The generational experience in the speech of teenagers from public schools: intergenerational relations

Authors

  • Ruth Bernardes de Sant’Ana Universidade Federal de São João Del Rei

Keywords:

generation, adolescent, family, school

Abstract

Since the second half of the twentieth century, visibility is gained by the western world adolescent’s growing pursuit for self-assertion as subject. Within this social process, these subjects need to handle possible dilemmas between the expectations arising from family members, teachers and peer groups, since nowadays, youth groups are presented as significant references for the adolescent to think about his/her choices and his/her place in the social world. In this paper, the intergenerational relation is problematized from the speech of teenagers (between 13 and 14 years old) from public schools in São João del-Rei, Minas Gerais. Between 2008 and 2010, when our survey was accomplished, these youngsters were entering adolescence and living the moratorium from the working world, having as main social duty the exercise of the “craft of students.” Through group dynamics and individual interviews, we discussed the intergenerational relations experienced by the subjects in family and at school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ruth Bernardes de Sant’Ana, Universidade Federal de São João Del Rei

Nadja Mara Amilibia Hermann Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 1C Possui graduação em Filosofia pela Universidade Federal de Santa Maria (1973), mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1982) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1995), com doutorado sanduíche na Universidade de Heidelberg. Foi professora titular de Filosofia da Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul de 1997 a 2005. Coordenou o Comitê de Educação e Psicologia da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio Grande do Sul no período de 2002 a 2006. Realizou estágios de pesquisa na Universidade de Heidelberg/Erziehungswissensschatliches Seminar nos anos de 1998, 1999 e 2005. Atualmente é professora adjunta da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Filosofia da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: filosofia da educacao, racionalidade, hermenâutica, Habermas, Gadamer, ética, ética e estética. (Texto informado pelo autor)

How to Cite

de Sant’Ana, R. B. (2012). The generational experience in the speech of teenagers from public schools: intergenerational relations. Educação, 35(2). Retrieved from https://revistaseletronicas.pucrs.br/faced/article/view/11639

Issue

Section

Other Topics