The weft of participation in freirean pedagogy: foundations for a radical democracy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-7289.2020.1.31704

Keywords:

Paulo Freire. Participation. Radical democracy. Pedagogia.

Abstract

This article seeks to understand the principles of participation in the form of a complex weft, based on Paulo Freire’s political and pedagogical thinking. Among other issues, the text reflects on the historical experiences, directly or indirectly experienced in Freire´s life that influenced the incorporation of participation as a basic premise of his pedagogy. In the field of theoretical influences the presence of authors identified in his work are analyzed in terms of their appropriation by Paulo Freire and the way he articulates them in the dimension of participation as a radical democracy. The weft of participation in Freirean pedagogy is the basis for a conception of democracy that manifests itself as historical protagonism, as relational-humanizing action and as a practice of freedom.

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Author Biographies

Sandro de Castro Pitano, Universidade Federal de Pelotas (Ufpel), Pelotas, RS

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (Ufrgs, Porto Alegre, RS, Brasil). Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Caxias do Sul (UCS) em Caxias do Sul, RS, Brasil.

Danilo Romeu Streck, Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos), São Leopoldo, RS

Doutor em Educação pela Rutgers University (New Jersey/US). Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos) em São Leopoldo, RS, Brasil.

Cheron Zanini Moretti, Universidade de Santa Cruz do Sul (Unisc), Santa Cruz do Sul, RS

Doutora em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos, São Leopoldo, RS, Brasil). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Santa Cruz do Sul (Unisc) em Santa Cruz do Sul, RS, Brasil.

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Published

2020-05-26

How to Cite

Pitano, S. de C., Streck, D. R., & Moretti, C. Z. (2020). The weft of participation in freirean pedagogy: foundations for a radical democracy. Civitas: Journal of Social Sciences, 20(1), 109–118. https://doi.org/10.15448/1984-7289.2020.1.31704