Mimesis, idiosyncrasy and cultural industry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-6746.2019.2.32363

Keywords:

Mimesis. Idiosyncrasy. Cultural industry. Philosophy. Science.

Abstract

In dealing with different aspects of the concept of mimesis in Theodor Adorno’s
aesthetics, the article seeks to highlight the permanence of what Adorno has designated as primitive or original mimesis in contemporary society. The analysis of the concept of idiosyncrasy will serve to show this permanence and, at the same time, its reinforcement by the cultural industry. As a counterpoint to this facet of the concept of mimesis, we will deal with the mimesis in the scientific, philosophical and in what Adorno considers an authentic work of art.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sara Juliana Pozzer da Silveira, Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, MT

Doutora em estética pela Universidade Federal de Minas Gerais. Professora do Curso de Filosofia da Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, MT, Brasil.

References

ADORNO , Theodor W. Dialética Negativa. Tradução Marco Antonio Casanova. Rio de janeiro: Zahar, 2009.

ADORNO , Theodor W . Teoría Estética. Traducción de Jorge Navarro Pérez. Madrid: Akal, 2004.

ADORNO , Theodor W . Anotações sobre Kafka. In: Prismas. Tradução de Augustin Wernet e Jorge de Almeida. São Paulo: Ática, 2001.

ADORNO , Theodor W . Kierkegaard: Construcción de lo estético. Traducción de Joaquín Mielke. Madrid: Akal, 2006.

ADORNO , Theodor W. Três estudos sobre Hegel. Trad. Ulisses Vaccari. SP: Editora da Unesp, 2013.

ADORNO , Theodor W . Palavras e sinais: modelos críticos 2. Trad. Maria

Helena Ruschel. RJ: Petrópolis: Vozes, 1995

ADORNO , Theodor W . Ensaios sobre psicologia social e psicanálise. Trad.

Verlaine Freitas. São Paulo: Editora da Unesp, 2015.

ADORNO, T.; HORKHEIMER, M. Dialética do esclarecimento: fragmentos

filosóficos. Trad. Guido Antonio de Almeida. Zahar: 1985.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. Ensaios sobre literatura e história da cultura. Trad. Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1994.

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na época da possibilidade de sua reprodução técnica. In: BENJAMIN, Walter. Estética e Sociologia da Arte. Trad. João Barrento. Belo Horizonte: Autêntica, 2017. Edição do Kindle. p. 228-1063. https://doi.org/10.17851/2179-8478.13.2.295-313 DOI: https://doi.org/10.17851/2179-8478.13.2.295-313

BERNS TEIN, Jay. Negative Dialektik. Begriff und Kategorien III. Adorno

zwischen Kant und Hegel. In: HONN ETH, A.; MENKE, C. H. (org.) Theodor W. Adorno: negative dialektik. Berlin: Akademie Verlag, 2006. p. 89-119 https://doi.org/10.1524/9783050050201.89 DOI: https://doi.org/10.1524/9783050050201.89

KAFKA, F. A metamorfose. Trad. Modesto Carone. São Paulo: Companhia

das Letras, 1997.

KANT. Crítica da Faculdade do juízo. Trad. Valério Rohden e António Marques. RJ: Forense Universitária, 2005.

GAGNEBIN, Jeanne Marie. Limiar, aura e rememoração. São Paulo: Editora 34, 2014. https://doi.org/10.34024/limiar.2016.v3.9237 DOI: https://doi.org/10.34024/limiar.2016.v3.9237

GAGNEBIN, Jeanne Marie. Do conceito de mímesis no pensamento de

Adorno e Benjamin. Perspectivas: Revista de Ciências Sociais, São Paulo, v. 16, p. 67-86, 1993.

HEGEL, G. W. F. Fenomenologia do espírito. Trad. Paulo Menezes e Karl-Heiz Efken. Petrópolis: Vozes, 1992.

SOMMER, Marc Nicolas. Das Konzept einer negativen Dialektik: Adorno und Hegel. Tübingen: Mohr Siebeck, 2016. https://doi.org/10.1628/978-3-16-154187-2 DOI: https://doi.org/10.1628/978-3-16-154187-2

STEIN, Swen. Der Begriff der Mimesis in der Ästhetischen Theorie Adornos. Berlin: Edoc.hu-berlin.de (Humboldt-Universität zu Berlin), 2008, p. 1-10. Disponível em: https://edoc.hu-berlin.de/handle/18452/8077. Acesso em: 29 jul. 2018. https://doi.org/10.1515/9783050071435-001 DOI: https://doi.org/10.1515/9783050071435-001

WELLMER, Albrecht. Truth, semblance, reconciliation: Adorno’s aesthetic

redemption of modernity. New York: Telos Press, 1986. Disponível em: http://journal.telospress.com/content/1984/62/89.abstract. Acesso em: 20 jul. 2018. https://doi.org/10.3817/1284062089 DOI: https://doi.org/10.3817/1284062089

WELLMER, Albrecht. Modell3: Meditationen zur Metaphysik: Metaphysik im Augenblick ihres Sturzes. In: HONNETH, A.; MENKE, CH. (org.) Theodor W. Adorno: negative dialektik. Berlin: Akademie Verlag, 2006. p. 189-207 https://doi.org/10.1524/9783050050201.189 DOI: https://doi.org/10.1524/9783050050201.189

WELLMER, Albrecht. Acerca da negatividade e autonomia da arte. Sobre a

atualidade da estética de Adorno. Revista Tempo Brasileiro, Rio de Janeiro, n. 155, p. 27-55, out. / dez., Rio de Janeiro, 2003. https://doi.org/10.31254/sportmed.1202 DOI: https://doi.org/10.31254/sportmed.1202

WELLMER, Albrecht. Sobre la dialéctica de modernidade e post modernidade: la crítica de la razón después de Adorno. Tradución de José Luiz Arantégui. Madrid: Gráficas Rógar, 1993 https://doi.org/10.2307/j.ctvm7bcdz.13 DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvm7bcdz.13

Published

2019-10-15

How to Cite

da Silveira, S. J. P. (2019). Mimesis, idiosyncrasy and cultural industry. Veritas (Porto Alegre), 64(2), e32363. https://doi.org/10.15448/1984-6746.2019.2.32363

Issue

Section

Philosophy & Interdisciplinarity