Pierre Bourdieu: linguistic markets and symbolic power

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2017.3.25978

Keywords:

Journalism, Metadata, Multidisciplinarity

Abstract

 In this paper, we present some of the main categories used by Bourdieu to think the complexity of the communication process, such as: linguistic habitus, sense of acceptability and opportunity, symbolic capital, market and symbolic power. From that notions, we intend to demonstrate that the communication is not a simple exchange of signs that are subject to encoding and decoding. This exchange is surrounded by signs of authority (the value of a speech in a speaking situation) and signs of power (authority relations between speakers). The choice of news sources and the voices we hear in the news reports depends directly on these conditions. 

 

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Author Biography

Liráucio Girardi Jr, Faculdade Cásper Líbero; Midialogia - Instituto de Artes - Unicamp

Graduado em Ciências Sociais pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), é mestre em Ciência Política pela mesma universidade. Doutorou-se em Sociologia na Universidade de São Paulo e sua tese foi publicada sob o título "Pierre Bourdieu: Questões de Sociologia e Comunicação", pela editora Annablume em co-edição com a FAPESP. Atualmente, leciona a disciplina "Sociologia" (gradução) e "Comunicação, Redes Sociais e Cibercultura" (pós-graduação) na Faculdade Cásper Líbero; "Pensamento Crítico em Comunicação" (graduação) na Universidade Municipal de São Caetano do Sul e "Teorias da Comunicação", "Comunicação, Cultura e Sociedade" , "Comunicação, Redes Sociais e Cibercultura" (graduação) na Midialogia - Instituto de Artes - Unicamp . Tem experiência na área de Comunicação, com ênfase em Sociologia da Comunicação, atuando principalmente nas seguintes áreas: Sociologia, Economia das trocas simbólicas, Estudos Culturais e Cultura do Consumo. Participou do Grupo de Pesquisa vinculado à pós-graduação, "Comunicação, Tecnologia e Cultura de Rede", na Faculdade Casper Líbero, de 2007 a 2010. Foi pesquisador do Centro Interdisciplinar de Pesquisa da Faculdade Cásper Líbero entre 2008 e 2012.

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Published

2017-08-01

How to Cite

Girardi Jr, L. (2017). Pierre Bourdieu: linguistic markets and symbolic power. Revista FAMECOS, 24(3), ID25978. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2017.3.25978

Issue

Section

Epistemology