A study on knowledge production of brazilian educational statistics in the area of education history

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2023.1.44300

Keywords:

educational statistics, knowledge production, education of history

Abstract

This work aims to raise and analyze the production of existing knowledge about the statistics of Brazilian education within the history of education. It is understood that statistics are an important field for the understanding and construction of political spaces, as well as, when used in the educational field, they play a relevant role in the decision making of new directions and paths for the educational systems. This is a bibliographic review study carried out in the CAPES Periodicals Portal using the term “educational statistics” as a descriptor. In the process of understanding and investigating the objective of the study, the question is: how many researches have been produced on the statistics of Brazilian education? Or, do these studies relate to the field of the history of education? The partial results indicate that between 1989 and 2022 there were 52 works produced on the aforementioned theme, of which only 34,66%, a total of 15 works, are from the field of the history of education. It was also concluded that the themes, even in the field of the history of education are diversified considering elements such as: school evasion and attendance; analysis of discourses made using statistics; educational statistics as a source for research in the history of education; among other themes. Thus, it is understood the need for studies that are concerned with investigating educational statistics and history of education, because the result shows that there is still a great need to expand studies on this subject.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nara Lidiana Silva Dias Carlos, Federal University of Rio Grande do Norte, Natal, RN, Brazil.

PhD in Education from the Postgraduate Program at the Federal University of Rio Grande do Norte. Professor at the Federal University of Rio Grande do Norte, Natal, RN, Brazil.

Olivia Morais de Medeiros Neta, Federal University of Rio Grande do Norte, Natal, RN, Brazil.

PhD in Education from the Postgraduate Program at the Federal University of Rio Grande do Norte. Professor at the Federal University of Rio Grande do Norte, Natal, RN, Brazil.

References

ARAÚJO, José Carlos Souza. A escola rural mineira em meio ao analfabetismo, ao êxodo rural e à expansão demográfica. EDUCA: Revista Multidisciplinar em Educação, Porto Velho, v. 7, n. 17, p. 1215–1235, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.26568/2359-2087.2020.5484. Acesso em: 24 jan. 2023.

BERSTEIN, Serge. A cultura política. In: RIOUX, Jean-Pierre; SIRINELLI, Jean-François. Para uma história cultural. Lisboa: Editorial Estampa, 1998. p. 349-363.

BESSON, Jean-Louis (org.). A ilusão das estatísticas. São Paulo: UNESP, 1995.

CALDEIRA-MACHADO, Sandra Maria; BICCAS, Maurilane de Souza; FARIA FILHO, Luciano Mendes de. Estatísticas educacionais e processo de escolarização no Brasil: implicações. Cadernos de História da Educação, Uberlândia, v. 12, n. 2, jul./dez. 2013. Disponível em: https://doi.org/10.14393/che-v12n2-2013-16. Acesso em: 24 jan. 2023.

CALDEIRA-MACHADO, Sandra Maria; ROCHA, Fernanda Cristina Campos da. A invisibilidade dos problemas de percurso dos alunos: dos registros escolares à fabricação das estatísticas educacionais oficiais (Minas Gerais, 1907-1917). História da Educação, Porto Alegre, v. 19, n. 46, p. 53-73, maio/ago. 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/heduc/v19n46/2236-3459-heduc-19-46-00053.pdf. Acesso em: 24 jan. 2023.

CARLOS, Nara Lidiana Silva Dias; CAVALCANTE, Ilane Ferreira; MEDEIROS NETA, Olívia Morais de. Análise epistemológica das estatísticas do ensino de 2º grau nas Mensagens Presidenciais ao Congresso Nacional (1971-1979). Revista Brasileira de Educação Tecnológica, Natal, v. 2, n. 19, p. 1-20, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.15628/rbept.2020.10801. Acesso em: 24 jan. 2023.

DESROSIÈRES, Alain. Entre a ciência universal e as tradições nacionais. In: BESSON, Jean-Louis (org.). A ilusão das estatísticas. Tradução: Emir Sader. São Paulo: UNESP, 1995. p. 167-183.

