Continuing Education in the shift coordination servisse
An experience report
DOI:
https://doi.org/10.15448/2763-5929.2021.1.40799Keywords:
Continuing education, Shift coordination, ImplementationAbstract
This report presents a proposal, which was experienced in practice, on the training of shift coordination educators in a private school in the city of Novo Hamburgo/RS. Continuing education within the school is the subject of much study and analysis in education, mainly through authors such as Antônio Nóvoa and Maurice Tardiff, even so, the studies are aimed at teachers and/or students, and almost never at the school’s educators. This existing gap brings the possibility of thinking and structuring new intervention proposals supported by the founding axes of the aforementioned theoretical conceptions. The construction of these training blocks was supported by themes that are directly linked to the professional performance of the participating members: non-violent communication, positive discipline, inclusive education, conflict mediation and mental health. This training movement presented a relevant approximation of professionals with their daily practices, allowing them to reflect on their actions and identify points of improvement in professional practice.
Downloads
References
LIMA, L. M. S. Motivação em sala de aula: a mola propulsora da aprendizagem. In: SISTO, F. F.; OLIVEIRA, G. C; FINI, L. D. T. (org.). Leituras de psicologia para formação de professores. Petrópolis: Vozes, 2000. p. 148-161.
MORAN, J. Educação híbrida: um conceito-chave para educação hoje. In: BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. M. (org.). Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015. p. 27-45.
NÓVOA, A. Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1997.
SANTOS, B. S.; SPAGNOLO, C.; STÖBAUS, C. D. O desenvolvimento profissional docente na contemporaneidade: implicações transformadoras para o ser e para o fazer. Revista Educação, Porto Alegre, v. 41, n. 1, p. 74-82, jan./abr. 2018.
SHON, D. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, A. Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 11. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.
UNIÃO MARISTA DO BRASIL. Projeto educativo do Brasil Marista: nosso jeito de conceber a educação básica. Brasília: UMBRASIL, 2010.
UNIÃO SUL BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO E ENSINO. Regimento escolar: educação infantil, ensino fundamental, ensino médio: Colégio Marista Pio XII. Novo Hamburgo: USBEE, 2016.
ZEICHNER, K. M.; DINIZ-PEREIRA, J. E. Pesquisa dos educadores e formação docente voltada para a transformação social. Cadernos de Pesquisa, São Luis, v. 35, n. 125, p. 63-80, maio/ago. 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/v35n125/a0535125.pdf. Acesso em: 15 mar. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Caderno Marista de Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A submissão de originais para este periódico implica na transferência, pelos autores, dos direitos de publicação impressa e digital. Os direitos autorais para os artigos publicados são do autor, com direitos do periódico sobre a primeira publicação. Os autores somente poderão utilizar os mesmos resultados em outras publicações indicando claramente este periódico como o meio da publicação original. Em virtude de sermos um periódico de acesso aberto, permite-se o uso gratuito dos artigos em aplicações educacionais e científicas, desde que citada a fonte (por favor, veja a Licença Creative Commons no rodapé desta página).