The rhetoric studies in journalism and communication: the political potential of the rhetorical criticism

Authors

  • Geder Parzianello Universidade Federal do Pampa

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2014.2.17275

Keywords:

Rhetorics. Social Communication. Journalism.

Abstract

Communication studies are debtors of the rhetorical tradition. The heterogeneity of paradigms constitutes the diversity of methods of an unorthodox and interdisciplinary field. Rhetorical studies had no recognition for investigative dimensions of the new questions that go back to old issues in communication research. This paper examines the argument for such redemption that is due to the social communication and rhetoric; it provides, through qualitative methodology and bibliographical research, findings toward a communication research that demands new theoretical areas in Brazil and beyond our borders.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Geder Parzianello, Universidade Federal do Pampa

Pós-doutor em estudos midiáticos pela Universidade Paderbon na Renânia do Norte, Alemanha. Doutor em Comunicação Social pela PUCRS e Mestre em Comunicação e Informação pela Ufrgs. Atualmente professor Adjunto IV da Universidade Federal do Pampa (Unipampa) no RS.

References

BURKE, Kenneth. A Rhetoric of Motives. Califórnia: University of California Press, 1969.

BURKE, Kenneth. A Grammar of Motives. Nova Iorque: Prentice-Hall, 1945.

CERVANTES, Maria del Mar Gómez. Retórica: uma disciplina em consonância com as necessidades comunicativas de cada época. In: LOPES, Fernanda e SACRAMENTO, Igor. Retórica e Mídia. Estudos Ibero-americanos. Florianópólis: Insular, 2009.

FOSS, Sonja K. Rhetorical Criticism. Exploration and practice. 4. ed. Illinois: Waveland Press, 2009.

LANDOWSKI, Eric. Presenças do outro. São Paulo: Perspectiva, 2002.

MELO, J. M. O Campo da Comunicação no Brasil. Petrópolis: Vozes, 2008.

PARZIANELLO, Geder. A Retórica nos Estudos em Comunicação no Brasil: uma tentativa de mapeamento histórico. In: Panorama da Comunicação e das Telecomunicações no Brasil 2012/2013. Vol. 4 Brasília: IPEA, 2013.

PERELMAN,Chaïm. TYTECA, Lucie Olbrechts-. Tratado da Argumentação. A Nova retórica. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

SACRAMENTO, Igor. A retórica na sociedade midiatizada: a força-índice do verossímil. In: LOPES, Fernanda e SACRAMENTO, Igor (Org). Retórica e Mídia. Estudos Ibero-brasileiros. Florianópolis: Insular, 2009.

MUCKELBAUER, John. The Future of Invention. New York: State University Press, 2008.

SODRÉ, Muniz. Antropológica do Espelho: uma teoria da comunicação linear e em rede. Petrópolis: Editora Vozes, 2002.

SODRÉ, Muniz. In: LOPES, Fernanda e SACRAMENTO, Igor (Org). Retórica e Mídia. Estudos Ibero-brasileiros. Florianópolis: Insular, 2009.

WARNICK, Barbara e HEINEMAN, David S. Rhetoric on line. The politics os new media. New York: Peter Lang, 2012.

Published

2014-09-10

How to Cite

Parzianello, G. (2014). The rhetoric studies in journalism and communication: the political potential of the rhetorical criticism. Revista FAMECOS, 21(2), 504–517. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2014.2.17275

Issue

Section

Journalism