STRICTO SENSU EVALUATION AND QUALITY IN POSTGRADUATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2023.1.43925

Keywords:

stricto sensu assessment, academic productivism, graduate quality.

Abstract

This article presents notes on the quality of graduate studies based on the evaluation carried out by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) in stricto sensu courses. The evaluation of stricto sensu postgraduate studies in Brazil is carried out by CAPES and is a fundamental instrument of the National Postgraduate System (SNPG). The Assessment results have several uses: students can use grades to choose their future courses; national and international funding agencies guide their funding policies according to the scores assigned by the Assessment, among others. Thus, the CAPES Assessment is an instrument for accrediting the quality of national graduate programs. By comparing the performance of graduate programs, the quality of the programs is accredited, and this ends up intensifying the competitiveness between them, further inciting the race for production in the academic environment. Using the survey of studies as a method, and aiming to present reflections on the stricto sensu assessment and its role as an instrument for the certification of the quality of graduate programs, this article presents as results discussions and notes on quality in postgraduate studies in relation to the training of human resources and scientific production.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Flavia Umbelino Nemer, Universidade Estácio de Sá (UNESA), Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

PhD in progress in Education, from Estácio de Sá University (UNESA); professional master's degree in New Digital Technologies in Education, from Centro Universitário Carioca (UNICARIOCA).

Patricia Diana Edith Belfort De Souza Camargo Ortiz Monteiro, Universidade Estácio de Sá (UNESA), Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Estácio de Sá University (UNESA), Rio de Janeiro, RJ, Brazil.

References

BALZAN, Newton Cesar. Teses e dissertações: a qualidade em questão: desdobramentos. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Sorocaba, v. 17, n. 3, p. 827-849, nov. 2012 Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1414-40772012000300011. Acesso em: 3 maio 2022.

BAÓ, Sônia. O Sistema Nacional de Pós‐Graduação: atualidades e perspectivas. Brasília: CAPES, 2019. Disponível em: http://www.prpg.usp.br/attachments/article/6115/Apresentacao_SoniaBao_23102019.pdf. Acesso em: 25 out. 2021.

BIANCHETTI, Lucídio; MACHADO, Ana Maria. Publicar & morrer!? Análise do impacto das políticas de pesquisa e pós-graduação na constituição do tempo de trabalho dos investigadores. Educação, Sociedade & Culturas, v. 28, p. 53-69, 2009. Disponível em https://www.fpce.up.pt/ciie/revistaesc/ESC28/28_lucidio.pdf Acesso em: 26 out. 2021.

BIANCHETTI, Lucídio; ZUIN, Antônio Alvaro Soares; FERRAZ, Obdália. Publique, apareça ou pereça: produtivismo acadêmico, pesquisa administrativa e plágio nos tempos da cultura digital. Salvador: EDUFBA, 2018.

BIANCHETTI, Lucídio. O desafio de escrever dissertações/teses: como incrementar a quantidade e manter a qualidade com menos tempo e menos recursos? In: BIANCHETTI, Lucídio; MACHADO, Ana Maria Netto (org.). A bússola do escrever: desafios e estratégias na orientação e escrita de teses e dissertações. São Paulo: Cortez, 2002. p. 165-186.

BOUFLEUER, José Pedro. Inserção social como quesito de avaliação da pós-graduação. Revista em Educação Pública, Cuiabá, v. 18, n. 37, p. 371-382, maio/ago. 2009. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/488 Acesso em: 8 abr. 2022.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Presidência da República, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 24 ago. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Avaliação da Pós-Graduação. Brasília: CAPES, 2020. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/perguntas-frequentes/avaliacao-da-pos-graduacao. Acesso em: 31 jan. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Avaliação quadrienal 2017-2020. Brasília: CAPES, 2022. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/avaliacao/avaliacao-quadrienal. Acesso em: 25 out. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). CAPES apresenta à academia modelo de avaliação multidimensional. Brasília: Ministério da Educação, 2019b. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/assuntos/noticias/capes-apresenta-a-academia-modelo-de-avaliacao-multidimensional. Acesso em: 25 out. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). História e missão. 2012. Brasília: CAPES, 2012. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/institucional/historia-e-missaoAcesso em: 27 jan. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Qualidade dos programas é prioridade na ficha de avaliação. Brasília: CAPES, 2021b. Disponível em: https://www.gov.br/CAPES/pt-br/assuntos/noticias/qualidade-dos-programas-e-prioridade-na-ficha-de-avaliacao. Acesso em: 20 abr. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Programas de pós-graduação ganham avaliação quadrienal. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/busca-geral/212-noticias/educacao-superior-1690610854/51411-programas-de-pos-graduacao-ganham-avaliacao-quadrienal. Acesso em: 21 set. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Sobre a Avaliação. Brasília: CAPES, 2021c. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/avaliacao/sobre-a-avaliacao/avaliacao-o-que-e/sobre-a-avaliacao-conceitos-processos-e-normas/conceito-avaliacao. Acesso em: 29 mar. 2022.

BRASIL. Portaria n. 122 de 5 de agosto de 2021. Consolida os parâmetros e os procedimentos gerais da Avaliação Quadrienal de Permanência da pós-graduação stricto sensu no Brasil. Diário Oficial da União, Brasília, 9 ago. 2021a. Disponível em: http://cad.capes.gov.br/ato-administrativo-detalhar?idAtoAdmElastic=6742. Acesso em: 29 out. 2021.

