PROCAC/ Canoas: Public communication and relationship with the citizen

Authors

  • Vera Regina Serezer Gerzson Universidade Federal do Rio Grande do Su
  • Karla Maria Müller Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Keywords:

Public communication, communication tools, relationship stategies

Abstract

The article is about the sustainability of the governmental relationships with citizens through planned communication tools and strategies aimed, implemented and evaluated to strengthen the institutional image. From the reports of practices developed by Project Communication and Attendance to Citizen of City of Canoas – PROCAC/ Canoas -, we can highlight the importance of communication processes in the management of public relations and the commitment to the collective interest

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vera Regina Serezer Gerzson, Universidade Federal do Rio Grande do Su

Professora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Informação da Universidade Federal do Rio Grande do Su

Karla Maria Müller, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Professora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Informação da Universidade Federal do Rio Grande do Su

References

ALMEIDA, Fernando. Os desafios da sustentabilidade: uma ruptura urgente. Rio de Janeiro: Elsevier, 2007.

ARGENTI, Paul A. Comunicação empresarial – A construção da identidade, imagem e reputação. Rio de Janeiro: Elsevier, 2006.

BRANDÃO, Elisabeth P. Conceito de comunicação pública. In: DUARTE, Jorge (Org.). Comunicação pública: estado, mercado, sociedade e interesse público. São Paulo: Atlas, 2007.

CAMARGOS, Maurício Lara. O comunicador público entre o mar e o rochedo. In: OLIVEIRA, Maria José da Costa (Org). Comunicação pública. Campinas: Editora Alínea, 2004.

CASTRO, Maria Ceres Pimenta Spínola. Dilemas para a constituição do espaço público brasileiro: controvérsias midiáticas. In: MAIA, Rousiley; CASTRO, Maria Ceres Pimenta Spínola (Orgs). Mídia, esfera pública e identidades coletivas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2006.

DUARTE, Jorge. Comunicação e opinião pública. In: DUARTE, Jorge (Org.). Comunicação pública: estado, mercado, sociedade e interesse público. São Paulo: Atlas, 2007.

FORTES, Waldyr Gutierrez. Relações Públicas – processo, funções, tecnologia e estratégias. São Paulo: Summus, 2003.

IZURIELA, Roberto. La comunicación política en la era del entretenimiento – Un estudio de la comunicación y las Relaciones Públicas para Gobiernos. In: Estrategias de comunicación para gobiernos. Buenos Aires: La Crujía, 2003.

KOTLER, Philip & LEE, Nancy. Marketing no setor público. Porto Alegre: Bookman, 2008.

KUNSCH, Margarida Maria Krohling. Organizações, cidadania, comunicação e os limites entre as estratégias e a ética. In: MOREIRA, Sonia. BRAGANÇA, Aníbal (Org.). Mídia, ética e sociedade. Belo Horizonte: PUC Minas, 2004.

KUNSCH, Margarida Maria Krohling. Planejamento de relações públicas na comunicação integrada. São Paulo: Summus, 2003.

MENDES, Vera Lúcia Peixoto. Inovação gerencial na administração pública, cidadania e direito dos brasileiros. In: Revista organizações & sociedade. Salvador, UFBA, v. 8, n. 22, 2001. Disponível em: http://www.revistaoes.ufba.br/viewissue.php?id=5#Artigos Acesso em: 25 set. 2007.

NOVELLI, Ana Lucia Coelho Romero. O papel institucional da comunicação pública para o sucesso da governança. In: Organicom: revista brasileira de comunicação organizacional e relações públicas. São Paulo: ECA/ USP, v. 3, n. 4, 2006.

PENTEADO, José Roberto Whitaker. Relações públicas nas empresas modernas. São Paulo: Pioneira, 1993.

How to Cite

Gerzson, V. R. S., & Müller, K. M. (2009). PROCAC/ Canoas: Public communication and relationship with the citizen. Revista FAMECOS, 16(38), 62–68. Retrieved from https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/5302

Issue

Section

Social and Cultural Affairs