Tracks of readings: a study in the archive of books of the Museu da Escola Catarinense (decades of 20 to 60 of the century XX)

Authors

  • Maria Teresa Santos Cunha Universidade do Estado de Santa Catarina

Keywords:

school books, school material culture, museu da escola catarinense school, history of the reading

Abstract

This study it intends to analyze the reading presence in books that they compose the quantity, already catalogued, of the Museu da Escola Catarinense, in Florianópolis (SC). The work it has for objective know the quantity and evidencing tracks of practical readers characterized for the object-relic who had been kept in its interior; for the notations made in its edges and for the dedications left in its pages, uses that the way of books and its readers signal for a cultural history of the education. To know more on pertaining to school books opens possibilities for future research on the pertaining to school material culture in interface with the cultural history of the reading that allows to point subjects and meanings that can contribute for the knowledge of one determined fraction of the society escolarizada at the moment where the State made of the reading one to know pertaining to school and gave to the School the responsibility to form readers and readers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Teresa Santos Cunha, Universidade do Estado de Santa Catarina

Graduada em História pela Universidade Federal de Santa Catarina (1973),Mestra em História do Brasil pela Universidade Federal de Santa Catarina (1982) e Doutora em Educação/História e Filosofia pela Universidade de São Paulo (1995). Professora associada 4 , lotada no Departamento de História da Universidade do Estado de Santa Catarina/UDESC, desde 1999 e docente dos PPG/Educação e PPG/ História da UDESC.Professora aposentada do Centro de Ciências da Educação da Universidade Federal de Santa Catarina e do Programa de Pós-Graduação em História (UFSC/1974-1998). Associada da ANPEd (1989), ANPUH (1980), SBHE (2000), ALB (!999), IHG/SC(1983), ASPHE/RS (2004 e da Associação Brasileira de (Auto)Biografia/Biograph (2009).Membro do corpo editorial das seguintes publicações: Perspectiva (UFSC)Cadernos de História da Educação (UFU/MG) Rev. Estudos Feministas/REF (UFSC), Esboços (UFSC) , Montagem (Centro Universitário Moura Lacerda/Rib.Preto/SP), História da Educação (UFPel/ASPHE/RS) , História Agora/ UDESC, Revista MAriasepedros (UFAM/AM) e Revista Conjectura/ UCS/RS. Autora de livros, capítulos de livros e artigos em periódicos nacionais e estrangeiros.Tem experiência na área de História, com ênfase em História Cultural e História do Tempo Presente, atuando nas seguintes áreas: História Cultural, História da Leitura e da Cultura Escrita, História da Educação, Memória, Acervos Pessoais, Patrimônio Cultural e Gênero.Coordenadora Nacional do GT História da Educação/ANPEd/ Out. 2009 - Out. 2011.

How to Cite

Santos Cunha, M. T. (2012). Tracks of readings: a study in the archive of books of the Museu da Escola Catarinense (decades of 20 to 60 of the century XX). Educação, 35(1). Retrieved from https://revistaseletronicas.pucrs.br/faced/article/view/10347

Issue

Section

Prospects and challenges of teaching and research in History of Education