Language games on Jorge Furtado’s screens
Youth and other phases
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2021.1.39501Keywords:
Cinema, Jorge Furtado, Intertextuality, Metalanguage, GamesAbstract
The objective of this work is to map dialogical occurrences in some of the works directed and/or scripted by Jorge Furtado, observing how the ludic element’s construction occurs intertextually through the overlapping of a variety of discursive platforms, especially from games, electronics and metaphoricals, present in Furtado’s feature films and in others audiovisual projects co-written by him, especially Two summers (2002), The man who copied (2003), My uncle killed a guy (2004) and Basic Sanitation, the movie (2007). Hence, we intend to examine in the selected texts narratological categories, such as plot and character, as propelling units, especially in the language of video games, which it is acquiring an increasing relevance in academic studies and which, to establish a specific grammar, unfolded, as well as the cinema itself, in many moments, by the relations established with other artistic practices. Thus, the article enables a reading of filmic and audiovisual approaches in interface with the playfulness structured by games, aesthetically and thematically evoked, which ends up generating a reworking in the treatment of the message and other ways of reframing the narrative bond with the reception.
Downloads
References
ALBUQUERQUE, Danilo. Cenas analisadas. In: O bricoleur na tela: ponto de vista e dialogismo no filme O homem que copiava, de Jorge Furtado. 2016. 94 p. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2014. p. 32-88. Disponível em: http://www.cchla.ufpb.br/ppgl/wp-content/uploads/2016/05/DISSERTA%C3%87%C3%83O-DANILO-LUNA-DE-ALBUQUERQUE-PPGL.pdf. Acesso em: 30 set. 2020.
ARAUJO, Denize Correia. O papel do mouse, do game e da animação em Meu tio matou um cara: a geração digital e o culto ao presenteísmo. E-Compós, Brasília, v. 7, p. 1-16, 2006. Disponível em: https://doi.org/10.30962/ec.122. Acesso em: 26 maio 2021.
A LENDA do herói – Fase 1. [S. l.: s. n.], 2012. 1 vídeo (3 min). Publicado pelo canal Castro Brothers. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=SX9rSCRiVbc. Acesso em: 24 out. 2020.
ASSIS, Machado de. Dom Casmurro. São Paulo: Editora Moderna, 1983.
BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2019.
BERGSON, Henri. O riso: ensaio sobre o significado do cômico. Tradução de Maria Adriana Camargo Cappello. São Paulo: Edipro, 2020. E-book.
BRITO, João Batista de. Imagens amadas: ensaios de crítica e teoria do cinema. São Paulo: Ateliê Editorial, 1995.
CAPITU. Direção: Luiz Fernando Carvalho. Intérpretes: Michel Melamed, Maria Fernanda Cândido, César Cardadeiro, Letícia Persiles, Pierre Baitelli et al. Roteiro: Euclydes Marinho, Luiz Fernando Carvalho. Brasil, RJ: Rede Globo, 2009. 2 DVDs (270 min), son., color.
CENA aberta: a magia de contar uma história. Direção: Jorge Furtado, Guel Arraes, Regina Casé. Direção geral: Jorge Furtado. Intérpretes: Carolina Dieckmann, Lázaro Ramos, Regina Casé et al. Episódio Negro Bonifácio. Roteiro: Guel Arraes, Jorge Furtado. Brasil: Casa de Cinema PoA e Rede Globo, 2004. 1 DVD (133 min), son., color., Beta digital.
CIDADE dos homens. Direção: César Charlone. Intérpretes: Douglas Silva, Darlan Cunha et al. Episódio A coroa do Imperador. Roteiro: César Charlone, Fernando Meirelles, Jorge Furtado. Brasil: O2 Filmes; Globo vídeo; Som livre, 2003. 1 DVD (150 min), son., color., 16 mm.
ESCOSTEGUY, Ana Carolina Damboriarena; GUTFREIND, Cristiane Freitas. Cinema gaúcho: um modo de fazer e ver os jovens. Contracampo, Niterói, n. 17, p. 93-105, 2007.
FURTADO, Jorge. O sujeito (extra)ordinário. In: MOURÃO, Maria Dora; LABAKI, Amir (org.). O cinema do real. São Paulo: Cosac Naify, 2014. p. 135-208.
FURTADO, Jorge. Meu tio matou um cara. In: Meu tio matou um cara e outras histórias. Porto Alegre: L&PM, 2009. p. 7-46.
