Knowing (How It Is) That P: Degrees and Qualities of Knowledge
DOI:
https://doi.org/10.15448/1984-6746.2005.4.1819Abstract
Pode o conhecimento de uma dada verdade admitir gradações? Sim, de fato, segundo o gradualismo deste artigo. O artigo introduz o conceito do saber-como que p – isto é, o conceito de saber como é que p. Saber-como que p é claramente gradual – admitindo gradações, dado que se pode saber mais ou menos como é que p. E a vinculação que este artigo faz entre sabercomo que p e saber que p revela que este último tipo de conhecimento também é gradual (mesmo que disfarçadamente). A teoria dos criadores-deverdade [truthmakers] é, então, invocada para enriquecer a análise, e a análise é aplicada às tarefas de fazer sentido do fundacionismo e de barrar uma certa forma de ceticismo.
PALAVRAS-CHAVE – Conhecimento. Gradualismo. Absolutismo. Ceticismo. Fundacionismo, Criadores-de-verdade.
BSTRACT
Can knowledge of a particular truth admit of degrees? Indeed so, according to this paper’s gradualism. The paper introduces the concept of how-knowledge that p – that is, the concept of knowing how it is that p. Howknowledge that p is clearly gradational – admitting of degrees, as one can know more or less of how it is that p. And this paper’s linking of how-knowledge that p with knowledge that p reveals the latter kind of knowledge, too, to be gradational (even if covertly so). Truthmaker theory is then called upon to enrich the analysis, and the analysis is applied to the tasks of understanding foundationalism and of thwarting one form of scepticism.
KEY WORDS – Knowledge. Gradualism. Absolutism. Scepticism. Foundationalism. Truthmakers.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Revista Veritas implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Revista Veritas as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited. Copyright: © 2006-2020 EDIPUCRS</p