Senses about to be a teacher: pioneer-teacher’s school in Claudia city, Mato Grosso State

Authors

  • Cristinne Leus Tomé UNEMAT – Universidade do Estado do Mato Grosso

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2014.3.18083

Keywords:

Education. Public education. Pioneer-teacher. Discourse analysis.

Abstract

This article is the result of a research developed in the city of Claudia, Mato Grosso State. It aimed to investigate howteachers from that city built the history of the educational system in their teaching practices in the first decade (1978-1988) of colonization. The text also shows the senses teacher gave to education. With the theoretical framework of Discourse Analysis, according to Pêcheux, the research rose meaning senses on public education, the role of the pioneer-teacher and the school within that context. We concluded that the pioneer-teacher’s school was the result of a political struggle developed between the community and the public power. The community built the school and it indicated residents to work that as teachers. The government supplied textbooks teaching, advising and qualified teachers in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cristinne Leus Tomé, UNEMAT – Universidade do Estado do Mato Grosso

Possui graduação em História Licenciatura pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1986), graduação em História Bacharelado pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1987), mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2000) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2009). Atualmente é professora da Universidade do Estado de Mato Grosso. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino-Aprendizagem, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, ensino/aprendizagem, análise de discurso. <http://lattes.ufrgs.br/servlet/jpkFltGeral.cFltVisualizador?&pTipoIdentif=2&pTipoRelat=1&pSearch=I3VmcmdzI2NwZCM1MDg1NzA2MTAyMCN1ZnJncyNjcGQj&pCodOrigemCur=1>

 

References

COLONIZADORA SINOP S.A. Histórico da Gleba Celeste – 5ª parte: Cidade Cláudia. Sinop, s.d. 5 fls.

COLONIZADORA SINOP S.A. Plano de loteamento da Cidade Cláudia. Prefeitura Municipal de Sinop-MT. 10 fev. 1983. 7 fls.

CORACINI, Maria José (Org.). Identidade e discurso: (des)cons-

truindo subjetividades. Campinas: Unicamp; Chapecó: Argos Editora Universitária, 2003.

ELIAS, Norbert. O processo civilizador. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1994. v. 1.

GUIMARÃES, Eduardo. Semântica do acontecimento: um estudo enunciativo da designação. Campinas: Pontes, 2002.

INDURSKY, Freda. Formação discursiva: ela ainda merece que lutemos por ela? In: SEMINÁRIO DE ESTUDOS EM ANÁLISE DO DISCURSO: mapeando conceitos, confrontando limites, 2., 2005,

Porto Alegre. O campo da Análise do Discurso no Brasil: mapeando conceitos, confrontando limites, 2005. Disponível em: www.discurso.ufrgs.br/sead2/doc/freda.pdf - Acesso em: 15 maio 2006.

MTNews. Cláudia. Disponível em: www.mtnews.com.br/cidades/claudia.htm - Acesso em: 24 maio 2004.

MUTTI, Regina Maria Varini. Análise de discurso e ensino de português: o que interessa ao professor. Entrelinhas – a revista do Curso de Letras, Unisinos – Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, ano 2, n. 1, jan./abr. 2005. p. única. Disponível em: http://www.entrelinhas.unisinos.br/index.php?e=1&s=9&a=5 - Acesso em: 16 ago. 2009.

ORLANDI, Eni Pulcinelli. Identidade linguística escolar. In: SIGNORINI, Inês (Org.). Lingua(gem) e identidade: elementos para uma discussão no campo aplicado. Campinas: Mercado de Letras, 1998.

PÊCHEUX, Michel. Semântica e discurso: uma crítica à afir-

mação do óbvio. 2. ed. Campinas: Editora da Unicamp, 1995.

PÊCHEUX, Michel. Análise automática do discurso (AAD-69). In: GADET, Françoise; HAK, Tony (Org.). Por uma análise automática do discurso: uma introdução à obra de Michel Pêcheux. 3. ed.

Campinas: Unicamp, 1997. p. 61-161.

PÊCHEUX, Michel. Papel da memória. In: ACHARD, Pierre et al. Papel da memória. Campinas: Pontes, 1999. p. 49-57.

PÊCHEUX, Michel. O Discurso: estrutura ou acontecimento. 3. ed. Campinas: Pontes, 2002.

SOUZA, Edison Antônio de. Sinop – história, imagens e relatos: um estudo sobre a sua colonização. Cuiabá: EdUFMT, 2004.

MALDONADO, Roseli de Moura. Roseli de Moura Maldonado: depoimento. [06 jun. 2004]. Entrevistadora: Cristinne Leus Tomé. Cláudia, MT, 2004. 1 microcassete sonoro (1h41min56s). Regravado em 1 CD-ROM. Entrevista concedida para a Tese de Doutorado sobre a Educação de Cláudia-MT entre 1978 e 1988.

PRÁ, Aleixa Kowal de. Aleixa Kowal de Prá: depoimento. [06 jun. 2004]. Entrevistadora: Cristinne Leus Tomé. Cláudia, MT, 2004. 1 microcassete sonoro (1h41min24s). Regravado em 1 CD-ROM. Entrevista concedida para a Tese de Doutorado sobre a Educação de Cláudia-MT entre 1978 e 1988.

SANTOS, João Olegário dos. João Olegário dos Santos: depoimento. [12 mar. 2004]. Entrevistadora: Cristinne Leus Tomé. Cláudia, MT, 2004. 1 microcassete sonoro (1h17min15s). Regravado em 1 CD-ROM. Entrevista concedida para a Tese de Doutorado sobre a Educação de Cláudia-MT entre 1978 e 1988.

VOLLBRECHT, Vilson. Vilson Vollbrecht: depoimento. [29 fev. 2004]. Entrevistadora: Cristinne Leus Tomé. Cláudia, MT, 2004. 1 microcassete sonoro (1h07min33s). Regravado em 1 CD-ROM. Entrevista concedida para a Tese de Doutorado sobre a Educação de Cláudia-MT entre 1978 e 1988.

Published

2014-12-15

How to Cite

Tomé, C. L. (2014). Senses about to be a teacher: pioneer-teacher’s school in Claudia city, Mato Grosso State. Educação, 37(3), 359–368. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2014.3.18083

Issue

Section

Dossier - Education, research and language: mee tings and cross over