Legitimation theological of suffering as pedagogy: critical in Veena Das

Autores

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.1.22628

Palavras-chave:

uffering pedagogy. Theological legitimacy. Criticism of modernity.

Resumo

understand the relationship that the Indian anthropologist Veena Das articulates between pedagogy and theodicies in social legitimacy of human suffering. How the theological legitimacy of suffering constitute pedagogic fundamentals of practices that educate the body and administer the sense of living in the framework of the capitalist ethos? For Das, a theodicy, as necessary suffering, displaced from the religious to the secular uses pain and suffering as a basis for Pedagogy. In Modernity, pain and suffering are played in the symbolic universe, the configuration and adherence to modern apitalist ethos, indicating the “way of being” normal as acceptance of a moral sense to the suffering and subordination in the face of laws and institutions. It is pedagogy for subalternizar, but not always resign. Sometimes in dispute of meanings, prepares a form of resistance facing the absurdity non-sense of pain. 

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Biografia do Autor

Allan da Silva Coelho, Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Metodista de Piracicaba - UNIMEP

Professor da área de Filosofia da Educação no PPEG-UNIMEP, é licenciado em Filosofia, com mestrado e doutorado em Ciências da Religião (UMESP). Fez estágio de doutorado na EHESS-França. Estuda epistemologias alternativas, recebendo a menção honrosa do Prêmio CAPES de Tese 2014.

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Publicado

2017-05-31

Como Citar

Coelho, A. da S. (2017). Legitimation theological of suffering as pedagogy: critical in Veena Das. Educação, 40(1), 41–52. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.1.22628

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