Lessons of darkness: Herzog and Lovecraft in three documentaries

Authors

  • Jamer Guterres de Mello Universidade Anhembi Morumbi
  • Lúcio Reis Filho
  • Laura Loguercio Cánepa

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2018.2.28490

Keywords:

Documentary, Werner Herzog, H.P. Lovecraft

Abstract

In this paper, we propose the existence of a dialogue between three documentaries directed by filmmaker Werner Herzog (Grizzly Man, 2005; Encounters at the End of the World, 2007, Into the Inferno, 2016) with the notion of cosmic horror developed by the writer and literary theorist H.P. Lovecraft (1890-1937), whose production has been considered recurrently as a source of cultural and philosophical analyzes. In a brief analysis of thematic and discursive elements in the three documentaries, we intend to launch the basis of a research still in progress. The analysis seeks to observe specific similarities between the narratives of Herzog and Lovecraft, since both conceive their works in order to miniaturize human life, restricting it to its insignificance within an infinite and hostile universe, about which little is known. This perspective creates not only fantastic environments, but also takes its characters to the limits of sanity and, eventually, madness in the face of the unknown.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jamer Guterres de Mello, Universidade Anhembi Morumbi

Jamer Guterres de Mello é pesquisador de Pós-Doutorado no Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Anhembi Morumbi (UAM), São Paulo, onde desenvolve projeto de pesquisa sobre as videoinstalações do artista e cineasta alemão Harun Farocki. Doutor em Comunicação e Informação pelo PPGCOM da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Lúcio Reis Filho

Lúcio Reis Filho é doutorando em Comunicação (Cinema e Audiovisual) pela Universidade Anhembi Morumbi - Bolsista CAPES-PROSUP, Mestre nessa mesma área pela UFJF (2012) e Historiador. Atualmente pesquisa a obra e o legado de H.P. Lovecraft.

Laura Loguercio Cánepa

Laura Loguercio Cánepa é jornalista e pesquisadora de cinema. É Doutora em Multimeios pelo IAR-Unicamp (2008), Mestre em Ciências da Comunicação pela ECA-USP (2002) e graduada em Jornalismo pela FABICO-UFRGS (1996). Concluiu, em 2014, Pós-Doutorado no Departamento de Cinema, Televisão e Rádio da ECA-USP. Atualmente, atua como Docente e Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Anhembi Morumbi. 

References

AMES, Eric. Herzog, Landscape, and Documentary. Cinema Journal, University of Texas Press, v. 48, n. 2, p. 49-69, winter 2009.

BLACK, Andy. Crawling celluloid chaos – H. P. Lovecraft in cinema. Necronomicon: The Journal of Horror and Erotic Cinema. Book 1. London, UK: Creation Books, 1996.

DAVIS, Eric. Calling Cthulhu: H. P. Lovecraft’s Magick Realism. Gnosis: A Journal of the Inner Western Tradition, n. 37, Fall 1995.

ELDUQUE, Albert. As ruínas no cinema de Werner Herzog. In: XXVI Simpósio Nacional de História – ANPUH, 2011, São Paulo. Anais do XXVI Simpósio Nacional da ANPUH - Associação Nacional de História. São Paulo, USP, 2011.

ENCONTROS no Fim do Mundo (Encounters at the End of the World). Direção: Werner Herzog. Produtor: Ryan Andrew Evans. Produção independente, EUA, 2007,99min.

FELINTO, Erick. All Hail the Great Cthulhu: A segunda vida de H.P. Lovecraft, Filósofo Especulativo e Pós-Humanista. In: MONTEIRO, M.; GIUCCI, G; PINHO, D. (Orgs.). Eros, Tecnologia, Transhumanismo: Figurações Culturais Contemporâneas. Rio de Janeiro: Caetés, 2015, p. 121-142.

GARCIA, Yuri. Monstros Sagrados e Ciberculturais – H. P. Lovecraft e sua mitologia na cultura contemporânea. In: V Encontro Regional Sudeste de História da Mídia – Alcar Sudeste, 2016. Anais do V Encontro Regional Sudeste de História da Mídia. Niterói, UFF, 2016.

HERZOG, Werner. The Minnesota Declaration: Lessons of Darkness. Walker Art Center, Minneapolis, Minnesota, Abril, 1999.

HOMEM Urso, O (Grizzly Man). Direção: Werner Herzog, EUA, 2005, 104 min.

HOUELLEBECQ, Michel. H. P. Lovecraft: Against the World, Against Life. São Francisco, EUA: McSweeney´s Books, 2005.

JOSHI, Sunand T. I am Providence: The life and times of H.P. Lovecraft. Nova York: Hippocampus Press, 2013.

______. (Org.). Black Wings of Cthulhu 2: Eighteen New Tales of Lovecraftian Horror. London: Titan Books, 2014.

KUTRIEH, Marcia G. The Cosmology of H. P. Lovecraft. Bulletin of the Faculty of Humanities and Social Sciences, Qatar University, n. 8, p. 37-49, 1985.

LOVECRAFT, Howard Phillips. The Complete Cthulhu Mythos Tales. New York: Barnes and Nobles, 2013.

______. Horror sobrenatural em literatura. Tradução de Celso M. Paciornik. São Paulo: Iluminuras, 2007.

LUDUEÑA ROMANDINI, Fabián. H.P. Lovecraft: a disjunção no ser. Desterro [Florianópolis]: Cultura e Barbárie, 2013.

MIGLIORE, Andrew; STRYSIK, John. Lurker in the Lobby: A Guide to the Cinema of H.P. Lovecraft. Portland, EUA: Night Shade Books, 2006.

MITCHESON, Katrina. Truth, Autobiography and Documentary: Perpectivism in Nietzsche and Herzog. Film-Philosophy, v. 17, n. 1, p. 348-366, 2013.

PRAGER, Brad. The cinema of Werner Herzog: Aesthetic ecstasy and truth. Londres: Wallflower Press, 2011.

THACKER, Eugene. In the Dust of This Planet: Horror and Philosophy. UK/EUA: John Hunt Publishing, 2011.

TRIGG, Dylan. The flesh of the forest: Wild being in Merleau-Ponty and Werner Herzog. Emotion, Space and Society, v. 5, n. 3, p. 141–147, ago. 2012.

WELLS, H.G. A ilha do Dr. Moreau. Rio de Janeiro: Objetiva, 2012.

VISITA ao Inferno (Into the Inferno). Direção: Werner Herzog. EUA, 2016, 104min.

Published

2018-04-07

How to Cite

Mello, J. G. de, Reis Filho, L., & Cánepa, L. L. (2018). Lessons of darkness: Herzog and Lovecraft in three documentaries. Revista FAMECOS, 25(2), ID28490. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2018.2.28490

Issue

Section

Movie