Images in the garden of technique:
devices, cinema and subjectivities in Walter Benjamin's work
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2021.1.39117Keywords:
Walter Benjamin. Appartus. Cinematographic Montage.Abstract
The article investigates the essays of Walter Benjamin, such as “Experience and poverty” (1933), “The Storyteller” (1935) e “The work art in the time of its technical reproduction” (1936), and those directly related to time and knowleadge theory, such as Konvolut N, in “The Arcade project” (1929-1940). The main goal is to elucidade the “technical image” in this author’s thinking from the reflexion on “mediatic apparatus” and its collaboration to the production of subjectivities. The base of these elements is the “construction principle” of the cinematographic montage, in the background of the cultural vanguards 1920/1930, the aesthetic modern experience and the freudian thinking, that unfolds the episthemologic model introduced by Benjamin what reveals an unique and inovative relation between aesthetic and knowledge. The text was written by bibliographic review methods.
Downloads
References
ADORNO, Theodor; HORKHEIMER, Max. Dialética do Esclarecimento. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.
ADORNO, Theodor; BENJAMIN, Walter. Cartas 1928-1940. São Paulo: Unesp, 2012.
AGAMBEN, Giorgio. Infância e história. Belo Horizonte: UFMG, 2005.
AGAMBEN, Giorgio. Profanações. São Paulo: Boitempo, 2007.
AGAMBEN, Giorgio. O que é dispositivo. In: ______. O que é o contemporâneo e outros ensaios. Chapecó: Argos, 2011, p. 9-16.
AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo. In: ______. O que é o contemporâneo e outros ensaios. Chapecó: Argos, 2011, p. 17-49.
AGAMBEN, Giorgio. Estâncias. Belo Horizonte: UFMG, 2012.
AGAMBEN, Giorgio. O reino e a glória. São Paulo: Boitempo, 2012.
ALBERA, François; TORTAJADA, Maria (orgs). Cine-dispositives: essays in Epistemology, across media. Amsterdam: Amsterdam Press, 2015.
ALPERS, Svetlana. A arte de descrever. São Paulo: Edusp, 1999.
ARAGON, Louis. O Camponês de Paris. São Paulo: Imago, 1996.
BENJAMIN, Walter. A origem do drama barroco alemão. São Paulo: Brasiliense, 1984.
BENJAMIN, Walter. Charles Baudelaire: um lírico no auge do capitalismo. São Paulo: Brasiliense, 1989.
BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. 7ª. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994.
BENJAMIN, Walter. Oeuvres I. Paris: Gallimard, 2000.
BENJAMIN, Walter. Passagens.São Paulo; Belo Horizonte: Imprensa oficial de SP; EDUFMG, 2009.
BUCK-MORSS, Susan. La origén de la dialética negativa: Theodor W. Adorno, Walter Benjamin e la escola de Frankfurt. Ciudade del Mexico: Siglo XXI ed., 1981.
BUCK-MORSS, Susan. The dialectics of seeing: Walter Benjamin and the Arcades project. Cambridge: MIT Press, 1991.
BUCK-MORSS, Susan. Estética e anestética: uma reconsideração de A obra de arte de Walter Benjamin. In: BENJAMIN e a obra de arte: técnica, imagem, percepção. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012, p. 155-204.
CRARY, Jonathan. Suspensões da percepção: atenção, espetáculo e cultura moderna.São Paulo: Cosac Naify, 2013.
DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. 2. ed. São Paulo: Ed. 34, 1998.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Image malgré tout. Paris: Editions de Minuit, 2003.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Quando as imagens tomam posição. Belo Horizonte: EDUFMG, 2017.
DIONÍSIO, Gustavo Henrique. O analista-olho: (Im)pertinências do inconsciente ótico. In: MACHADO, Carlos Eduardo Jordão; MACHADO JR., Rubens; VEDDA, Miguel (org.). Walter Benjamin: Experiência histórica e imagens dialéticas. São Paulo: Unesp, 2014, p. 263-272.
FREITAG, Bárbara. Teoria crítica, ontem e hoje. São Paulo: Brasiliense, 1986.
FREUD, Sigmund. Sobre o Narcisismo: uma introdução. In:______. Obras psicológicas completas: edições standard brasileira (v. XIV). Rio de Janeiro: Imago, 1977, p. 89-119.
FREUD, Sigmund. Luto e melancolia. In:______. Obras psicológicas completas: edições standard brasileira (v. XIV). Rio de Janeiro: Imago, 1977, p. 245-270.
GAGNEBIN, Jeanne Marie. História e narração em Walter Benjamin. 2. ed. rev. São Paulo: Perspectiva, 2013.
GAGNEBIN, Jeanne Marie. Limiar, aura e rememoração: Ensaios sobre Walter Benjamin. São Paulo: ed. 34, 2014.
HANSEN, Miriam. Benjamin, cinema e experiências: a flor azul na terra da tecnologia. In: BENJAMIN e a obra de arte. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012, p. 205-255.
JAMESON, Fredric. Pós-modernismo: a lógica cultural do capitalismo tardio. São Paulo: Loyola, 1991.
JAMESON, Fredric. Brecht e a questão de método. São Paulo: Cosac Naify, 2013.
JAY, Martin. A Imaginação dialética. Rio de Janeiro: Contraponto, 2008.
JAY, Martin. Cantos da experiencia. Buenos Aires: Paidós, 2009.
LAGES, Susana Kampff. Walter Benjamin: tradução e melancolia. São Paulo: Edusp, 2002.
LAMBOTTE, Marie-Claude. Estética da melancolia. Rio de Janeiro: Companhia de Freud, 2000.
LÖWY, Michael. Romantismo e messianismo. São Paulo: Debates, 2008.
MENESES, Ulpiano Toledo Bezerra. Fontes visuais, cultura visual, história visual. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 23, n. 45, p. 11-36, 2003.
MITCHELL, W. J. T. Mostrar o ver: Uma crítica à cultura visual.Interin, v. 1, n. 1, Curitiba, p. 1-20, 2006.
MITCHELL, W. J. T. O que as imagens realmente querem. In: ALLOA, Emmanuel et all. Pensar a imagem. Belo Horizonte: Autêntica Ed, 2015, p. 165-190.
RANCIÈRE, Jacques. O conceito de anacronismo e a verdade do historiador. In: SALOMON, Marlon (org.). História, verdade e tempo. Chapecó, SC: Argos, 2011, p. 21-50.
RIVERA, Tânia. Cinema, Imagem e Psicanálise. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2008.
WITTE, Bernd. Walter Benjamin: uma biografia. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista FAMECOS
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Revista Famecos implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Revista Famecos as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.