Deleuzian “onirosigns” in the videoclip Hyperballad: cinematic interfaces

Authors

  • Denise Azevedo Duarte Guimarães Universidade Tuiuti do Paraná / R. Sydnei Antonio Rangel Santos, 238 - Santo Inácio, Curitiba, Paraná, Brasil, CEP 82010-330

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2014.3.16899

Keywords:

Videoclip, Cinema, Oneiric narrative

Abstract

This paper analyses the videoclip Hyperballad, scripted and presented by Björk, and directed by Michel Gondry, with emphasis on the techno-aesthetic interlocutions between audiovisual products and cinema. The text also asks to which extent the work announces characteristics of the cinéma du look – a tendency of French cinema, in which the director is integrated. The Deleuze’s notion of time-image, in the signic instance of dream-image, is the main theoretical basis; thus, the dialogue with Peirce is crucial to understand the Deleuzian “onirosigns” in the videoclip. Finally, the Bachelard’s phenomenology of dreams is used, in order to interpret the space-temporal modulations of oneiric narrative on the screen.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Denise Azevedo Duarte Guimarães, Universidade Tuiuti do Paraná / R. Sydnei Antonio Rangel Santos, 238 - Santo Inácio, Curitiba, Paraná, Brasil, CEP 82010-330

Doutora em Estudos Literários pela UFPR, docente do Mestrado e Doutorado em Comunicação e Linguagens/UTP. Coordenadora da Linha de Estudos de Cinema e Audiovisual do PPGCOM/UTP.

References

BACHELARD, Gaston. O direito de sonhar. São Paulo: DIFEL, 1985.

______. O ar e os sonhos – ensaio sobre a imaginação do movimento. São Paulo: Martins Fontes, 1990.

COUCHOT, Edmond. A tecnologia na arte, da fotografia à realidade virtual. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2003.

DELEUZE, Gilles. A imagem-tempo. São Paulo: Brasiliense, 2007.

DERRIDA, Jacques. A escritura e a diferença. São Paulo: Perspectiva, 1971.

DURAND, Gilbert. As estruturas antropológicas do imaginário. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

KANDINSKY, Wassily. Ponto e linha sobre plano. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

MACHADO, Arlindo. A televisão levada a sério. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2000.

PEIRCE, Charles Sanders. Escritos coligidos. In: Peirce. Frege. São Paulo: Abril Cultural, 1983. p. 4-176.

______. Semiótica. São Paulo: Perspectiva, 1999.

PEIXOTO, Nelson Brissac. Cinema e Pintura: a pintura, a fotografia, o cinema e a luz. In: XAVIER, Ismail (Org.). O cinema no século. Rio de Janeiro: Imago, 1996.

PIGNATARI, Décio. Signagem da Televisão. São Paulo: Brasiliense, 1984.

SANTAELLA, Lúcia. Matrizes da linguagem e pensamento. Sonora. Visual. Verbal. São Paulo: Iluminuras, 2001.

XAVIER, Ismail. O discurso cinematográfico: a opacidade e a transparência. São Paulo: Paz e Terra, 2008.

Published

2015-02-04

How to Cite

Guimarães, D. A. D. (2015). Deleuzian “onirosigns” in the videoclip Hyperballad: cinematic interfaces. Revista FAMECOS, 21(3), 1192–1218. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2014.3.16899

Issue

Section

Movie