Dignity as a figure of justice in Children of Hiroshima (1952) and The battle of Algiers (1966)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2022.1.43010

Keywords:

Modern political imagination, Justice, Time

Abstract

This essay aims to do a phenomenology of political imagination in two modern films by putting side by side for the comparative analysis the atomic bombing, in Children of Hiroshima (Kaneto Shindo, 1954), and the colonialism, in The Battle of Algiers (Gillo Pontecorvo, 1966), in which the image of dignity appears in time as a figure of justice of what Eric Hobsbawm has called “the age of extremes”. It discusses Charles Taylor’s political philosophy concerning dignity in the moral world of moderns in dialogue with Gastón Bachelard´s phenomenological approach to poetic imagination, used here in a different way, towards the spaces of hostility and the political imagination that takes as reference the impassioned subject matter and apocalyptic images. 

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Author Biography

Dinaldo Filho, Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA), Foz do Iguaçu, PR, Brasil.

Doutor em Sociologia pelo Instituto de Estudos Sociais e Políticos na Universidade do Estado do Rio de Janeiro (IESP-UERJ), no Rio de Janeiro, RJ, Brasil. Mestre em Comunicação Social pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio), no Rio de Janeiro, RJ, Brasil. Professor Adjunto de Cinema e Audiovisual da Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA). Docente permanente do Programa de Pós-graduação em Literatura Comparada (PPGLC-UNILA). Líder do NEPI – Núcleo de Estudos em Estética e Política dos Imaginários, grupo de pesquisa do CNPq com ênfase nas relações entre cinema, audiovisual e pensamento político e moral. 

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Published

2022-11-17

How to Cite

Filho, D. (2022). Dignity as a figure of justice in Children of Hiroshima (1952) and The battle of Algiers (1966). Revista FAMECOS, 29(1), e43010. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2022.1.43010