A grande arte: from the transgression of the noir to the “outside” look in the film adaptation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2019.3.32451

Keywords:

Brazilian cinematography Noir. Mainstream fiction.

Abstract

The purpose of this article is to evaluate the adaptation of the novel A Grande Arte to the film directed launched in 1991. The article addresses the problem: Walter Salles’s movie signals an rectification point of one of the identity marks of the Brazilian cinematography by admitting an audiovisual proposition technically high quality that departs from the tradition of the “poor cinema.” Since the novel by Rubem Fonseca makes a transgressing adaptation of the noir in its North-American matrix, which are the effects of Walter Salles’s movie on our cinematography by aligning itself with the pattern of the North-American crime films in regard to its “quality standard”? In methodological terms, the article assumes an interpretative and analytic framework based on film analysis procedures, allied with contributions related to the Film Noir and interpretations of the trajectory of the Brazilian cinematography. The article seeks to give inputs to the discussions about the inter-cultural relations in the core of the contemporary mediatic fiction.

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Author Biography

Marcelo Magalhães Bulhões, Universidade Estadual Paulista, Bauru (SP)

Livre-docente (Unesp) em Teoria Literária, Doutor em Literatura Brasileira (USP) e Mestre em Teoria Literária e Literatura Comparada (USP). Professor e pesquisador do Programa de Pós-graduação em Comunicação e do Curso de Graduação em Jornalismo da Unesp – FAAC. É autor dos livros A Ficção nas Mídias: um Curso sobre a Narrativa nos Meios Audiovisuais (Ática, 2009), Jornalismo e Literatura em Convergência (Ática, 2007), Leituras do Desejo: o Erotismo no Romance Naturalista Brasileiro (Edusp, 2003), Literatura em Campo Minado: a Metalinguagem em Graciliano Ramos e a Tradição Literária Brasileira (Annablume, 1999), A Carne – Júlio Ribeiro (Organizador); (Ateliê, 2002), Jornalismo, Literatura e Violência: a Escrita de João Antônio (UNESP/FAAC, 2005), além de diversos artigos em livros e revistas na área de Comunicação e Letras.

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Published

2019-12-27

How to Cite

Bulhões, M. M. (2019). A grande arte: from the transgression of the noir to the “outside” look in the film adaptation. Revista FAMECOS, 26(3), e32451. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2019.3.32451

Issue

Section

Movie