The public's conceptions in the cinematographic industrial thought

Authors

  • Arthur Autran Universidade Federal de São Carlos

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2008.36.4419

Keywords:

Brazilian cinema, film Industry, film history

Abstract

This article examines several conceptions of publicas developed by directors, producers and critics related to the Brazilian cinema between the decades of 1920 and 1970. In the search for understanding the possibilities of the Brazilian production, this was one of the issues that mobilized the filmic context, since the public opinion was seen as a key to making films that achieve good ticket selling. From the belief in the Brazilian patriotism, passing through the prospect of the need to inculcate national values in the people, to the search to understand what are the cultural preferences of viewers, we have a framework of varied ideas about the public.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Arthur Autran, Universidade Federal de São Carlos

Professor do Departamento de Artes e Comunicação da Universidade Federal de São Carlos

References

AMAZONENSE, Francisco. Retorno à velha questão. In: Notícias de Hoje, São Paulo, 1955.

BERNARDET, Jean-Claude. Trajetória crítica. São Paulo: Polis, 1978.

CIVELLI, Mario. Experiências pessoais sobre o cinema nacional. In: A Cena Muda, Rio de Janeiro, n. 21, 22 maio 1952.

DAHL, Gustavo. Cinema Novo e seu público. In: Revista Civilização Brasileira, Rio de Janeiro, v. I, n. 11-12, dez. 1966/mar. 1967.

DAHL, Gustavo. Cinema Novo em dois planos – Comunicação. In: Guanabara em Revista, Rio de Janeiro, n. 10, set. 1967.

DAHL, Gustavo. Mercado é cultura. In: Cultura, Brasília, v. VI, n. 24, jan. mar. 1977.

GONZAGA, Adhemar. Filmagem brasileira. In: Para Todos, Rio de Janeiro, v. VIII, n. 371, 23 jan. 1926.

HIRSZMAN, Leon; AVELLAR, José Carlos; VIANY, Alex. Cinema. In: Ciclo de debates no Teatro Casa Grande, Rio de Janeiro: Inúbia, 1976. p. 12-38.

LIMA, Pedro. O cinema no Brasil. In: Selecta, Rio de Janeiro, v. X, n. 34, 23 ago. 1924.

NEVES, David. Cinema Novo no Brasil. Petrópolis: Vozes, 1966.

SALLES, Francisco Luiz de Almeida; DEHEINZELIN, Jacques. Indústria cinematográfica brasileira. In: Anhembi, São Paulo, v. XXI, n. 61, dez. 1955.

SANTOS, Nelson Pereira dos. Manifesto por um cinema popular. Depoimento a Marcelo Beraba. Rio de Janeiro: Federação dos Cineclubes do Rio de Janeiro / Cineclube Macunaíma / Cineclube Glauber, 1975.

SIMIS, Anita. Estado e cinema no Brasil. São Paulo: Annablume/Fapesp, 1996.

TAMBELLINI, Flávio. Cinema nacional e preço. In: Diário da Noite, São Paulo, 27 maio 1955.

Published

2008-11-20

How to Cite

Autran, A. (2008). The public’s conceptions in the cinematographic industrial thought. Revista FAMECOS, 15(36), 84–90. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2008.36.4419

Issue

Section

Mentions Highlight - Compós 2008