Sources for the history of Brazilian education: considerations about the protestant catechisms

Authors

  • Ester Fraga Vilas-Bôas Carvalho do Nascimento Universidade Tiradentes
  • Dinamara Garcia Feldens Universidade Tiradentes
  • Mirianne Santos de Almeida Universidade Tiradentes

Keywords:

protestant catechism, history of education, Brazil

Abstract

Anchored on the assumptions of cultural history, the present paper analyzes a type of printed protestant: the catechism. In order to analyze the materiality and show values distributed in print, we choose as the object of analysis catechisms, namely: Catechismo brief (1892), The brief catechism (1927) and Primer with prints (S/D). The theoretical approach is guided by Robert Darnton (1990), Roger Chartier (1998) e Carlo Ginzburg (1979) which discourse about the circulation of printed reading practices and the concept of cultural circularity, the protestant catechisms were used as teaching tools by american presbyterians in Brazil in the nineteenth century and functioned as an instrument of prescriptive inculcation of habits and values that should be externalized through attitudes and behaviors, demonstrating christian character.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ester Fraga Vilas-Bôas Carvalho do Nascimento, Universidade Tiradentes

Professora Titular III da Universidade Tiradentes/UNIT, instituição onde coordena o Programa de Pós-Graduação em Educação e é Pró-Reitora de Pós-Graduação, Pesquisa e Extensão. Doutora em Educação pela PUC-SP (2005). Mestre em Educação pela UFS (2000). Lidera o Grupo de Pesquisa História das Práticas Educacionais/UNIT/CNPq. Vice-Coordenadora do GT de História da Educação/ANPEd.

Dinamara Garcia Feldens, Universidade Tiradentes

Professora Titular III da Universidade Tiradentes/UNIT, pesquisadora do ITP e membro do Comitê Científico. Possui graduação em História pela Universidade de Santa Cruz do Sul - UNISC (1996), Mestrado em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS (1999) e Doutorado em Educação Básica pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS (2004), com bolsa Cnpq na Universidade da Sorbonné - França na área da Educação e Antropologia do corpo. Tem experiência na área de Educação, História, filosofia e Pesquisa, com ênfase em formação de professores, estudos de gênero e etnia, História do Conhecimento e filosofia da diferença.

Mirianne Santos de Almeida, Universidade Tiradentes

Graduada em Pedagogia (2009), pela Universidade Tiradentes. Mestranda em Educação da Universidade Tiradentes com bolsa PROCAPS/UNIT e FAPITEC-SE. Integrante do Grupo de Pesquisa História das Práticas Educacionais – GPHPE/Unit/CNPq. Membro associado da Sociedade Brasileira de História da Educação (SBHE) e da Associação de Leitura do Brasil (ALB).

Published

2013-02-15

How to Cite

Nascimento, E. F. V.-B. C. do, Feldens, D. G., & Almeida, M. S. de. (2013). Sources for the history of Brazilian education: considerations about the protestant catechisms. Educação, 36(1). Retrieved from https://revistaseletronicas.pucrs.br/faced/article/view/12237