Online journalism in Brazil: reflections on the profile of Professional multimedia

Authors

  • Thaís de Mendonça Jorge Universidade de Brasília
  • Fábio Henrique Pereira Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2009.40.6318

Keywords:

Multimedia journalism, online journalism, journalism teaching

Abstract

This paper seeks to contextualize the emergence of multimedia resources on journalism and to explore its meaning to professional culture, to productive routines and work environment. We did a reflection about how these elements are changing the scenario of actual media, specially the journalist profile. While we look for establishing a conceptual approach for these phenomenons, we synthesize the debates realized at this moment worldwide. We also look for guide these discussions for Journalism graduate program and the new skills required from these professionals. Therefore, we understand that on a context of computing, digitalization and convergence of journalistic organizations in Brazil, there is no need for a minimal consensus between the social actors directly and indirectly related to new production process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thaís de Mendonça Jorge, Universidade de Brasília

Doutora em Comunicação pela Universidade de Brasília.

Fábio Henrique Pereira, Universidade de Brasília

Doutor em Comunicação pela Universidade de Brasília.

References

CANAVILHAS, João Manuel Messias. Do jornalismo online ao webjornalismo: formação para mudança. Biblioteca On-line de Ciências da Comunicação, 2006. Disponível em: http://www.bocc.ubi.pt/pag/ canavilhas-joaojornalismo-online-webjornalismo.pdf Acesso em: 22 jun. 2009.

DÍAZ NOCI, Javier. La escritura digital. Hipertexto y construcción del discurso informativo en el periodismo electrónico. Bilbao: Universidad del País Vasco, 2001.

DÍAZ NOCI, Javier; SALAVERRÍA ALIAGA, Ramon. (Coords.) Manual de redacción ciberperiodística. Barcelona: Ariel, 2003.

DEUZE, Mark. ‘What is Multimedia Journalism?’ Journalism Studies, v. 5, p.139-152. Disponível em: http://convergence.journalism.indiana,.edu/media/documents/Convergence/DeuzeMultimedia.JS.pdf Acesso em: 26 jun. 2009.

DIMENSTEIN, Gilberto. Você compraria uma máquina de escrever? Folha de S. Paulo, 30. set. 2007.

FERREIRA, Aurelio Buarque de Holanda. Novo dicionário da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1986.

GARCÍA MÁRQUEZ, Gabriel. A melhor profissão do mundo. Caros Amigos, p. 46, abr. 1997.

HUANG, Edgar; DAVISON, Karen; SHREVE, Stefanie; DAVIS, Twila; BETTENDORF, Elizabeth. NAIR, Anita. Facing the Challenges of Convergence: Medias Professionals Concerns of Working Across Media Platforms. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, v. 12, p. 83-98, 2006.

JORGE, Thais Mendonça. A notícia em mutação. Estudo sobre o relato noticioso no jornalismo digital. Tese (Doutorado em Comunicação) - Universidade de Brasília, 2007.

MACKINNON, Rebecca. Teaching multimedia journalism: online resources – many of them free of charge – are used as the textbooks for training the next generation of journalists. Nieman Reports, p. 93-96, primavera 2008.

PEREIRA, Fabio Henrique. O jornalista sentado e a produção da notícia on-line no Correioweb. Revista em Questão, Porto Alegre, v. 10, n. 1, p. 95-108, 2004.

ROUSH, Chris. Moving the classroom into the newsroom: the Anniston Star’s creative model for partnership between news outlets and educational institutions. American Journalism Review, p. 42-48, fev/mar. 2009.

SCHIARETTA, T. Qualidade editorial em um mercado multimídia. In: Seminário Internacional Imprensa Multimídia/ as redações de terceira geração. Brasília, 2006.

TORRES, Elvira; AMÉRIGO, Maria Pou. Características de la comunicación digital. In: DÍAZ NOCI, J.; SALAVERRÍA, R. (coords.). Manual de redacción ciberperiodística. Barcelona: Ariel, 2003.

How to Cite

Jorge, T. de M., & Pereira, F. H. (2009). Online journalism in Brazil: reflections on the profile of Professional multimedia. Revista FAMECOS, 16(40), 57–62. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2009.40.6318

Issue

Section

Multiple spaces