Images children: crossings of the infant universe

Authors

  • César Donizetti Pereira Leite Universidade Estadual de Campinas
  • Bianca Chisté Universidade Estadual Paulista, Universidade Federal de Rondônia.

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2015.2.17764

Keywords:

Infancy. Children. Imagistic productions.

Abstract

This article presents the change in the perspective on children and infancy. We propose thinking these posts with images produced by children, with children and what they show us. Images, captured by children of pre-school, in the context of research entitled “Children and their mathematical experiences: in search of going through the mirror”, make up the methodology, we have called as search experience. It seems to think the images produced by children can be trigger to think about the child, the child from them and what touches us affects us in this movement mobilized, the crossings of the infant universe. Moreover, the images, children, childhoods help us think about the possibility of a teacher training that is childish, training teachers of children.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

César Donizetti Pereira Leite, Universidade Estadual de Campinas

Professor Adjunto do Departamento de Educação da UNESP de Rio ClaroMestre em Educação pela Faculdade de Educação da UNICAMP. Doutor em Educação pela Faculdade de Educação da UNICAMP. Pós Doutorado pela FLACSO Argentina. Livre Docente pela UNESP.

Bianca Chisté, Universidade Estadual Paulista, Universidade Federal de Rondônia.

Possui graduação em Pedagogia (2001), Especialização em Alfabetização (2004) e Mestrado em Ciências da Linguagem (2009)  pela Universidade Federal de Rondônia. Professora da Universidade Federal de Rondônia - Campus de Rolim de Moura. Doutoranda em Educação Matemática. Tem experiência na área de Educação Infantil, nas Séries Iniciais do Ensino Fundamental, com ênfase em Formação de Professoras/es, Ensino e Aprendizagem, Conhecimento Matemático na Primeira Infância e Práticas Sociais de Leitura e Escrita.

References

AGAMBEN, Giorgio. Infância e história. Destruição da experiência e origem da história. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2005.

AGAMBEN, Giorgio. Profanações. São Paulo: Boitempo, 2007.

BARROS, Manoel. Poesia completa. São Paulo: Leya, 2013.

BENJAMIN, Walter. Rua de mão única. Obras escolhidas II. São Paulo: Editora Brasiliense, 1987.

BENJAMIN, Walter. Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação. São Paulo: Duas Cidades, 2002.

CARROL, Lewis. Alice. Aventuras de Alice no País das Maravilhas e Através do Espelho. Edição comentada. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. Mil platôs. Capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: Editora 34, 1997. Vol 4.

DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. Trad. Eloísa Araújo Ribeiro. São Paulo: Editora Escuta, 1998.

GAGNEBIN, Jeanne Marie. Sete aulas sobre linguagem, memória e história. Rio de Janeiro: Imago, 2005.

KOHAN, Walter. Infância, entre a Educação e a Filosofia. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

KOHAN, Walter. Infância, estrangeiridade e ignorância. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

LARROSA, Jorge. Pedagogia profana. Danças, piruetas e mascaradas. 5. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

LEITE, César Donizetti Pereira. Infância, experiência e tempo. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011.

LEITE, César Donizetti Pereira. Cinema, educação e infância: fronteiras entre educação e emancipação. Fermentário, v. 2, n. 7, 2013.

LEITE, César Donizetti Pereira; LEITE, Adriana Regina Isler Pereira. Imagens como epígrafe: imagens lúdicas de experiência infantil. RevistAlephn, ano XI, n. 22, dez. 2014. Disponível em: <http://www.filoeduc.org/viicife/adm/impressos/trabalhos/TR130.pdf>. Acesso: 09 set. 2014.

MASSCHELEIN, Jan. E-ducando o olhar: a necessidade de uma pedagogia pobre. Revista Educação & Realidade, v. 33, n. 1, p. 35-48, jan./jun. 2008.

RANCIÈRE. Jacques. O espectador emancipado. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

SCHÉRER, René. Infantis. Charles Fourier e a infância para além das crianças. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

Published

2015-11-10

How to Cite

Leite, C. D. P., & Chisté, B. (2015). Images children: crossings of the infant universe. Educação, 38(2), 272–279. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2015.2.17764