CORRÊA, Cláudia Prim et al. O acompanhamento de egressos de pós-graduação stricto sensu como ação estratégica nas universidades. In: COLOQUIO INTERNACIONAL DE GESTIÓN UNIVERSITARIA (CIGU), 16., 2016, Arequipa. Anais [...]. Arequipa: CIGU, 2016. p. 1-14. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/171058/OK%20-%20103_00404.pdf?sequence=1. Acesso em: 16 maio 2022.

CORRÊA, Paulo Sérgio de Almeida. A orientação das dissertações e teses como objeto de estudo das pesquisas acadêmicas: história e historiografia. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, v. 12, n. 47, p. 392–416, set. 2012. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8640059. Acesso em: 31 maio 2022.

FERREIRA, Andreza Cristina Souza Paula; FERENC, Alvanize Valente Fernandes; WASSEM, Joyce. Trabalho docente e avaliação da CAPES: estranhamento e naturalização. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 43, n. 4, p. 1321-1341, out./dez. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/RFyP9kqYRKZHtqphd3cHFVH/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 16 nov. 2021.

FIGUEIREDO, Erika Suruagy Assis de. Reforma do ensino superior no Brasil: um olhar a partir da história. Revista UFG, Goiânia, v. 7, n. 2, 2005. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/48780. Acesso em: 16 maio 2022.

FRAUCHES, Celso da Costa. A pós-graduação lato sensu, a lei e as normas do MEC. Brasília: ABMES, 2014. Disponível em: https://abmes.org.br/arquivos/documentos/A_pos-graduacao_lato_sensu_a_lei_e_as_normas_do_MEC.pdf. Acesso em: 27 jan. 2022.

FREITAS, Maria de Fatima Quintal de; SOUZA, Jusamara. Pensar a formação e a pesquisa na pós-graduação stricto sensu. Educar em Revista, Curitiba, v. 34, n. 71, p. 9-18, set./out. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/RdZtcxFbV9kzZ7D7GvDzrCN/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 18 maio 2022.

INDJAIAN, Maria Lucia. Avaliação na Pós-Graduação Stricto Sensu: reflexões sobre a sua prática no Brasil. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO SUPERIOR, 2014, Sorocaba. Anais [...]. Sorocaba: UNISO, 2014. p. 1-11. Disponível em: http://www.uniso.br/assets/docs/publicacoes/publicacoes-eventos/anais-do-sies/edicoes/edu-avaliacao/11.pdf. Acesso em: 20 abr. 2020.

JUNGES JUNIOR, Mário Luiz; STEFANELLO, Flávia; VIEIRA, Josimar de Aparecido. A pós-graduação stricto sensu do Brasil: espaço de formação de professores universitários. Revista de Educação, Ciência e Cultura, Canoas, v. 26, n. 2, p. 1-13, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.18316/recc.v26i2.7615. Acesso em: 18 maio 2022.

OLIVEIRA, Alessandro Luiz de; MONTEIRO, Patricia Diana Edith Belfort de Souza Camargo Ortiz. Representações sociais de professores sobre o processo de avaliação dos cursos de graduação. Latin American Journal of Business Management, Taubaté, v. 10, n. 1, p. 169-182, jan./jun. 2019. Disponível em: https://lajbm.com.br/index.php/journal/article/view/564. Acesso em: 7 jul. 2022.

OLIVEIRA, Romualdo Portela de; ARAUJO, Gilda Cardoso de. Qualidade do ensino: uma nova dimensão da luta pelo direito à educação. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 28, p. 5-24, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/t64xS8jD8pz6yNFQNCk4n7L/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 20 abr. 2022.

OREALC. O salto desde a igualdade no acesso até a igualdade na qualidade da aprendizagem. In: OREALC. Educação de qualidade para todos: um assunto de direitos humanos. 2. ed. Brasília: OREALC; UNESCO, 2008. p. 29-58. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000150585. Acesso em: 20 abr. 2022.

PATRUS, Roberto; SHIGAKI, Helena Belintani; DANTAS, Douglas Cabral. Quem não conhece seu passado está condenado a repeti-lo: distorções da avaliação da pós-graduação no Brasil à luz da história da CAPES. Cadernos EBAPE.BR, Rio de Janeiro, v. 16, n. 4, p. 642-655, out./dez. 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1679-395166526. Acesso em: 16 nov. 2021.

RIBEIRO, Flaviana das Mercês. O trabalho do(c)ente na pós-graduação: entre a resistência e a desistência. 2017. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de São João Del-Rei, São João Del-Rei, 2017. Disponível em: https://www.ufsj.edu.br/portal2-repositorio/File/mestradoeducacao/DissertacaoFlavianadasMercesRibeiro.pdf. Acesso em: 18 nov. 2021.

VASSOLER, Márcia Cecília. A relação da didática docente universitária no contexto do plano nacional de educação PNE 2014/2024 vinculada à formação stricto sensu. In: REUNIÃO NACIONAL ANPED, 38., 2017, São Luís. Anais [...]. São Luís: UFMA, 2017. p. 1-16. Disponível em: http://38reuniao.anped.org.br/sites/default/files/resources/programacao/trabalho_38anped_2017_GT11_141.pdf. Acesso em: 19 maio 2022.

Published

2023-12-19

How to Cite

Umbelino Nemer, F., & Belfort De Souza Camargo Ortiz Monteiro, P. D. E. (2023). STRICTO SENSU EVALUATION AND QUALITY IN POSTGRADUATION. Educação Por Escrito, 14(1), e43925. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2023.1.43925