Phenomenology and Hermeneutics: challenging education?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-6746.2019.2.28372

Keywords:

Phenomenology. Hermeneutics. Education. Digital Technologies.

Abstract

This paper develops the challenge that the creative imagination points out to the
reductionism position of the mere association of technology in the core of education. We analyze the works of Ricoeur, Gadamer, and Habermas on phenomenology and
hermeneutics to surpass the descriptive position and the self-statements of the
Pedagogy discourses. The hermeneutics asks for a comprehensive position to link the traditional knowledge about e education and the complexity of the new paradigms that state the introduction of the virtual resources on education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elaine Conte, Universidade La Salle, RS

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade La Salle e Líder do Núcleo de Estudos sobre Tecnologias na Educação - NETE/UNILASALLE/CNPq e membro do Grupo de Estudos sobre Filosofia da Educação e Formação de Professores - GEFFOP/CNPq.

Rosa Maria Filippozzi Martini, Universidade La Salle, RS

Doutora em Educação e Professora titular aposentada de Filosofia da Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade La Salle – UNILASALLE

References

CAMBI, Franco. História da pedagogia. São Paulo: UNESP, 1999.

CASTRO, Maria Gabriela Azevedo. Imaginação em Paul Ricoeur. Lisboa:

Instituto Piaget, 2003.

GADAMER, Hans-Geörg. La educación es educarse. Tradução de Francesc

Pereña Blasi. Barcelona: Paidós Ibéra, 2000.

GADAMER, Hans-Geörg. Verdade e método I: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. 3. ed. Tradução de Flávio Paulo Meurer. Petrópolis: Vozes, 1999. https://doi.org/10.7443/problemata.v9i1.38866 DOI: https://doi.org/10.7443/problemata.v9i1.38866

GADAMER, Hans-Geörg. Verdade e método II: complementos e índice. Tradução de Ênio Paulo Giachini. Petrópolis: Vozes, 2002.

HABERMAS, Jürgen. Ciencia y técnica como “ideología”. 2. ed. Madrid: Editorial Tecnos, 1994.

HABERMAS, Jürgen. Dialética e hermenêutica: para a crítica da hermenêutica de Gadamer. Porto Alegre: L&PM, 1987b.

HABERMAS, Jürgen. La lógica de las ciências sociales. 3. ed. Madrid: Tecnos, 1996.

HABERMAS, Jürgen. O discurso filosófico da modernidade. Lisboa: Dom

Quixote, 1990.

HABERMAS, Jürgen. Pensamento pós-metafísico. Rio de Janeiro: Tempo

Brasileiro, 1990a.

HABERMAS, Jürgen. Teoría de la ación comunicativa I: racionalidad de la

acción y racionalización social. Madrid: Taurus, 1987a.

HABERMAS, Jürgen. Verdade e justificação: ensaios filosóficos. 2. ed. Tradução

de Milton Camargo Mota. São Paulo: Edições Loyola, 2009.

HEIDEGGER, Martin. Ser e tempo. Tradução de Marcia Sá Cavalcante Schuback. Petrópolis: Vozes, 2002.

HERMANN, Nadja. Autocriação e horizonte comum: ensaios sobre a educação ético-estética. Ijuí: Unijuí, 2010.

HUSSERL, Edmund. Meditações cartesianas: introdução à fenomenologia.

Tradução de Frank de Oliveira. São Paulo: Madras, 2001.

LEMOS, André; LÉVY, Pierre. O futuro da internet: em direção a uma ciberdemocracia. São Paulo: Paulus, 2010. https://doi.org/10.5902/231630546093 DOI: https://doi.org/10.5902/231630546093

LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. Tradução de Carlos Irineu da Costa. Rio de Janeiro: 34, 1993.

LÉVY, Pierre. O que é o virtual? Tradução de Paulo Neves. São Paulo: 34, 1996.

LUFT, Eduardo; PIZZ ATTO, Rosana. Concretude e virtualidade nossas liberdades na era da internet. Veritas, Porto Alegre, v. 63, n. 2, p. 544-574, maio/ago. 2018. https://doi.org/10.15448/1984-6746.2018.2.32133 DOI: https://doi.org/10.15448/1984-6746.2018.2.32133

MARTINI, Rosa Maria Filippozzi. Paul Ricoeur: metáfora e metafísica. Filosofia Unisinos, São Leopoldo, v. 15, n. 3, p. 210-225, set./dez. 2014. https://doi.org/10.4013/fsu.2014.153.04 DOI: https://doi.org/10.4013/fsu.2014.153.04

PALMER, Richard E. Hermenêutica: o saber da filosofia. Rio de Janeiro: Edições 70, 1997.

RICOEUR, Paul. La mémoire, L’Histoire, L’Oublie. Paris: Du Seuil, 2000.

RICOEUR, Paul. Percurso do reconhecimento. São Paulo: Loyola, 2006.

RICOEUR, Paul. Sí mismo como outro. Madrid: Siglo XXI, 1996.

STEIN, Ernildo. Aproximações sobre a hermenêutica. Porto Alegre: EDIPUCRS, 1996.

STEIN, Ernildo. Exercícios de fenomenologia. Ijuí: Unijuí, 2004.

TREVISAN, Amarildo L. Filosofia da educação: mímesis e razão comunicativa. Ijuí: UNIJUÍ, 2000.

Published

2019-10-15

How to Cite

Conte, E., & Martini, R. M. F. (2019). Phenomenology and Hermeneutics: challenging education?. Veritas (Porto Alegre), 64(2), e28372. https://doi.org/10.15448/1984-6746.2019.2.28372

Issue

Section

Philosophy & Interdisciplinarity