Teaching creative process of the projective act in architecture

a path to drawing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2023.1.43971

Keywords:

Teaching Architecture, Creative process, Learning the architectural project, Double diamond

Abstract

This paper investigates methodological paths within the teaching-learning process in order to motivate the student in the continuous construction of an autonomous system of thinking-doing-reflecting of the design act in the field of architecture and urbanism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Yara Cristina Labronici Baiardi, Federal University of Pernambuco (UFPE), Recife/PE, Brazil.

Urbanist architect. PhD in Architecture and Urbanism from the Faculty of Architecture and Urbanism of Universidade Presbiteriana Mackenzie.

References

ANDRADE, M. L. V. X.; RUSCHEL, R. C.; MOREIRA, D. C. O processo e os métodos. In: KOWALTOWSKI, D. C. C. K. et al. (org.). O processo de projeto em arquitetura da teoria à tecnologia. São Paulo: Oficina de Textos, 2011.

CADASTRO Nacional de Cursos e Instituições de Educação Superior Cadastro e-MEC. In: e-MEC. Brasília, [2023?]. Disponível em: https://emec.mec.gov.br/emec/nova. Acesso em: 29 nov. 2023.

CONSELHO DE ARQUITETURA E URBANISMO. Resolução n. 51, de 12 de julho de 2013. Dispõe sobre as áreas de atuação dos arquitetos e urbanistas para o exercício profissional da Arquitetura e Urbanismo no Brasil, definidas a partir das competências e habilidades adquiridas na formação do profissional, e dá outras providências. Brasília: CAU, 2013. Disponível em: https://transparencia.caubr.gov.br/resolucao51/. Acesso em: 29 nov. 2023.

CROSS, N. Natural Intelligence in Design. Reino Unido: Design Studies, 1999. v. 20.

FRATIN, R. L. Design Thinking aplicado à educação. 2016. 136 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História da Cultura) – Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2016. Disponível em: https://dspace.mackenzie.br/items/28261a4c-83ae-4478-87a7-1f668828129b. Acesso em: 29 nov. 2023.

FREIRE, P. Educação “bancária” e educação libertadora. In: PATTO, M. H. S. (org.). Introdução à Psicologia Escolar. 3. ed. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1997.

KOWALTOWSKI, D. C. C. K.; BIANCHI, G.; PETRECHE, J. R. D. A criatividade no processo de projeto. In: KOWALTOWSKI, D. C. C. K. et al. (org.). O processo de projeto em arquitetura da teoria à tecnologia. São Paulo: Oficina de Textos, 2011.

LAWSON, B. Como arquitetos e designers pensam. São Paulo: Oficina de Textos, 2011.

LIMA, A. G. G. Ensino de Arquitetura e Urbanismo: discurso, prática projetual e gênero. In: MOASSAB, A.; NAME, L. (org.). Por um ensino insurgente em Arquitetura e Urbanismo. Foz do Iguaçu: EDUNILA, 2020.

MAHFUZ, E. C. Os conceitos de polifuncionalidade, autonomia, e contextualismo e suas consequências para o projeto arquitetônico. In: COMAS, C. E. (org.). Projeto arquitetônico: disciplina em crise, disciplina em renovação. São Paulo: Projeto, 1986.

MOURA, M. et al. Faces do Design. São Paulo: Edições Rosari, 2003.

PARA o educador Charles Watson, ensinar é um ato político. In: TERRA. São Paulo, 29 ago. 2013. Disponível em: https://www.terra.com.br/noticias/educacao/para-o-educador-charles-watson-ensinar-e-um-ato-politico,f793f62541ac0410VgnVCM5000009-ccceb0aRCRD.html?utm_source=clipboard. Acesso em: 29 nov. 2023.

PERRENOUD, P. Construir as competências desde a escola. Porto Alegre: Artmed, 1999.

ROOZENBURG, N. F. M.; EEKELS, J. Product design, structure and methods. Utrecht: Lemma, 1991.

ZEIN, R. V. Comunicação apresentada ao V encontro de teoria e história de arquitetura do Rio Grande do Sul, 2000. In: KIEFER, F.; LIMA, R. R.; MAGLIA, V. V. B. (org.). Crítica na Arquitetura. Porto Alegre: Ritter dos Reis, 2001. p. 289-298.

Published

2023-12-21

How to Cite

Labronici Baiardi, Y. C. (2023). Teaching creative process of the projective act in architecture: a path to drawing. Educação Por Escrito, 14(1), e43971. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2023.1.43971

Issue

Section

Free Section