History from simple subject: culture and practice of primary school of southern Sergipe (1930-1960)

Authors

  • Raylane Andreza Dias Navarro Barreto Universidade Tiradentes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Ilka Miglio de Mesquita Universidade Tiradentes, Universidade Estadual de Campinas
  • Laisa Dias Santos Universidade Tiradentes

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2015.2.13275

Keywords:

History. Primary school. Memory. South Sergipe.

Abstract

Through the opening afforded by cultural history, for which new objects and new sources are accepted, this work is structured through the narratives of primary school trajectory of seventeen characters aged between 68 and 96 years old, residents on the south of Sergipe state. We’ve had the goal of understanding the history of the primary institution of southern Sergipe, in the period from 1930 to 1961, the memories of those who studied and / or had been teachers. To this end, we used the methodology of oral history, according to Alberti (2010), and elected as categories of analysis ‘school culture’, of Dominique Julia (2001), and ‘school practices’, from Faria Filho e Vidal (2004). Thus, we conclude that the history of primary school southern Sergipe, with their similarities and differences, can and must also be interpreted by memories, voices and representations of the common people as in this case retired teachers.

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Author Biographies

Raylane Andreza Dias Navarro Barreto, Universidade Tiradentes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Professora de História da Educação do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Tiradentes (Aracaju/SE). Lider do grupo de pesquisa Sociedade, Educação, História e Memória.

Ilka Miglio de Mesquita, Universidade Tiradentes, Universidade Estadual de Campinas

Doutora em Educação pelo Grupo Memória da Universidade de Campinas (Unicamp); membro do Grupo de Pesquisa Historiar do GEPHE-FAE-UFMG; Professora do Programa de Pós graduação em Educação – Unit.

Laisa Dias Santos, Universidade Tiradentes

Graduanda em Serviço Social, aluna de Iniciação Científica/ Programa de Bolsa de Iniciação Científica-PROBIC e membro do Grupo de Pesquisa Sociedade, Educação, História e Memória- GPSEHM.

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Published

2015-11-10

How to Cite

Barreto, R. A. D. N., Mesquita, I. M. de, & Santos, L. D. (2015). History from simple subject: culture and practice of primary school of southern Sergipe (1930-1960). Educação, 38(2), 249–262. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2015.2.13275