Teacher interaction in the production of texts in the final years of elementary school in a hybrid teaching context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2023.1.44674

Keywords:

Elementary School, text production, teacher interaction, pedagogical practices, hybrid teaching

Abstract

This paper presents the conception about the fundamental role of teacher interaction in the procedural teaching of written texts, from the practices and principles that lead to the development of writing in elementary school. Moreover, this study seeks to enhance the practical of systematized teaching and learning of writing in a hybrid education context. In view of this, the article aims to examine, in the pedagogical practices of teachers, the conceptions about interaction present in their practices of text production with students in the final years of elementary school in a hybrid education context. From this perspective, using the qualitative methodology, via content analysis (Bardin, 2010), three selected categories emerged, namely: professional formation, conceptions of text production, and pedagogical practice. The results show the relevance of teacher interaction in hybrid learning contexts, pointing out possible modifications in pedagogical practices and methodologies focusing on text production. The categories that emerge indicate the perspective of a work that provides its teaching with the conception of procedural writing. The analyses reveal significant factors about the relational epistemology and the teaching action from the point of view expressed by the participants, being corroborated by the studies of other authors and researchers. Aspects such as the importance of the diffusion of the digital world in face of the demands of the pandemic; the valorization of contextualized continuing education in the school environment, based on real teaching needs; learning with peers; and, also, the teaching identity emerge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Virginia Maria de Morais, Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS, Brazil.

PhD student in Education at the Pontifical University Catholic Church of Rio Grande do Sul (PUCRS).

Marília Costa Morosini, Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS, Brazil.

PhD in Education from UFRGS and post-doctorate from the University of Texas (LILLAS).

References

ANASTASIOU, L., G. C; ALVES, L. P. (org.). Processos de Ensinagem na Universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. Joinville: Ed. Univille, 2003.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BECKER, F. Educação e Construção do Conhecimento. Porto Alegre: Artmed, 2012.

BECKER, F.; MARQUES, T. (org.). Ser professor é ser pesquisador. 3. ed. Porto Alegre: Mediação, 2012.

BITTENCOURT, Z. A. et al. A compreensão leitora nos anos iniciais reflexões e propostas de ensino. Petrópolis: Vozes, 2015.

BODGAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto, 1994.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: língua portuguesa: 1° e 2° ciclos: Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: Ministério da Educação, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2017.

CUNHA, A. E. Afeto e aprendizagem: relação de amorosidade e saber na prática pedagógica. 4. ed. Rio de Janeiro: Wak, 2017.

DEMO, P. Aprendizagem no Brasil: ainda muito por fazer. 3. ed. Porto Alegre: Mediação, 2010.

DREY, R. F.; SILVEIRA, R. M. H. Gêneros textuais nos anos iniciais. In: DALLA ZEN, M. I. H.; XAVIER, M. L. M. Alfabeletrar: fundamentos e práticas. Porto Alegre: Mediação, 2010.

FAVA, R. Educação 3.0. São Paulo: Saraiva, 2014.

FERNÁNDEZ, A. O saber em jogo: a psicopedagogia propiciando autorias de pensamento. Porto Alegre: Artmed, 2001.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. 53. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.

LERNER, D. Ler e escrever na escola: o real, o possível e o necessário. Porto Alegre: Artmed, 2002.

MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008.

MARCUSCHI, L. A. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONÍSIO, Â. P.; MACHADO, A. R.; BEZERRA, M. A. (org.). Gêneros textuais e ensino. Rio de Janeiro: Lucerna, 2010.

MORAIS, V. M. A Interação Docente na Produção de Textos nos Anos Finais do Ensino Fundamental em Contexto de Ensino Híbrido. 2022. Dissertação (Mestrado em Educação) – Escola de Humanidades, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2022.

MORAN, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus, 2001.

MORAN, J. M. Como transformar nossas escolas. In: CARVALHO, M. T. (org.) Educação 3.0: novas perspectivas para o ensino. São Leopoldo: UNISINOS, 2017. p. 63-91.

MORAN, J. M. Mudando a educação com metodologias ativas. In: CONVERGÊNCIAS MIDIÁTICAS, EDUCAÇÃO E CIDADANIA: APROXIMAÇÕES JOVENS, 2., 2015, Ponta Grossa. Anais [...]. Ponta Grossa: PROEX, 2015. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wpcontent/uploads/2013/12/mudando_moran.pdf. Acesso em: 5 maio 2023.

MOROSINI, M.; KOHLS-SANTOS, P.; BITTENCOURT, Z. Estado do Conhecimento: teoria e prática. Curitiba: CRV, 2021.

MOROSINI, M. (org.). Enciclopédia Brasileira de Educação Superior – EBES. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2021, v. 1 e v. 2. Disponível em: https://editora.pucrs.br/livro/1421/. Acesso em: 5 maio 2023.

NÓVOA, A. Professores: Imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.

NÓVOA, A. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, [s.l.], v. 47, n. 166, p. 1106-1133, 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/-scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010015742017000401106&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 5 maio 2023.

PASSARELLI, L. Ensinando a escrita: o processual e o lúdico. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2004.

SALTINI, C. J. P. Afetividade e inteligência: a emoção na educação. 5. ed. Rio de Janeiro: Wak Ed., 2008.

SAVIANI, D.; DUARTE, N. (org.). Pedagogia histórico-crítica e luta de classes na educação escolar. Campinas: Autores Associados, 2012.

SILVA, I. M. O professor como mediador. Cadernos de Pedagogia Social, Lisboa, a. 1, p. 117-123, 2007.

VASCONCELOS, C. S. S. et al. O novo coronavírus e os impactos psicológicos da quarentena. Revista Desafios, São Paulo, v. 7, n. supl. COVID-12, 2020.

VIANNA, I. O. de A. Metodologia do trabalho científico: um enfoque didático da produção científica. São Paulo: EPU, 2001.

VIEIRA, L.; RICCI, M.C.C. A Educação em Tempos de Pandemia: soluções emergenciais pelo mundo. [S.l.]: OEMESC, 2020.

VYGOTSKY, L.S. A formação social da mente. 2. ed. São Paulo: Martins fontes, 1991.

VIGOTSKY, L. S.; COLE, M. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

Published

2023-12-21

How to Cite

de Morais, V. M., & Costa Morosini, M. (2023). Teacher interaction in the production of texts in the final years of elementary school in a hybrid teaching context. Educação Por Escrito, 14(1), e44674. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2023.1.44674