Christianity and media: from “networks” to social networks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/0103-314X.2023.1.44176

Keywords:

CHRISTIANITY AND MEDIA: FROM

Abstract

The present article proposes a reflection on Christianity as a  religion born of the Word and based on it. To show the dynamics of Christian proclamation, communication/communion, which through the “media” located and contextualized in “Fishing nets” has become globalized, situated in undefined territory, the social networks. To highlight the challenges present in this process, its original peculiarities that required a media linked to martyrdom to the demands of today, with obstacles no less adverse. To reaffirm the values of media culture as a facilitator of Christian proclamation, within religious multiculturalism, and as an integrating proposal for the human person. To indicate new possibilities in
the field of Christian media without losing the connection with the rich original experience, based on the Word that became flesh and became polysemy of life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Geraldo de Gouveia, Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUCGO), Goiânia, GO, Brasil

PhD student in Religious Sciences at the Pontifical Catholic University of Goiás. CAPES scholarship holder. Master in Biblical Theology from the Pontificia Università San Tommaso, Italy. Professor at the São José Propedeutic Seminary, Ubaporanga; at the Nossa Senhora do Rosário Diocesan Seminary, Caratinga; and at the Dom Hermínio Malzone Hugo Theological Institute, Governador Valadares.

Rosana Maria Ferreira Borges, Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUCGO), Goiânia, GO, Brasil.

PhD student and master in Religious Sciences from the Pontifical Catholic University of Goiás. Graduated in Psychology from the Pontifical Catholic University of Goiás.

References

ALENCAR, Gedeon Freire. Pentecostalismo hi-tech: uma janela aberta, algumas portas fechadas. Protestantismo em Revista, São Leopoldo, v. 26, p. 43-54, 2011.

BENTO XVI, Papa. Mensagem do Papa Bento XVI para o 43º Dia Mundial das Comunicações Sociais. Vaticano, Cidade do Vaticano, 2009. Disponível em:https://www.vatican.va/content/Benedict-xvi/pt/messages/communications/documents/hf_ben-xvi_mes_20090124_43rd-world-communications-day.html. Acesso em: 26 dez. 2022.

BÍBLIA. Português. A Bíblia de Jerusalém. São Paulo: Paulinas, 1987.

CANTALAMESSA, Raniero. O Mistério da Palavra de Deus. 3. ed. São Paulo: Canção Nova, 2011.

CARLETTI, Renan Silva. Religião e internet: como pensarmos a “religião” hoje? Último Andar, São Paulo, n. 29, p. 19-31, 2016.

CASTELLS, Manuel. A Era da Informação: economia, sociedade e cultura, volume 3. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

FERREIRA, Joel Antônio. A libertação da escravidão de Onésimo no Império Romano e a Situação Análoga da Escravidão no Brasil (2003 2018). Goiânia: Espaço Acadêmico, 2019.

FERRY, Bernard-Marie. Querigma. In: BOGAERT, Pierre-Maurice et al. Dicionário Enciclopédico da Bíblia. São Paulo: Paulus, 2013. p. 1122-1124.

FEUILLET, André; GRELOT, Pierre. Palavra de Deus. In: LÉON-DUFOUR, Xavier. Vocabulário de Teologia Bíblica. Petrópolis: Vozes, 1972. p. 700-707.

FOURNIER-BIDOZ, Alain. Palavra de Deus. In: BOGAERT, Pierre-Maurice et al. Dicionário Enciclopédico da Bíblia. São Paulo: Paulus, 2013. p. 1015-1017.

FRANCISCO, Papa. Mensagem do Papa Francisco para o LI Dia Mundial das Comunicações Sociais. Vaticano, Cidade do Vaticano, 2017. Disponível em:https://www.vatican.va/content/francesco/pt/messages/communications/documents/papa-francesco_20170124_messaggio-comunicazioni-sociali.html. Acesso em: 21 dez. 2022.

FRANCISCO, Papa. Mensagem do Papa Francisco para o LIII Dia Mundial das Comunicações Sociais. Vaticano, Cidade do Vaticano, 2019. Disponível em:https://www.vatican.va/content/francesco/pt/messages/communications/documents/papa-francesco_20190124_messaggio-comunicazioni-sociali.html Acesso em: 27 dez. 2022.

HARA, Viviane Tenório de Macedo. Webfé: religiões nas mídias sociais e proposta de aplicativo para os ciber-fiéis. 2015. 35f. Trabalho de Conclusão de Curso (Pós-Graduação em Mídia, Informação e Cultura) – Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.

HERVIEU-LÉGER, Danièle. O peregrino e o convertido: a religião em movimento. Petrópolis: Vozes, 2015.

LEMAIRE, André. Pesca, Pescador. In: BOGAERT, Pierre-Maurice et al. Dicionário Enciclopédico da Bíblia. São Paulo: Paulus, 2013. p. 1074-1075.

MAZZAROLO, Isidoro. Evangelho de São Mateus. Rio de Janeiro: Mazzarolo, 2005.

MAZZAROLO, Isidoro. Lucas: a antropologia da salvação. 2. ed. Rio de Janeiro: Mazzarolo, 2004.

MCKENZIE, John Lawrence. Dicionário Bíblico. São Paulo: Paulus, 1984.

MESTERS, Carlos; OROFINO, Francisco. A palavra na vida: pé no chão, sonho no coração. São Leopoldo: CEBI, 2001.

MIKLOS, Jorge. A construção de vínculos religiosos na cibercultura: a ciber-religião. 2010. 145f. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.

PAGOLA, José Antônio. Jesus Aproximação Histórica. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

PUNTEL, Joana Terezinha. Comunicação: diálogo dos saberes na cultura midiática. São Paulo: Paulinas, 2010.

SARAIVA, Francisco Rodrigues dos Santos. Communicare. In: SARAIVA, Francisco Rodrigues dos Santos. Novíssimo Dicionário Latino Português. 12. ed. Rio de Janeiro: Garnier, 2006. p. 257.

SBARDELOTTO, Moisés. “E o verbo se fez bit”: uma análise de sites católicos brasileiros como ambiente para a experiência religiosa. 2011. 207f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Comunicação) – Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2011.

SBARDELOTTO, Moisés. E o Verbo se Fez Rede: Religiosidades em reconstrução no ambiente digital. São Paulo: Paulinas, 2017.

SOUSA, Mauro Wilton. Novas linguagens. São Paulo: Salesiana, 2001.

SPADARO, Antônio. Ciberteologia: pensar o cristianismo nos tempos de rede. São Paulo: Paulinas, 2012.

SPADARO, Antônio. Web 2.0: redes sociais. São Paulo: Paulinas, 2013.

Published

2023-10-02