Work and Organizational Psychology’s Characteristics in the Brazilian Undergraduate Education in Psychology

Authors

  • Fellipe Coelho-Lima Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Pedro Fernando Bendassolli Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Oswaldo Hajime Yamamoto Universidade Federal do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-8623.2014.4.15155

Keywords:

Organizational psychology, Psychologist education, Content analysis.

Abstract

This paper aims to analyse the presence of Work and Organizational Psychology (WOP) in the Brazilian psychological training after the changes brought about by new National Curricular Guidelines. A convenience sample of 43 pedagogical projects from public and private higher education institutions throughout Brazil was submitted to a documental analysis. As results, WOP was found to be mentioned in 41 courses, specifically in the context of graduates’ student profiles and their training as psychologists. All the courses require students to enroll in at least one class in WOP, which is equivalent to 10% of the total training workload. The analysis showed that WOP is related to discussions concerning quality of life and worker health in such contexts as organizations, public policies and unions. In addition to recovering a wide thematic diversity, the findings suggest that WOP has an important place in the training of psychologists in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Borges, L. O. (2010). A Psicologia do Trabalho e das Organizações no

Brasil floresce? Estudos de Psicologia, 15(3), 277-279.

Borges, L. O., Oliveira, A. C. F., & Morais, L. T. W. A. (2005). O exercício do papel profissional da Psicologia Organizacional e do Trabalho. Revista Psicologia: Organizações e Trabalho, 5(2), 101-139.

Borges-Andrade, J. E. & Pagotto, C. P. (2010). O estado da arte da pesquisa brasileira em Psicologia do Trabalho e Organizacional. Psicologia: teoria e pesquisa, 26(n. esp.), 37-50.

Botelho, A. S. O. (2003). Estudo exploratório-descritivo sobre a formação do psicólogo do trabalho no Brasil. Dissertação de mestrado, Universidade Católica Dom Bosco, Campo Grande.

Campos, D. C. & Romaro, R. A. (2008). Os estágios em Psicologia Organizacional e Psicologia do Trabalho tal como acontecem: com a palavra a coordenação de estágio. In D. C. Campos (Org.). Atuando em Psicologia do Trabalho, Psicologia Organizacional e Recursos Humanos (pp. 10-14). Rio de Janeiro: LTC.

Codo, W. (1989). O papel do psicólogo na organização industrial (notas sobre o “lobo mau” em Psicologia). In S. T. M. Lane & W.

Codo (Orgs.). Psicologia Social: o homem em movimento (pp. 195-202). São Paulo: Brasiliense.

Coelho-Lima, F., Costa, A. L. F., & Yamamoto, O. H. (2011). O exercício profissional do psicólogo do trabalho e das organizações: uma revisão da produção científica. Revista Psicologia: organizações e trabalho, 11(2), 21-35.

Conselho Nacional de Educação – CNE. Câmara de Educação Superior. (2004, 19 de fevereiro). Diretrizes curriculares nacionais para os cursos de graduação em psicologia: Parecer CNE/CES no. 62/2004. Brasília, DF.

Freitas, S. M. P. (2002). A Psicologia no contexto do trabalho: uma análise dos saberes e dos fazeres. Dissertação de mestrado, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

Gondim, S. M. G., Bastos, A. V. B., & Peixoto, L. S. A. (2010). Áreas

de atuação, atividades e abordagens teóricas do psicólogo brasi-

leiro. In A. V. B. Bastos & S. M. G. Gondim (Orgs.). O trabalho do psicólogo no Brasil (pp. 174-199). Porto Alegre: Artmed.

Gondim, S. M. G., Borges-Andrade, J. E., & Bastos, A. V. B. (2010). Psicologia do Trabalho e das Organizações: produção científica e desafios metodológicos. Psicologia em Pesquisa, 4(2), 84-99.

Heloani, R., Macêdo, K. B., & Cassiolato, R. (2010). O exercício da profissão: características gerais da inserção profissional do psicólogo. In A. V. B. Bastos & S. M. G. Gondin (Orgs.). O trabalho do psicólogo no Brasil (pp. 107-130). Porto Alegre: Artmed.

Iema, C. R. D. (1999). Um estudo teórico sobre a formação do psicólogo organizacional no Brasil. Psicologia: teoria e prática, 1(1), 31-41.

Morello Filho, O. (2004). Um estudo sobre a formação do aluno

em Psicologia Organizacional. Dissertação de Mestrado, Centro Universitário Capital, São Paulo.

Pfromm Neto (1990). Psicologia: introdução e guia de estudo. São Paulo: EPU.

Rocha Jr, A. (1999). Das discussões em torno da formação em Psicologia às Diretrizes Curriculares. Psicologia: teoria e prática, 1(2), 3-8.

Sampaio, J. E. (1998). Psicologia do trabalho em três faces. Em I. B. Goulart & J. R. Sampaio (Orgs.). Psicologia do Trabalho e Gestão dos Recursos Humanos: estudos contemporâneos (pp. 19-40). São Paulo: Casa do Psicólogo.

Sato, L. (2003). Psicologia, saúde e trabalho: distintas construções dos objetos “trabalho” e “organizações”. In Z. A. Trindade, & Â. N. Andrade (Orgs.). Psicologia e saúde: um campo em construção (pp. 167-178). São Paulo: Casa do Psicólogo.

Seixas, P. S. (2014). A formação graduada em Psicologia no Brasil: reflexão sobre os principais dilemas em um contexto pós-DCN. Tese de Doutorado, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal.

Seixas, P. S., Coelho-Lima, F., Silva, S. G., & Yamamoto, O. H. (2013). Projeto Pedagógico de Curso e formação do psicólogo: uma proposta de análise. Psicologia Escolar e Educacional, 17(1), 113-122.

Zanelli, J. C. (1986). Formação e atuação em Psicologia Orga-

nizacional. Psicologia: ciência e profissão, 6(1), 31-32.

Zanelli, J. C. (1995). Formação e atuação do psicólogo orga-

nizacional: uma revisão da literatura. Temas em Psicologia, 1, 95-107.

Zanelli, J. C. & Bastos, A. V. B. (2004). Inserção profissional do psicólogo nas organizações e no trabalho. In J. C. Zanelli, J. E. Borges-Andrade & A. V. B. Bastos (Orgs.). Psicologia, organizações e trabalho no Brasil (pp. 466-491). Porto Alegre: Artmed.

Published

2014-12-23

How to Cite

Coelho-Lima, F., Bendassolli, P. F., & Yamamoto, O. H. (2014). Work and Organizational Psychology’s Characteristics in the Brazilian Undergraduate Education in Psychology. Psico, 45(4), 445–453. https://doi.org/10.15448/1980-8623.2014.4.15155

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.