The critique of the myth of modernity
The Frankfurt School and the Decolonial Turn
DOI:
https://doi.org/10.15448/1984-7289.2022.1.41429Keywords:
Critical Theory, Decolonial turn, Franfkurt School, PostcolonialismAbstract
The paper discusses the convergences and divergences between two characterizations of modernity that point to its mythical dimension: the critique formulated by Adorno and Horkheimer in Dialectics of Enlightenment and the conception of Enrique Dussel as presented in his work 1492: El encubrimiento del
otro. This theoretical interlocution proposal aims to enrich the Critical Theory’s decolonization project in order to better explore its potential for sociopolitical criticism – especially regarding to social structures, processes and relations in peripheral societies of world capitalism. The article is organized in three steps: it
starts with the presentation of the classic arguments of Critical Theory regarding the mythical narrative of modernity; then, it discusses the possibilities of expanding and critically reviewing this perspective based on Dussel works; and, finally, it makes an assessment of the discussion and outlines considerations about the pertinence and necessity of this dialogue.
Downloads
References
Adorno, Theodor. 1992. Progresso. Lua Nova 27: 217-236. https://doi.org/10.1590/S0102-64451992000300011.
Adorno, Theodor e Max Horkheimer. 1985. Dialética do esclarecimento. Rio de Janeiro: Zahar.
Allen, Amy. 2016. The End of Progress: decolonizing the normative foundations of critical theory. New York: Columbia University Press.
Amin, Samir. 1989. El eurocentrismo: crítica de una ideologia. México: Siglo XXI Editores.
Antonio, Robert J. 1981. Immanent critique as the core of Critical Theory. The British Journal of Sociology 32 (3):330-345. https://doi.org/10.2307/589281.
Ballestrin, Luciana. 2013. América Latina e o giro decolonial. Revista Brasileira de Ciência Política 11: 89-117. https://doi.org/10.1590/S0103-33522013000200004.
Césaire, Aimé. 1978. Discurso sobre o colonialismo. Lisboa: Sá da Costa.
Dussel, Enrique. 1993. 1492, o encobrimento do outro (a origem do mito da modernidade). Conferências de Frankfurt. Petrópolis: Vozes.
Dussel, Enrique. 2000a. Ética da libertação na idade da globalização e da exclusão. Vozes: Petrópolis.
Dussel, Enrique. 2000b. Europa, modernidad y eurocentrismo. In La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latino-americanas, organizado por Edgardo Lander, 24-32. Buenos Aires: Clacso.
Dussel, Enrique. 2010. Meditações anticartesianas sobre a origem do antidiscurso filosófico da modernidade. In Epistemologias do sul, organizado por Boaventura de Sousa Santos e Maria Paula Meneses, 283-336. São Paulo: Cortez.
Federici, Silvia. 2017. Calibã e a bruxa: mulheres, corpo e acumulação primitiva. São Paulo: Editora Elefante.
Foucault, Michel. 1978. História da loucura na Idade Clássica. São Paulo: Perspectiva.
Fraser, Nancy. 2015. Por trás do laboratório secreto de Marx: por uma concepção expandida do capitalismo. Direito & Práxis 6 (10): 704-728. https://doi.org/10.12957/dep.2015.15431.
Fraser, Nancy. 2016. Expropriation and exploitation in racialized capitalism. Critical Historical Studies 3 (1): 704-728. https://doi.org/10.1086/685814.
Goldberg, David Theo. 1992. The semantics of race. Ethnic and Racial Studies 15 (4): 543-569. https://doi.org/10.1080/01419870.1992.9993763.
Hegel, Georg W. F. 1995. Filosofia da História. Brasília: UnB.
Hesse, Barnor. 2004. Discourse on institutional racism: the genealogy of a concept. In Institutional racism in higher education, organizado por Deborah Phillips, Ian Law e Laura Turney, 131-147. Staffordshire: Trentham Books.
Horkheimer, Max. 1983. Teoria tradicional e Teoria Crítica. In Textos Escolhidos, por Walter Benjamin, Max Horkheimer, Theodor Adorno e Jürgen Habermas (Coleção Os Pensadores, vol. XLVIII), 117-161. São Paulo: Abril Cultural.
Horkheimer, Max. 2015. Eclipse da razão. São Paulo: Editora Unesp.
Kant, Immanuel. 1985. Resposta à pergunta: que é ‘esclarecimento’? In Textos Seletos, organizado por Raimundo Vier e Emmanuel Leão, 100-117. Petrópolis: Vozes.
Lugones, María. 2014. Rumo a um feminismo descolonial. Estudos Feministas 22 (3): 935-952. https://doi.org/10.1590/S0104-026X2014000300013.
Marcuse, Herbert. 2006. Filosofia e Teoria Crítica. In Cultura e Sociedade, vol. 1, 137-160. São Paulo: Paz e Terra.
Neumann, Franz. 2009. Behemoth: structure and practice of National Socialism, 1933–1944. Chicago: Ivan R. Dee.
Nobre, Marcos. 2008. A Teoria Crítica. Rio de Janeiro: Jorge Zahar.
Pollock, Friedrich. 1982. State capitalism: Its possibilities and limitations. In The essential Frankfurt School reader, organizado por Andrew Arato e Eike Gephardt, 71-94. New York: Continuum.
Quijano, Aníbal. 2005. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In Pensamento crítico e movimentos sociais: diálogos para uma nova práxis, organizado por Roberto Leher e Mariana Setúbal, 9-44. São Paulo: Cortez.
Said, Edward. 2011. Cultura e imperialismo. São Paulo: Companhia das Letras.
Santos, Boaventura de S. 2006. A Gramática do tempo: por uma nova cultura política. São Paulo: Cortez.
Silva, Josué P. da. 2018. Epistemologia do sul como Teoria Crítica? Nota crítica sobre a teoria da emancipação de Boaventura de Sousa Santos. In Rumos do sul: periferia e pensamento social, organizado por Mariana Chaguri e Mário Medeiros, 89-108. São Paulo: Alameda.
Wallerstein, Immanuel. 2004. World-systems analysis: an introduction. London: Duke University Press.
Wallerstein, Immanuel. 2007. O Universalismo europeu: a retórica do poder. São Paulo: Boitempo.
Young, Iris M. 1990. Justice and the politics of difference. New Jersey: Princeton University Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Civitas – Journal of Social Sciences
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The submission of originals to this journal implies the transfer by the authors of the right for printed and digital publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite this journal as the site of original publication. As the journal is of open access, the articles are allowed for free use in scientific and educational applications, with citation of the source (please see the Creative Commons License at the bottom of this page).