FARIA FILHO, Luciano Mendes de; NEVES, Leonardo Santos; CALDEIRA, Sandra Maria. A estatística educacional e a instrução pública no Brasil: aproximações. In: CANDEIAS, António (coord.). Modernidade, educação e estatística na Ibero América dos séculos XIX e XX: estudos sobre Portugal, Brasil e Galiza. Lisboa: Educa, 2005. p. 219-238.

FERRARO, Alceu Ravanello. Analfabetismo e níveis de letramento no Brasil: o que dizem os censos? Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 81, p. 21-47, dez. 2002. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302002008100003. Acesso em: 24 jan. 2023.

FOUCAULT, Michel. A governamentalidade. In: FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Organização, introdução, tradução e revisão técnica: Roberto Machado. Rio de Janeiro: Edições Graal, 2000. p. 277-293.

FOUCAULT, Michel. Estratégia, poder-saber. 2. ed. Organização Manoel B. da Motta e Tradução: Vera L. A. Ribeiro. Rio de janeiro: Forense Universitária, 2006. (Ditos e Escritos, v. 4).

GIL, Natália de Lacerda. A importância das estatísticas como instrumento de construção da modernidade educativa no Brasil: décadas de 1930 e 1940. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 86, n. 213-214, p. 79-87, 2005. Disponível em: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.86i213/214.837. Acesso em: 27 jan. 2023.

GIL, Natália de Lacerda. A produção dos números escolares (1871-1931): contribuições para uma abordagem crítica das fontes estatísticas em História da Educação. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 29, n. 58, p. 341-358, 2009. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-01882009000200005. Acesso em: 24 jan. 2023.

GIL, Natália de Lacerda. Aparato burocrático e os números do ensino: uma abordagem histórica. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 134, p. 479-502, maio/ago. 2008. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0100-15742008000200011. Acesso em: 24 jan. 2023.

GIL, Natália de Lacerda. Apresentação do dossiê: um olhar histórico sobre o rendimento escolar, o percurso dos alunos e a repetência. História da Educação, Porto Alegre, v. 19, n. 46, p. 15-17, maio/ago. 2015. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/-asphe/article/view/54806/pdf_69. Acesso em: 24 jan. 2023.

GIL, Natália de Lacerda. Campo educacional e campo estatístico: diferentes apropriações dos números do ensino. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 37, n. 2, p. 511-526, maio/ago. 2012a. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/edreal/v37n2/10.pdf. Acesso em: 24 jan. 2023.

GIL, Natália de Lacerda. Interpretação de estatísticas educacionais: o espaço de disputas simbólicas. Revista Brasileira de História da Educação, Curitiba, v. 7, n. 13, p. 121-151, jan./abr. 2012b. Disponível em: http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/-rbhe/article/view/38620/20151. Acesso em: 24 jan. 2023.

GOMES, Candido Alberto; CARNIELLI, Beatrice Laura. Expansão do ensino médio: temores sobre a educação de jovens e adultos. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 119, p. 47-69, 2003. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0100-15742003000200003. Acesso em: 24 jan. 2023.

PAULILO, André Luiz. O rendimento da escola no Distrito Federal entre 1922 e 1935. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 43, n. 149, p. 570-595, ago. 2013. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0100-15742013000200010. Acesso em: 24 jan. 2023.

VIVIANI, Luciana Maria; GIL, Natália de Lacerda. A expansão e a eficiência da escola rural em São Paulo: atuação e posicionamentos de Almeida Jr. a partir de estatísticas oficiais. História da Educação, Porto Alegre, v. 15, n. 34, p. 147-170, maio/ago. 2011. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/asphe/article/view/20355/12315. Acesso em: 24 jan. 2023.

XAVIER, Cristiane Fernanda. História e historiografia da educação de Jovens e Adultos no Brasil: inteligibilidades, apagamentos, necessidades, possibilidades. Revista Brasileira de História da Educação, Maringá, v. 19, n. 1, p. 1-24, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.4025/rbhe.v19.2019.e068. Acesso em: 24 jan. 2023.

Published

2023-12-21

How to Cite

Silva Dias Carlos, N. L., & Medeiros Neta, O. M. de. (2023). A study on knowledge production of brazilian educational statistics in the area of education history. Educação Por Escrito, 14(1), e44300. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2023.1.44300