The role of digital television systems In the knowledge economy

Authors

  • Maria José Baldessar Universidade Federal de Santa Catarina.
  • Kamil Giglio Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2010.1.6878

Keywords:

Knowledge economy, DTV, cultural industry

Abstract

This paper analyzes the characteristics of knowledge, as factor of economic production, in relation to culture and communication disseminated by information and communication technologies. The constant changes within society, of the system and the logic of capitalist production, from the increased technology, became the knowledge, a key piece in the “new economy”. Considered as the main force of production, knowledge is embedded in this logic, creating a cycle similar to the production of goods. Based on the assumption that knowledge is a force divided into stages of production, this paper will focus the stage of dissemination of knowledge, with emphasis on models of digital TV.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria José Baldessar, Universidade Federal de Santa Catarina.

Doutora em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo e Mestre em Sociologia Política pela Universidade Federal de Santa Catarina. Professora adjunta da Universidade Federal de Santa Catarina.

Kamil Giglio, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutor em Engenharia e Gestão do Conhecimento pela Universidde Federal de Santa Catarina.

References

BAGDIKIAN, Bem H. O monopólio da mídia. São Paulo: Scritta Editorial, 1993.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. A era da informação:

economia, sociedade e cultura, v.1. São Paulo: Ed. Paz e Terra, 1999.

______. A Sociedade em Rede. v. 1, São Paulo: Ed. Paz e Terra, 2003.

COSENTINO, Laércio. Software: a essência da TV Digital. TV Digital qualidade e interatividade. Brasília: IEL/NC, 2007.

FORAY, Dominique. L’économie de la connaissance. Paris: Ed. La Decouverte, 2000.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1979.

HARVEY, David. Condição Pós-Moderna. São Paulo: Edições Loyola, 1989.

MCLUHAN, Marshal & CARPENTER, Edmund. Revolução na comunicação. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1966.

RIFKIN, Jeremy. A era do acesso. São Paulo: Makron books, 2001.

SARDINHA, Ruy L. Informação, conhecimento e valor. Tese (Doutorado em Filosofia) - USP, São Paulo, 2006.

VIZCAÍNO, Aurora. et alli A Multi-agent Model to Develop Knowledge Management Systems. Grupo Alarcos. Universidad de Castilla-la Mancha. Ciudad Real. Espanha. 2007. HICSS 2007. Havaí, EUA, 40th Annual Hawaii International Conference on Volume, Issue, Jan. 2007.

ZUFFO, Marcelo. A Convergência da Realidade Virtual e Internet Avançada em Novos Paradigmas de TV Digital Interativa. Tese (Doutorado em Engenharia de Sistemas Eletrônicos) - USP, São Paulo, 2007.

How to Cite

Baldessar, M. J., & Giglio, K. (2010). The role of digital television systems In the knowledge economy. Revista FAMECOS, 17(1), 46–53. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2010.1.6878

Issue

Section

Research Television