NECROVISUALITY AND „MILITIALIZATION“ OF POLITICS

AN ANALYSIS OF THE SERIES KILLER RATINGS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2023.1.44070

Keywords:

Killer ratings, True Crime, Violent images, Necropolitics

Abstract

The purpose of this article is to analyze the documentary series Killer Ratings (2019), streamed on Netflix, in light of the metamorphosis in the relations between media, politics, criminal justice system, and organized crime in Brazilian society. It focuses on the construction of the character Wallace Souza, a TV host and popular politician accused of showing on his show murders allegedly committed by his own gang. We observe in Souza an expressive figure of the process of “militialization” (HIRATA et al., 2022) of the State and growing indifference between the public and private, legal and illegal spheres. We further conclude that the series created by foreign companies, by appropriating the violent story and archival footage, engenders yet another layer of capitalization of the scandal. This spiral of monetization is typical of gore capitalism (VALENCIA, 2010), in which drug trafficking, destruction of bodies, and subsequent broadcasting of news and brutal images make up the same transnational market of violence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Felipe da Silva Polydoro, University of Brasília, Brasília, DF, Brazil.

Adjunct professor at the Faculty of Communication and the Postgraduate Program in Communication at the University of Brasília (UnB). PhD from the Postgraduate Program in Audiovisual Media and Processes at the School of Communications and Arts at the University of São Paulo (ECA/USP). Master in Social Communication and graduated in Journalism from PUCRS. He has a Post-Doctorate completed with the Post-Graduate Program in Social History at USP.

References

BANDIDOS na TV. Direção de Daniel Bogado. Londres: Caravan; Northampton: Quicksilver, 2019. Série exibida pela Netflix.

BATISTA, Vera Malaguti. O medo na cidade do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Revan, 2003.

BRAGANÇA, Maurício. Imagens de ostentação nas narconarrativas: consumo e cultura popular. Rumores, São Paulo, v. 9, n. 17, p. 147-163, 2015.

BRUZZI, Stella. Making a Genre: the Case of the Contemporary True Crime Documentary. Law and Humanities, London, v. 10, n. 2, p. 249-280, jul. 2016.

CORPO de “Moa”, morto em massacre, deve ser liberado nesta quinta, diz IML. In: G1: Amazonas. Manaus, 5 jan. 2017. Disponível em: https://g1.globo.com/am/amazonas/noticia/2017/01/corpo-de-moa-morto-em-massacre-deve-ser-liberado-nesta-quinta-diz-iml.html. Acesso em: 8 set. 2023.

COSTA, Maria Tereza Paulino da. O programa Gil Gomes: a justiça em ondas médias. Campinas: Unicamp, 1992.

COUTO, Aiala. A geografia da violência na região amazônica. In: FÓRUM BRASILEIRO DE SEGURANÇA PÚBLICA. Anuário Brasileiro de Segurança Pública 2022. São Paulo: FBSP, 2022. p. 52-57. Disponível em: https://forumseguranca.org.br/wp-content/uploads/2022/06/anuario-2022.pdf?v=15. Acesso em: 8 set. 2023.

DATENA volta atrás mais uma vez e anuncia que não será candidato ao Senado. In: G1: São Paulo. São Paulo, 30 jun. 2022. Disponível em: https://g1.globo.com/sp/sao-paulo/eleicoes/2022/noticia/2022/06/30/datena-volta-atras-mais-uma-vez-e-anuncia-que-nao-sera-candidato-ao-senado.ghtml. Acesso em: 8 set. 2023.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Imagens apesar de tudo. Lisboa: KKYM, 2012.

DOYLE, Aaron. An alternative current in surveillance and control: broadcasting surveillance footage of crimes. In: HAGGERTY, Kevin; ERICSON, Richard (org.). The New Politics of Surveillance and Visibility. Toronto: University of Toronto Press, 2007. p. 199-224.

FLAUZINA, Ana Luiza Pinheiro. Corpo negro caído no chão: o sistema penal e o projeto genocida do Estado brasileiro. 2006. 145 f. Dissertação (Mestrado em Direito) – Faculdade de Direito, Universidade de Brasília, Brasília, 2006.

