The object, method and methodology in circulation and midiatization research (inferences from Ethnographie de l’exposition)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2020.1.36636

Keywords:

Mediatization, Circulation, Epistemology of communication

Abstract

This article develops reflections based on the book entitled Ethnographie de l’exposition (VERÓN; LEVASSEUR, 1989). This choice is based on our perception of the richness of the object, method and methodology explicit and implicit in this study to think about the research lineage on mediatization and social processes. Based on our starting hypothesis (first part of this article), we present the work systematically (second part). In the third part, we develop a set of singular inferences, trying to appropriate this investigation as a case – study of a singular medium –, for epistemological and methodological inferences from the perspective of mediatization and circulation. Finally, we point out questions about the relationship between Verón’s semio-anthropological approach and Bourdieu’s concepts of social fields and habitus (within the framework of this ongoing research).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jairo Getúlio Ferreira, Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos), São Leopoldo, RS, Brasil.

Doutor em Informática na Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), em Porto Alegre, Brasil; Mestre em Sociologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), em Porto Alegre, Brasil; pós-doutor em comunicação pela Universidade Nacional de Rosário (UNR), em Rosário, Santa Fé, Argentina; professor titular do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação da Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Porto Alegre, RS, Brasil.

References

BOURDIEU, Pierre. Les rites comme actes d’institution. Actes de la recherche en sciences sociales, [S. l.], v. 43, p. 58-63, jun. 1982. Disponível em: https://www.persee.fr/doc/arss_0335-5322_1982_num_43_1_2159. Acesso em: 01 dez. 2019. https://doi.org/10.3406/arss.1982.2159

BOURDIEU, Pierre; DARBEL, Alain. L’amour de l’art: Les musées et leur public. Paris: Editions de Minuit, 1966.

BOURDIEU, Pierre. La distinción: criterios y bases sociales del gusto. 2. ed. Madrid: Taurus, 2000.

FAUSTO NETO, Antonio. Fragmentos de uma “analítica” da midiatização. Matrizes, São Paulo, v. 1, p. 89-105, 2008. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/38194. Acesso em: 01 dez. 2019. https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v1i2p89-105

FERREIRA, Jairo. Uma abordagem triádica dos dispositivos midiáticos. Líbero (FACASPER), São Paulo, v. 1, p. 1-15, 2006.

FERREIRA, Jairo. Midiatização: dispositivos, processos sociais e de comunicação. E-Compós, Brasília, v. 10, p. 1-15, 2007. https://doi.org/10.30962/ec.v10i0.196

FERREIRA, Jairo. O caso como referência do método: possibilidade de integração dialética do silogismo para pensar a pesquisa empírica em comunicação. InTexto, Porto Alegre, v. 27, p. 161-172, 2012.

FERREIRA, Jairo. Uncertainty and indeterminacy in Brazilian social and media formation: references to think of the problem of recognition in the public space. ESSACHESS - Journal for Communication Studies, [S. l.], v. 10, p. 269-287, 2017.

FERREIRA, Jairo. Meios, dispositivos e médium: genealogia e prospecções na perspectiva da midiatização. In: FERREIRA, Jairo; ROSA, Ana Paula; BRAGA, José Luiz; FAUSTO NETO, Antônio; GOMES, Pedro Gilberto. (org.). Entre o que se diz e o que se pensa: onde está a midiatização?. Santa Maria: FACOS-UFSM, 2018. V. 1. p. 283-298.

GOMES, Pedro Gilberto. Dos meios à midiatização: um conceito em evolução. São Leopoldo: Editora Unisinos, 2017.

LACEY, Hugh. Pluralismo metodológico, incomensurabilidade e o status científico do conhecimento tradicional. Scientiæ Studia, São Paulo, v. 10, n. 3, p. 425-53, 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1678-31662012000300002&script=scriptsci_arttext&tlng=pt. Acesso em: 01 dez. 2019. https://doi.org/10.1590/S1678-31662012000300002

LAHIRE, Bernard. O homem plural. Petrópolis: Vozes, 2002. Disponível em: https://pt.slideshare.net/lolanascimento315/homem-pluralosdeterminantesdaacao. Acesso em: 01 dez. 2019.

MARIANI-ROUSSET, Sophie. Espace public et publics d’expositions: Les parcours: une affaire à suivre. In: GROSJEAN, Michèle; THIBAUD, Jean Paul (org.). L’espace urbain en méthodes. Marseille: Parenthèses, 2008. Disponível em: http://www.siclone.org/articles/espace-public.pdf. Acesso em: 01 dez. 2019.

MARX, Karl. Grundrisse: manuscritos econômicos de 1857-1858. São Paulo: Boitempo, 2011.

MIÈGE, Bernard; FERREIRA, Jairo; FAUSTO NETO, Antonio; AQUINO BITTENCOURT, Maria Clara J. (org.). Operações de midiatização: das máscaras da convergência às críticas ao tecno-determinismo. Santa Maria: FACOS-UFSM, 2016. Disponível em : https://www.midiaticom.org/operacoes-de-midiatizacao-miege/. Acesso em: 01 dez. 2019.

HJARVARD, Stig. Da Mediação à Midiatização: a institucionalização das novas mídias. Revista Parágrafo, São Paulo, v. 3, n. 2, p. 51-62, 2015. Disponível em: https://revistaseletronicas.fiamfaam.br/index.php/recicofi/article/view/331. Acesso em: 01 dez. 2019.

VERÓN, Eliseo. La semiosis social 2: Ideas, momentos, interpretantes. Buenos Aires: Paidós, Planeta, 2013.

VERÓN, Eliseo; LEVASSEUR, Martine. Ethnographie de l’exposition: l’espace, le corps et le sens. Paris: Centre Georges Pompidou, 1989.

VERÓN, Eliseo. Teoria da midiatização: uma perspectiva semioantropológica e algumas de suas consequências. Matrizes, São Paulo, v. 8, n. 1, p. 13-19, jan./jun. 2014. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/82928. Acesso em: 01 dez. 2019.

Published

2020-11-13

How to Cite

Ferreira, J. G. (2020). The object, method and methodology in circulation and midiatization research (inferences from Ethnographie de l’exposition). Revista FAMECOS, 27(1), e36636. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2020.1.36636

Issue

Section

Pensamento Comunicacional