Search cinema: discourses on cultural identities in the Brazilian cinema of the 1990s

Authors

  • Miriam de Souza Rossini/ Unisinos Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2005.27.3326

Keywords:

Brazilian Cinema, representations, identity

Abstract

Following Stuart Hall´s and Manuel Castells´ work, this article examines Terra Estrangeira (1995) and Central do Brasil (1997) as representations of cultural identities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Miriam de Souza Rossini/ Unisinos, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutora em História pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1999), com Doutorado Sanduíche na França junto à École des Hautes Études en Sciences Sociales (1998). Mestre em Artes-Cinema pela Universidade de São Paulo (1994). Bacharel em Comunicação Social-Jornalismo pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1988). Licenciada e Bacharel em História pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1995). É Professora Associada do Departamento de Comunicação (DECOM) e do Programa de Pós-graduação em Comunicação e Informação (PPGCOM) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), onde ministra disciplinas sobre mídias audiovisuais e estética audiovisual. Foi professora da Unisinos de 1996 a 2006.

References

ANDERSON, Benedict. Nação e consciência nacional. São Paulo: Ática, 1989.

AUMONT, Jaques. A estética do filme. Campinas: Papirus Editora, 1995.

BERNARDET, Jean-Claude. Cinema brasileiro: proposta para uma história. 2ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

CANCLINI, Néstor Garcia. Consumidores e Cidadãos. 4. ed. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 1999.

CASTELLS, Manuel. O poder da identidade. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

CHARTIER, Roger. A história Cultural. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1990.

GARDNIER, Ruy. Como se constrói um país. In: Cinema Brasileiro Anos 90: 9 questões. Rio de Janeiro: Centro Cultural Banco do Brasil, p. 21-22, 2001.

GOMES, Paulo Emílio Salles. Cinema: trajetória no subdesenvolvimento. Rio de Janeiro: Paz e Terra: Embrafilme, 1980.

GUILLEN, Maria Cristina. O sertão e a identidade nacional em Capistrano de Abreu. In: BURITY, Joanildo (org.). Cultura e identidade. Perspectivas interdisciplinares. Rio de Janeiro: DP&A Editora, 2002.

HALL, Stuart. Identidades Culturais na Pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A Editora, 1997.

HALL, Stuart. Quem precisa de identidade? In: SILVA, Tomaz Tadeu da. Identidade e diferença. Rio de Janeiro: Vozes, 2000.

HOBSBAWN, E., RANGER, T. A invenção das tradições. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1984.

LUCHIARI, Maria Tereza Duarte Paes. A (re)significação da paisagem no período contemporâneo. In: ROSENDALL, Zeny, CORRÊA, Roberto L. Paisagem, imaginário e espaço. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2001.

ORICCHIO, Luiz Zanin. Cinema de novo. Um balanço crítico da retomada. São Paulo: Estação Liberdade, 2003.

ORTIZ, Renato. Mundialização da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1998.

ORTIZ, Renato. Cultura brasileira e identidade nacional. 3. ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1984.

PRADO, Guilherme de Almeida. O elo perdido. Revista USP, São Paulo, Dossiê Cinema Brasileiro, n. 19, p. 24-29, set./out./nov. 1993.

SOUZA, Carlos Roberto de. Humberto Mauro. In: Cinema Brasileiro. Lisboa: Cinemateca Portuguesa, p. 105-121, 1987.

ROSSINI, Miriam de Souza. O que mostramos de nós? A América Latina nas Telas. Revista Sessões do Imaginário, Porto Alegre, Famecos/PUCRS, n. 7, p. 17-24, dez. 2001.

ROSSINI, Miriam de Souza. Os filmes de reconstituição histórica nos anos 90 e a memória nacional. ArtCultura, Revista do NEHAC/UFU, Uberlândia, v. 3, n. 3, p. 81-86, 2001.

Published

2008-04-13

How to Cite

Rossini/ Unisinos, M. de S. (2008). Search cinema: discourses on cultural identities in the Brazilian cinema of the 1990s. Revista FAMECOS, 12(27), 96–104. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2005.27.3326

Issue

Section

Media and Identity