Ah, if you only knew how loving I am!

Music, sound marks and memory of mediatic culture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2021.1.40994

Keywords:

Sound branding, Musical memory., Mediatic memory

Abstract

This text starts from the concept of “sound branding” to analyse some possible reasons for the unexpected reaction of Sao Paulo’s underground users to the initiative of including music in stations and trains. In summary: having chosen the “Toccata”, from Bachianas, n.º 2 (Villa-Lobos), as the sound signal (SCHAFER, 2011), it ended up being identified as “Carinhoso” (Pixinguinha). Among the main reasons: 1) the formal similarity between the two; 2) the association between musical work and the memory of the listener is due, in part, to the capacity of movence of the texts (ZUMTHOR, 1997). The article presents a brief description of Carinhoso’s trajectory in disco and cinema. In conclusion, it shows that the permanence in the media culture guarantees the longevity of the work, at the same time that the music composes the media culture itself.

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Author Biographies

Heloísa de Araújo Duarte Valente, Universidade Paulista (UNIP), São Paulo, SP, Brasil.

Doutora em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), em São Paulo, SP, Brasil; professora titular do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura Midiática da Universidade Paulista (UNIP), em São Paulo, SP, Brasil e colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Música (ECA-USP), na mesma cidade.

Paulo Henrique de Oliveira Lopes, Universidade Nove de Julho (Uninove), São Paulo, SP, Brasil.

Doutor em Comunicação e Cultura pela Universidade Paulista (UNIP), em São Paulo, SP, Brasil; publicitário e professor dos cursos de Publicidade e Propaganda e Rádio e Televisão da Universidade Nove de Julho (Uninove), em São Paulo, SP, Brasil.

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Published

2021-08-20

How to Cite

Valente, H. de A. D., & Lopes, P. H. de O. (2021). Ah, if you only knew how loving I am! Music, sound marks and memory of mediatic culture. Revista FAMECOS, 28(1), e40994. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2021.1.40994

Issue

Section

Media and Culture