Using Brazilian youtubers videos as instructional resources in Portuguese as an Additional Language: problematization and projection for didactic material production
DOI:
https://doi.org/10.15448/2178-3640.2019.1.33208Keywords:
Instructional material, Portuguese additional language, Videos, Critical literacy.Abstract
This paper aims at presenting and discussing some potentialities and projections of the use of instructional resources for teaching Portuguese as an Additional Language (PAL) with videos of Brazilian youtubers. These kind of videos are considered as authentic materials, which bring out, through samples of real-life language in use, opportunities to develop the linguistic-communicative competence in the teaching context of PAL. Besides, they facilitate the work with different dimensions of the Portuguese language and Brazilian culture. Based on the theories of critical literacy in language teaching (Duboc, 2012; Menezes de Souza, 2011; Monte-Mór, 2012; 2013), we aim at developing learner’s linguistic-communicative competence by making use of critical-reflexive practices. This contribution is part of an ongoing project to elaborate instructional materials for teaching PAL.
Downloads
References
Alencar dos Santos, P. (2014). “Broadcast yourself”: O YouTube e as multiplicidades interfaciais dramáticas do “eu-vídeo”. Iluminuras, 15(35), 336-355.
https://doi.org/10.22456/1984-1191.49342
Berk, R. A. (2009). Multimedia teaching with video clips: TV, movies, YouTube, and mtvU in the college classroom. International Journal of Technology in Teaching and Learning, 5(1), 1-21.
Brasil (2016). Manual de orientações para os coordenadores dos postos aplicadores do Celpe-Bras. Brasília: INEP.
Matta, R. (1979). Carnavais, malandros e heróis: Para uma sociologia do dilema brasileiro. Rio de Janeiro: Rocco.
Duboc, A. P. M. (2014). Letramento crítico nas brechas da sala de línguas estrangeiras. In N. H. Takaki, & R. F. Maciel (Orgs.), Letramentos em terra de Paulo Freire (pp. 209-230). Campinas: Pontes Editores.
https://doi.org/10.11606/t.8.2012.tde-07122012-102615
Fiorentini, L. M. R., & Carneiro, V. L. C. (Coord.) (2001). TV na escola e os desafios de hoje: Curso de extensão (2. ed.). Brasília: Universidade de Brasília.
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.v4e6291
Gregolin, I. V. (2008). Estratégias de cortesia em língua espanhola: Estudo de caso em Fórum online com participantes brasileiros (Tese de doutorado). Araraquara: UNESP.
https://doi.org/10.11606/issn.2317-9651.v0i13p162-178
Kirby, A. (2009). Digimodernism: How new technologies dismantle the postmodern and reconfigure our culture. New York: Continuum.
https://doi.org/10.1177/1750481312472972c
Leffa, V. J. (2003). Quando menos é mais: A autonomia na aprendizagem de línguas. In C. Nicolaides, I. Mozzillo, L. Pachalski, M. Machado, & V. Fernandes (Orgs.), O desenvolvimento da autonomia no ambiente de aprendizagem de línguas estrangeiras (pp. 33-49). Pelotas: UFPEL.
Recuperado de http://www.leffa.pro.br/textos/trabalhos/autonomia.pdf.
https://doi.org/10.14393/dl15-v8n1a2014-12
Leffa, V. J. (2008). Como produzir materiais para o ensino de línguas. In V. J. Leffa (Org.), Produção de materiais de ensino: Teoria e prática (2. ed., pp. 15-41). Pelotas: EDUCAT.
https://doi.org/10.4013/cld.2017.151.15
Leffa, V. J. & Irala, V. B. (2014). O ensino de outra (s) língua (s) na contemporaneidade: Questões conceituais e metodológicas. In V. J. Leffa & V. B. Irala (Orgs.), Uma espiadinha na sala de aula: Ensinando línguas adicionais no Brasil (Vol. 1, pp. 21-48). Pelotas: Educat.
https://doi.org/10.1590/s1984-63982008000100007
Lévy, P. (1999). Cibercultura. São Paulo: Editora 34.
Menezes de Souza, L. M. (2011). O professor de inglês e os letramentos no século XXI: Métodos ou ética? In C. M. Jordão, J. Z. Martinez, & R. C. Halu (Orgs.), Formação “desformatada”: Práticas com professores de língua inglesa (pp. 279-304). Campinas: Pontes Editores.
https://doi.org/10.11606/t.8.2011.tde-20062012-161451
Monte-Mór, W. (2006). Reading Dogville in Brazil: Image, language and critical literacy. Language and Intercultural Communication, 6(2), 124-135.
https://doi.org/10.2167/laic232.0
Monte-Mór, W. (2012). Linguagem tecnológica e educação: Em busca de práticas para uma formação crítica. In I. Signorini & R. S. Fiad (Orgs.), Ensino de Língua: Das reformas, das inquietações e dos desafios (pp. 171-190). Belo Horizonte: UFMG.
https://doi.org/10.1590/1983-21172007090110
Monte-Mór, W. (2013). Crítica e letramentos críticos: Reflexões preliminares. In C. H. Rocha, R. F. Maciel (Orgs.), Língua estrangeira e formação cidadã: Por entre discursos e práticas (pp. 31-59). Campinas: Pontes Editores.
Possenti, S. (2010). Humor, língua e discurso. São Paulo: Contexto. Schlatter, M. & Garcez, P. M. (2012). Línguas adicionais na escola: Aprendizagens colaborativas em inglês. Erechim: Edelbra.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 BELT - Brazilian English Language Teaching Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to BELT - Brazilian English Language Teaching Journal implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite BELT - Brazilian English Language Teaching Journal as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.