GAUDREAULT, André; JOST, François. A narrativa cinematográfica. Tradução de Adalberto Muller. Brasília: EDUNB, 2009.
HOUVE uma vez dois verões. Direção: Jorge Furtado. Intérpretes: André Arteche, Ana Maria Mainieri, Pedro Furtado, Júlia Barth, Victória Mazzini et al. Roteiro: Jorge Furtado. Brasil: Casa de Cinema PoA, 2002. 1 DVD (75min), son., color., DV/35 mm.
MEU TIO matou um cara. Direção: Jorge Furtado. Intérpretes. MEU TIO matou um cara. Direção: Jorge Furtado. Intérpretes: Darlan Cunha, Sophia Reis, Renan Gioelli, Lázaro Ramos, Ailton Graça, Dira Paes, Deborah Secco et al. Roteiro: Jorge Furtado e Guel Arraes. Brasil: Casa de Cinema PoA e Natasha Filmes, 2004. 1 DVD (85min), son., color., 35 mm.
MOUSINHO, Luiz Antonio. A sombra que me move: ensaios sobre ficção e produção de sentido (cinema, literatura, TV). João Pessoa: Ideia: Editora Universitária, 2012.
O HOMEM que copiava. Direção: Jorge Furtado. Intérpretes: Lázaro Ramos, Leandra Leal, Luana Piovani, Pedro Cardoso, Carlos Cunha Filho, Júlio Andrade et al. Roteiro: Jorge Furtado. Brasil: Casa de Cinema PoA, 2003. 1 DVD (124 min), son., color., 35 mm.
PAI hackeia game ‘Donkey Kong’ para filha poder controlar a namorada do encanador Mario. O Globo, Rio de Janeiro, 11 mar. 2013. Seção Economia. Disponível em: https://oglobo.globo.com/economia/pai-hackeia-game-donkey-kong-para-filha-poder-controlar-namorada-do-encanador-mario-7802578. Acesso: 29 out. 2020.
PUCCI JR., Renato Luiz. Cinema brasileiro pós-moderno: o Neon-realismo. Porto Alegre: Sulina, 2008.
SANEAMENTO básico, o filme. Direção: Jorge Furtado. Intérpretes: Fernanda Torres, Wagner Moura, Camila Pitanga, Bruno Garcia, Lázaro Ramos, Janaína Kremer, Tonico Pereira, Paulo José et al. Roteiro: Jorge Furtado. Brasil: Casa de Cinema PoA, 2007. 1 DVD (112 min), son., color., Super-16/35 mm.
SARAIVA, Leandro. Pequenos homens, grandes destinos e ironias líricas: o homem que copiava (Jorge Furtado, 2004) e Redentor (Cláudio Torres, 2005). 2006. Tese (Doutorado em Ciências da Comunicação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006.
SARAIVA, Leandro; CANNITO, Newton. Manual de Roteiro, ou Manuel, o primo pobre dos manuais de cinema e TV. São Paulo: Conrad Editora, 2004.
SLATER, Candace. A vida no barbante: a literatura de cordel no Brasil. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1984.
SOARES, Rosana Lima. Saneamento básico, o filme, ou como fazer um filme de bordas. In: João Anzanello Carrascoza; Rose de Melo Rocha (org.). Consumo midiático e culturas da convergência. 1 ed. São Paulo: Miró Editorial, 2011. v. 1, p. 130-152.
STAM, Robert. Introdução à teoria do cinema. Tradução de Fernando Mascarello. Campinas: Papirus, 2003.
STAM, Robert. Bakhtin – da teoria literária à cultura de massa. Tradução de Heloísa Jahn. São Paulo: Ática, 2000.
STAM, Robert. O espetáculo interrompido: literatura e cinema de desmistificação. Tradução de José Eduardo Moretzsohn. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.
WALTY, Ivete. Metalinguagem. In: E-DICIONÁRIO de termos literários. Lisboa: Carlos Ceia, 2010. Disponível em: https://edtl.fcsh.unl.pt/encyclopedia/metalinguagem. Acesso em: 27 out. 2020.
XAVIER, Ismail Norberto. Corrosão social, pragmatismo e ressentimento: vozes dissonantes no Cinema Brasileiro de Resultados. Novos Estudos, São Paulo, v. 75, p. 139-155, 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/j/nec/a/DnmsbrRmBMCqWX73bMwnkFj/?lang=pt. Acesso em: 26 maio 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista FAMECOS
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Revista Famecos implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Revista Famecos as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.