Org.). Lingua(gem) e identidade: elementos para uma discussão no campo aplicado. Campinas: Mercado de Letras, 1998.
PÊCHEUX, Michel. Semântica e discurso: uma crítica à afir-
mação do óbvio. 2. ed. Campinas: Editora da Unicamp, 1995.
PÊCHEUX, Michel. Análise automática do discurso (AAD-69). In: GADET, Françoise; HAK, Tony (Org.). Por uma análise automática do discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. 3. ed.
Campinas: Unicamp, 1997. p. 61-161.
PÊCHEUX, Michel. Papel da memória. In: ACHARD, Pierre et al. Papel da memória. Campinas: Pontes, 1999. p. 49-57.
PÊCHEUX, Michel. O Discurso: estrutura ou acontecimento. 3. ed. Campinas: Pontes, 2002.
SOUZA, Edison Antônio de. Sinop – história, imagens e relatos: um estudo sobre a sua colonização. Cuiabá: EdUFMT, 2004.
MALDONADO, Roseli de Moura. Roseli de Moura Maldonado: depoimento. [06 jun. 2004]. Entrevistadora: Cristinne Leus Tomé. Cláudia, MT, 2004. 1 microcassete sonoro (1h41min56s). Regravado em 1 CD-ROM. Entrevista concedida para a Tese de Doutorado sobre a Educação de Cláudia-MT entre 1978 e 1988.
PRÁ, Aleixa Kowal de. Aleixa Kowal de Prá: depoimento. [06 jun. 2004]. Entrevistadora: Cristinne Leus Tomé. Cláudia, MT, 2004. 1 microcassete sonoro (1h41min24s). Regravado em 1 CD-ROM. Entrevista concedida para a Tese de Doutorado sobre a Educação de Cláudia-MT entre 1978 e 1988.
SANTOS, João Olegário dos. João Olegário dos Santos: depoimento. [12 mar. 2004]. Entrevistadora: Cristinne Leus Tomé. Cláudia, MT, 2004. 1 microcassete sonoro (1h17min15s). Regravado em 1 CD-ROM. Entrevista concedida para a Tese de Doutorado sobre a Educação de Cláudia-MT entre 1978 e 1988.
VOLLBRECHT, Vilson. Vilson Vollbrecht: depoimento. [29 fev. 2004]. Entrevistadora: Cristinne Leus Tomé. Cláudia, MT, 2004. 1 microcassete sonoro (1h07min33s). Regravado em 1 CD-ROM. Entrevista concedida para a Tese de Doutorado sobre a Educação de Cláudia-MT entre 1978 e 1988.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.