FÓRUM BRASILEIRO DE SEGURANÇA PÚBLICA. Anuário Brasileiro de Segurança Pública 2022. São Paulo: FBSP, 2022. Disponível em: https://forumseguranca.org.br/wp-content/uploads/2022/06/anuario-2022.pdf?v=15. Acesso em: 8 set. 2023.

FRANCO, Fábio L. Governar os mortos: necropolíticas, desaparecimento e subjetividade. São Paulo: Ubu, 2021.

FRANCO, Jean. Cruel modernity. Durham: Duke University Press, 2013.

FOSTER, Hal. O retorno do real. São Paulo: Cosac Naify, 2014.

GLENNY, Misha. McMafia: a journey through the global criminal underworld. London: Vintage, 2008.

HIRATA, Daniel et al. Da militarização à milicialização das cidades: efeitos de uma política nacional. In: Le Monde Diplomatique Brasil. São Paulo, 5 set. 2022. Disponível em: https://diplomatique.org.br/da-militarizacao-a-milicializacao-das-cidades-efeitos-de-uma-politica-nacional/. Acesso em: 8 set. 2023.

IGNACIO, Julia. Lawfare: o que esse termo significa? In: Politize. Florianópolis, 28 jul. 2020. Disponível em: https://www.politize.com.br/lawfare. Acesso em: 22 nov. 2022.

MAKING a Murderer. Criação de Moira Demos e Laura Ricciardi. Syracuse: Synthesis Films, 2015. Série exibida pela Netflix.

MBEMBE, Achille. Políticas da inimizade. Lisboa: Antígona, 2017.

MISSE, Michel. Crime, sujeito e sujeição criminal: aspectos de uma contribuição analítica sobre a categoria “bandido”. Lua nova, São Paulo, n. 79, p. 15-38, 2010.

NEDER, Gislene. Violência e cidadania. Porto Alegre: Sergio Antonio Fabris Editor, 1994.

O MECANISMO. Criação de José Padilha e Elena Soarez. Direção de José Padilha, Felipe Prado e Marcos Prado. Rio de Janeiro: Zazen Produções, 2018. Série exibida pela Netflix.

PRECIADO, Paul. Testojunkie: sexo, drogas e biopolítica na era farmacopornográfica. São Paulo: N-1, 2018.

RINCÓN, Omar. Todos temos um pouco do tráfico dentro de nós: um ensaio sobre o narcotráfico/cultura/novela como modo de entrada para a modernidade. Matrizes, São Paulo, v. 7, n. 2, p. 193-219, 2013.

RUWEL, Sandra Goldman. Forças-tarefa e investigação criminal: a integração institucional no combate à macrocriminalidade. 2008. 339 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) – Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2008.

THE JINX. Direção de Andrew Jarecki. Nova York: HBO: Hit The Ground Running Films; Los Angeles: Blumhouse Productions, 2015. Série exibida pela HBO.

THE STAIRCASE. Direção de Jean-Xavier de Lestrade. Paris e Durham: Maha Productions, 2004. Série exibida pelo Canal+.

TIGER King. Direção de Eric Goode e Rebecca Chaiklin. Nova York: Royal Goode Productions, 2020. Série exibida pela Netflix.

TROPA de elite. Direção de José Padilha. Rio de Janeiro: Zazen Produções, 2007.Filme exibido pela Globo Play.

TROPA de elite 2. Direção de José Padilha. Rio de Janeiro: Zazen Produções: Globo Filmes, 2010. Filme exibido pela Globo Play.

VALENCIA, Sayak. Capitalismo gore. Tenerife: Melusina, 2010.

ZALUAR, Alba. O condomínio do diabo. Rio de Janeiro: Revan: Ed. UFRJ, 1994.

Published

2024-02-08

How to Cite

da Silva Polydoro, F. (2024). NECROVISUALITY AND „MILITIALIZATION“ OF POLITICS: AN ANALYSIS OF THE SERIES KILLER RATINGS. Revista FAMECOS, 31(1), e44070. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2023.1.44070