Sonic representations of the devil in films: multiple voices and minimal music in The Exorcist

Authors

  • Rodrigo Carreiro Universidade Federal de Pernambuco
  • Suzana Reck Miranda Universidade Federal de São Carlos

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2015.4.20990

Keywords:

Sound design, Pop culture, Film analysis

Abstract

The devil has been, over the centuries, one of the favorite characters of figurative arts, including cinema - that has represented in various ways and in various genres. Their different appearances have been documented and examined in detail, but its sound counterpart has not received the same attention. It is the aim of this essay, therefore, to examine and discuss some of the most influential ways in which the devil has been depicted in movies in sonic terms. We will do this by analyzing the use of voice, music and sound effects in The Exorcist (William Friedkin, 1973). We choose this film due to the massive influence he had on Devil’s representation in horror cinema of the past five decades.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rodrigo Carreiro, Universidade Federal de Pernambuco

Rodrigo Carreiro é professor do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal de Pernambuco. É Mestre e Doutor em Comunicação pela UFPE. Pesquisa principalmente sobre filmes de horror, sound design e análise fílmica.

Suzana Reck Miranda, Universidade Federal de São Carlos

Suzana Reck Miranda é professora do Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som da Universidade Federal de São Carlos. É Mestre e Doutora em Multimeios pela Unicamp. Pesquisa principalmente sobre música, som e cinema.

References

BECK, Jay. “William Friedkin’s The Exorcist and the Proprietary Nature of Sound”. In: Cinephile, vol.6, no 1, Spring, 2010, p. 4-10.

CARREIRO, Rodrigo. “Sobre o som no cinema de horror: padrões recorrentes de estilo”. Ciberlegenda, Rio de Janeiro (UFF), v. 1, 2011, p. 43-53. Disponível em: http://www.uff.br/ciberlegenda/ojs/index.php/revista/article/view/38.Acesso em: 30 maio 2015.

CARROLL, Noël. Interpreting the Movie Image. Cambridge University Press: United Kingdom, 1998.

CHERRY, Brigid. Horror: Routledge Film Guidebooks. London: Routledge, 2009.

CHION, Michel. The Voice on Screen. New York: Columbia University Press, 1999.

DOANE, Mary Ann. “A voz no cinema: a articulação de corpo e espaço”. In: XAVIER, Ismail (org.). A Experiência do Cinema. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1983.

DONNELLY, Kevin. The Spectre of Sound: music in film and television. London: BFI Publishing, 2005.

GUERRA, Felipe M. O Diabo Também é Brasileiro: a figura de Satanás no cinema nacional. 2011. 174 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Universidade Anhembi Morumbi, 2011.

KERMODE, Mark. The Exorcist: BFI Modern Classics. London: BFI Publishing, 1999.

KING, Claire S. “Ramblin' Men and Piano Men: Crises of Music and Masculinity in The Exorcist”. Music in the Horror Film: Listening to Fear (LERNER, N.). New York: Routledge, 2010.

LINK, Luther. O Diabo: A Máscara Sem Rosto. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

MITCHELL, Charles P. The Devil on Screen. New York: McFarland & Co., 2002.

MUCHEMBLED, Robert. Uma História do Diabo: Século XII a XX. Rio de Janeiro: Editora Bom Texto, 2001.

NEWMAN, Kim. Nightmare Movies: Horror on Screen Since the 1960s. London: Bloomsbury Publishing Co, 2011.

RAPPÉ, Erno. Encyclopedia of Music for Pictures. New York: Belwin, 1925 (reimpressão em 1970).

RICKELS, Lawrence. The Devil Notebooks. Minneapolis: University of Minneapolis Press, 2008.

SCHRECK, Nicholas. The Satanic Screen: an Ilustrated Guide to the Devil in Cinema. New York: Creation Books, 2001.

STANFORD, Peter. O Diabo: uma Biografia. Rio de Janeiro: Editora Gryphus, 2003.

WILKINS, Nigel. La Musique du Diable. Sprimont, Belgique: Mardaga, 1999.

WISNIK, José M. O Som e o Sentido. São Paulo: Circulo do Livro/Cia das Letras, 1989.

Published

2015-09-08

How to Cite

Carreiro, R., & Miranda, S. R. (2015). Sonic representations of the devil in films: multiple voices and minimal music in The Exorcist. Revista FAMECOS, 22(4), 119–134. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2015.4.20990

Issue

Section

Movie