The professional teaching life cycles

reflections and challenges in comtemporany

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2024.1.44528

Keywords:

Professional life cycles, Teacher training, Teaching profession

Abstract

This article reveals research on teaching professional life cycles: reflections and challenges in contemporary times. To this end, theoretical foundations were sought in authors such as Nóvoa (1995, 2001, 2002, 2009, 2019), Huberman (2000), Tardif (2002, 2014), Pimenta (2002), André (2020) and other authors who approach the theme of the study. The general objective of the research was outlined, which was to analyze the challenges faced by teachers throughout the teaching professional life cycle. In this way, specific objectives were established, which are: reflect on the processes of teaching construction; understand the teacher’s professional life cycles presented by Michael Huberman (2000) and identify the challenges encountered in the professional development of teachers. Data collection was carried out with face-to-face interviews, which were recorded and transcribed with six (6) teachers, who correspond to the teaching professional life cycles categorized by years of service established by Huberman (2000). Data analysis was presented in four blocks: challenges encountered in the professional lives of teachers; characterizations of research subjects; constitution of teaching and teaching challenges. Through listening to the teachers researched, it is concluded that the challenges encountered in the teaching profession in contemporary times need to be transposed and thought of collectively, not depending only on the efforts of teachers, but based on an attentive look at society and public policies that favor teaching and, consequently, the subjects who depend on it.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ricardo Luiz de Bittencourt, Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC), Criciúma, SC, Brasil.

PhD in Education from the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS). Research Professor at Postgraduate Program in Education at the University of Extremo Sul Catarinense (UNESC).

Rubia da Silva, Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC), Criciúma, SC, Brasil.

Graduada em Pedagogia pela Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC). Especialista em Educação Inclusiva pelo Centro Universitário Cruzeiro do Sul. Professora da rede municipal de Criciúma/SC.

References

ANDRÉ, M. Formar o professor pesquisador para um novo desenvolvimento profissional. In:

ANDRÉ, M. (org.). Práticas inovadoras na formação de professores. 4. ed. Campinas: Papirus, 2020. p. 17-34.

GATTI, B. A. Questões: professores, escolas e contemporaneidade. In: ANDRÉ, M. (org.). Práticas inovadoras na formação de professores. 4. ed. Campinas: Papirus, 2020. p. 35-70.

HUBERMAN, M. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, A. (org.). Vidas de professores. 2. ed. Porto: Porto, 2000. p. 31-62.

LIBÂNEO, J. C.; PIMENTA, S. G. Formação dos profissionais da educação: visão crítica e perspectivas de mudança. In: PIMENTA, S. G. (org.). Pedagogia e pedagogos: caminhos e perspectivas. São Paulo: Cortez, 2002. p. 1-39.

MONTEIRO, M.; MOURA QUEIROZ, S. Modernidade líquida e perspectivas filosóficas da diferença no campo educacional. Educação por escrito, [s. l.], v. 14, n. 1, p. 1-11, 2023.

NÓVOA, A. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, A. Os professores e sua formação. 2. ed. Lisboa: Dom Quixote, 1995. p. 13-33.

NÓVOA, A. Formação de professores e trabalho pedagógico. Lisboa: Educa, 2002.

NÓVOA, A. Os professores e a sua formação num tempo de metamorfose da escola. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 3, n. 44, e84910, 2019.

NÓVOA, A. Para uma formação de professores construída dentro da profissão. In: NÓVOA, A. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009. p. 25-46.

NÓVOA, A. Professor se forma na escola. [Entrevista cedida a] Paola Gentile. Nova Escola, São Paulo, ed. 142, p. 6, 2001.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

TARDIF, M.; LESSARD, C. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissões de interações humanas. 9. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

TORRE, S.; BARRIOS, O. Curso de formação para educadores: estratégias didáticas inovadoras. São Paulo: Madras, 2002.

Published

2024-07-11

How to Cite

Luiz de Bittencourt, R., & da Silva, R. (2024). The professional teaching life cycles: reflections and challenges in comtemporany. Educação Por Escrito, 15(1), e44528. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2024.1.44528