State of the art: ten years of Working Groups (GTs) on the teaching of Sociology in the Brazilian Congress of Sociology (2005-2015)
DOI:
https://doi.org/10.15448/1984-7289.2016.3.24754Keywords:
Sociology teaching. Basic education. State of the art. Brazilian Congress of Sociology.Abstract
This work presents a survey of the scientific production on the teaching of Sociology in High School education presented in the Brazilian Congress of Sociology (CBS) of the Brazilian Society of Sociology (SBS), during the years 2005 to 2015, comprising ten years of ongoing systematic discussions about the teaching of Sociology in school. The analyzed aspects related on: (1) the quantitative development; (2) the themes researched; (3) the character of methodological and theoretical bases; (4) the actors and institutions involved in the academic-professional interest on the teaching of Sociology in basic education. Focused are the configuration of human networks of researchers and of a regional axis research production and dissemination. It is suposed that the quantitative increase contributes in a significant way in the qualitative development of research and the construction of knowledge on the subject of the teaching of sociology in basic school.
Downloads
References
BERGER, Peter. Perspectivas sociológicas: uma visão humanística. 31. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.
BERNESTEIN, Basil. A estruturação do discurso pedagógico: classe, código e controle. Vozes: Petrópolis, 1996.
BOURDIEU, Pierre. A distinção: a crítica social do julgamento. Porto Alegre: Zouk, 2007.
CIGALES, Marcelo Pinheiro. O ensino da Sociologia no Brasil: perspectiva de análise a partir da história das disciplinas escolares. Revista Café com Sociologia, v. 3, n. 1, p. 49-67, 2014. <http://revistacafecomsociologia.com/revista/index.php/revista/ article/view/100> (12 mar. 2014).
FERNADES, Florestan O ensino de Sociologia na escola secundária brasileira. In: 1º Congresso Brasileiro de Sociologia 1954; São Paulo, Anais eletrônicos... São Paulo: SBS, 1954. p. 89-106. <http://www.sbsociologia.com.br/portal/index. php?option=com_docman&task=cat_viw&gid=164&Itemid=171> (30 mar. 2015).
FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Revista Educação & Sociedade, v. 23, n. 79, p. 257-272, 2002 <10.1590/S0101- 73302002000300013>.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessárias à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.
GIDDENS, Anthony. LASCH, Scott. Modernização reflexiva: política, tradição e estética na ordem social moderna. São Paulo: Editora Estadual Paulista, 1997.
HANDFAS, Anita. O estado da arte no ensino de Sociologia na Educação Básica: um estudo preliminar da produção acadêmica. Inter-Legere, v. 9. p. 286-400, 2011. <https://periodicos.ufrn.br/interlegere/article/view/4403> (15 abr. 2015).
HANDFAS, Anita; MAÇAIRA, Julia P. O estado da arte da produção científica sobre o ensino de Sociologia na educação básica. In: Anita Handfas; Julia P. Maçaira; Alexandre Barbosa Fraga (orgs.). Conhecimento escolar e ensino de Sociologia: instituições, práticas e percepções. Rio de Janeiro: 7Letras, 2015. p. 20-43.
MENDONÇA, Sueli Guadelupe de Lima. Licenciatura em Ciências Sociais e Núcleo de Ensino/Unesp: trabalho diferenciado na formação de professores de Sociologia. In: 11º Congresso Brasileiro de Sociologia, 2003; São Paulo, Anais eletrônicos... São Paulo: SBS, 2003. p. 1-18. <http://www.sbsociologia.com.br/portal/index. php?option=com_docman&task=cat_viw&gid=164&Itemid=171> (30 mar. 2015).
MILLS, Charles Wright. A imaginação sociológica. 4. ed. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1975.
MITRULIS, Eleny. Educação e currículo: promessas e contribuições da Nova Sociologia da Educação. Revista da Faculdade de Educação, n. 9, v. 2, p. 93-106, 1983.
MONTEIRO, José Marciano; DINIZ, Paulo Cesar Oliveira; SANTOS, Valdonilson Barbosa dos. O papel dos laboratórios de pesquisa e prática de ensino em ciências sociais: o desafio na formação de professores no Cariri Paraibano. Inter-Legere, n. 13. p. 250-267, 2013 <http://www.periodicos.ufrn.br/interlegere/article/view/4175> (20 nov. 2015).
MORAES, Amaury Cesar de. Ensino de Sociologia: periodização e campanha pela obrigatoriedade. Caderno Cedes, v. 31, n. 85, p. 359-382, 2011 <http://www.cedes. unicamp.br> (20 nov. 2015).
NOGUEIRA, Oracy. Duas experiências no ensino de Sociologia. In: 1º Congresso Brasileiro de Sociologia, 1954; São Paulo, Anais eletrônicos... São Paulo: SBS, 1954. p. 107-115 <http://www.sbsociologia.com.br/portal/index.php?option=com_ docman&task=cat_viw&gid=164&Itemid=171> (30 mar. 2015).
NOLLI, Joana D’Arc Moreira; FERREIRA, Carolina de Castro (Carolina de Castro Ferreira). Da graduação à profissão: trajetórias de ex-alunas do curso de ciências sociais da Universidade Estadual de Londrina (UEL) que participaram da consolidação do laboratório de ensino de Sociologia (LES). In: César Augusto de Carvalho (org.). A Sociologia no ensino médio: processo em construção. Londrina: Editora da Universidade Estadual de Londrina, Eduel, 2009. v. 1, p. 209- 217.
PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. de. Metodologia do trabalho científico [recurso eletrônico]: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.
SAVIANI, Demerval. Escola e democracia: polêmicas do nosso tempo. 32. ed. Campinas: Autores Associados, 1999.
SILVA, Tomaz T. da. Documentos de identidade: uma introdução as teorias do currículo. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
THOMÉ, Renata Viana de Barros. Ensino de Sociologia nos cursos universitários para outros profissionais: possibilidade de conhecimento ou apenas informação, In: 11º Congresso Brasileiro de Sociologia, 2003; São Paulo, Anais eletrônicos... São Paulo: SBS, 2003. p. 1-5 <http://www.sbsociologia.com.br/portal/index.php?option=com_ docman&task=cat_viw&gid=164&Itemid=171> (30 mar. 2015).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Civitas – Journal of Social Sciences
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The submission of originals to this journal implies the transfer by the authors of the right for printed and digital publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite this journal as the site of original publication. As the journal is of open access, the articles are allowed for free use in scientific and educational applications, with citation of the source (please see the Creative Commons License at the bottom of this page).