Keep Calm protocol

Interdisciplinary support in mental health concerning crisis situations and emergencies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-8623.2021.3.41253

Keywords:

COVID-19, health education, mental health, eHealth

Abstract

This paper presents the protocol of support from Keep Calm, an e-health service via chat for people suffering from psychological distress related to COVID-19. A flowchart diagram of one-session chats was developed. Each session consisted of three steps: evaluation, support and conclusion. For each stage, decision-making milestones on what to do next were taken according to content and risk degree of the demand.  At the support step, demands related to COVID-19 that did not involve high-risk situations were prioritized, that is, social and health issues, anxiety, depression symptoms or grief, and family or work conflicts. High-risk situations such as suicidal intention and violence, followed a specific referral flow to healthcare services. The article describes each step in detail and exemplifies the different flows according to case examples. The protocol is interdisciplinary and has the potential to be applied in health care services and school care services in universities.

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Author Biographies

Elisa Maria Barbosa de Amorim-Ribeiro, Universidade Salgado de Oliveira (UNIVERSO), Niterói, RJ, Brasil.

Doutora em Psicologia pela Universidade Federal da Bahia (UFBA), em Salvador, Bahia, Brasil; mestre em psicologia pela Universidade Federal da Bahia (UFBA), em Salvador, Bahia, Brasil; professora da Pós-Graduação em Psicologia na Universidade Salgado de Oliveira (UNIVERSO), em Niterói, RJ, Brasil

Maria Adriana Svacina , Pesquisador Autônomo, Petrópolis, RJ, Brasil

Mestre em Psicologia pela Universidade Católica de Petrópolis (UCP), em Petrópolis, RJ, Brasil.

Carolina Silva Bandeira de Melo, Universidade Federal de Viçosa (UFV), Viçosa, MG, Brasil.

Doutora em História das Ciências pela École des Hautes Études en Sciences Sociales (EHESS), em Paris, França e pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), em Belo Horizonte, MG, Brasil; mestre em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), em Belo Horizonte, MG, Brasil; professora da Universidade Federal de Viçosa, em Viçosa, MG, Brasil

Joanna Gonçalves de Andrade Tostes, Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora, MG, Brasil

Doutora em Psicologia pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), em Juiz de Fora, MG, Brasil. Mestra em Psicologia pela Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ), em São João del-Rei, MG, Brasil.

Lílian Perdigão Caixêta Reis, Universidade Federal de Viçosa (UFV), Viçosa, MG, Brasil.

Doutora em Psicologia pela Universidade Federal da Bahia (UFBA), em Salvador, BA, Brasil; mestre em Família na Sociedade Contemporânea pela Universidade Católica do Salvador (UCSAL) em Salvador, BA, Brasil; professora da Universidade Federal de Viçosa, em Viçosa, MG, Brasil.

Yone Gonçalves Moura, Pesquisador Autônomo, Guaratinguetá, SP, Brasil

Mestre em Ciências e Especialização em Dependência de Drogas pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), SP, Brasil

Telmo Mota Ronzani, Universidade Federal de Viçosa (UFV), Viçosa, MG, Brasil.

Doutor em Ciências da Saúde pela Universidade Federal de São Paulo (USP), São Paulo, SP, Brasil. Mestre em Psicologia Social pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), em Belo Horizonte, Brasil. Professor Titular do Departamento de Psicologia da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), em Juiz de Fora, Brasil. Bolsista Produtividade CNPq 1D.

Rodrigo Teixeira Lopes, Universidade de Berna, Suiça.

Doutor e mestre em Psicologia Clínica pela Universidade do Minho, em Braga, Portugal. Pesquisador sênior na Universidade de Berna, Suíça.

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Published

2021-10-27

How to Cite

Amorim-Ribeiro, E. M. B. de ., Svacina , M. A. ., Melo, C. S. B. de ., Tostes, J. G. de A. ., Reis, L. P. C. ., Moura, Y. G., Ronzani, T. M. ., & Lopes, R. T. . (2021). Keep Calm protocol: Interdisciplinary support in mental health concerning crisis situations and emergencies. Psico, 52(3), e41253. https://doi.org/10.15448/1980-8623.2021.3.41253