The subordination of journalism to the capitalist logic of the cultural industry

Authors

  • Virginia Pradelina da Silveira Fonseca Federal University of Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2002.17.3158

Keywords:

Technics, Becoming, Nietzsche

Abstract

This article intends to refl ect upon the start of the cul tu ral industry in Bra zil, particularly on the press, and on the implications of the in tro duc ti on of the logic of business in jour na lism. Such reflections are developed from text researches carried on the sub ject, circumscribed to a theoretical perspective about economic policies of communication.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Virginia Pradelina da Silveira Fonseca, Federal University of Rio Grande do Sul

Teather of the Faculty of Library and Social Communication of the Federal University of Rio Grande do Sul

References

BAHIA, Juarez. Jornal, história e técnica. São Paulo: Ática, 1990.

CAPPARELLI, Sérgio. Zanzibar de novas tecnologias: imprensa regional e Zero Hora. In: Temas contemporâneos em comunicação. São Paulo: Edicon/Intercom, 1997. p. 109-126.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

______. O poder da identidade. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

HORKHEIMER, Max; ADORNO, Theodor W. A indústria cultural: o iluminismo como mistificação de massas. In: LIMA, Luiz Costa. Teoria da Cultura de Massa. 3. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982. p. 159-204.

SILVA, Carlos Eduardo Lins da. O adiantado da hora: a influência americana sobre o jornalismo brasileiro. São Paulo: Summus, 1991.

LOPES, Maria Immacolata Vassalo. Pesquisa em comunicação: formulação de um modelo metodológico. São Paulo: Loyola, 1994.

FILHO, Ciro Marcondes. O capital da notícia: jornalismo como produção social de segunda natureza. São Paulo: Ática, 1989.

MATTELART, Armand e Michèle. História das teorias da comunicação. 2. ed. São Paulo: Loyola, 1999.

ORTIZ, Renato. A moderna tradição brasileira: cultura brasileira e indústria cultural. 3. ed. São Paulo: Brasiliense, 1991.

TASCHNER, Gisela. Folhas ao vento: análise de um conglomera do jornalístico no Brasil. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

______. Do jornalismo político à indústria cultural. São Paulo: Summus, 1987.

RÜDIGER, Francisco. Tendências do jornalismo. Porto Alegre: Editora da Universidade/UFRGS, 1993.

SODRÉ, Nelson Werneck. A história da imprensa no Brasil. São Paulo: Martins Fontes, 1983.

Published

2008-04-10

How to Cite

Silveira Fonseca, V. P. da. (2008). The subordination of journalism to the capitalist logic of the cultural industry. Revista FAMECOS, 9(17), 126–141. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2002.17.3158

Issue

Section

Sociology of Communication