FROM ARBITRARY COMMAND TO DEMOCRATIC MANAGEMENT

SCHOOL MANAGEMENT THROUGH THE CONCIDENCE BETWEEN PRACTICE AND FICTION IN "O ATENEU"

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2023.1.43714

Keywords:

School management, democratic management, case study, O Ateneu

Abstract

Aristarco embodies in the director's feared face of the Ateneu, school that entitles Raul Pompéia's novel, the centrality of power. According to Sérgio, protagonist and narrator, in the director weighs his hand by order from the exercise of own vanity. Being in charge, for Aristarco, sums up his character to the selfish manifesto of command, through a narcissistic, arbitrary and ambitious posture. Although it is a fictional account that occurred in the education of the XIX century, O Ateneu testifies in current times a vertical school administration with a power's monopoly. In this perspective, it is proposed the meeting between this novel and the clipping of a case study that underlined the non-collaborative and non-democratic posture of school directors. Therefore, it is intended to deepen the discussion using the cohesion of tones between fiction and education, to review the behavior of school management in the face of power.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Larissa Daiane Pujol Corsino dos Santos, Universidade Franciscana (UFN), Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil.

Master in Humanities and Language Teaching (UFN). Permanent teacher (Master Teacher, level V) the effective staff of the State Public Teaching of the State of Rio Grande do Sul – Department of Education (SEDUCRS).

Marcos Alexandre Alves, Universidade Franciscana (UFN), Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil.

Doctor in Philosophy of Education. Course Teacher of Philosophy, from the Postgraduate Program in Teaching Science and Mathematics, and the Master's Degree in Teaching Humanities and Languages ​​– University Franciscan (UFN).

References

ABREU, M. Boa escola para todos: gestão da educação e debate sobre valorização dos professores no Rio Grande do Sul, 2007 a 2010. Porto Alegre: AGE, 2011.

ANDRADE, M. Aspectos da Literatura Brasileira. 4. ed. São Paulo: Martins, 1972.

ARARIPE JÚNIOR, T. A. Raul Pompéia e o Romance Psicológico. In: COUTINHO, A.; ARARIPE JÚNIOR, T. A. Obra crítica de Araripe Júnior. Rio de Janeiro: Fundação Casa de Rui Barbosa, 1960. v. II. p. 130-177.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. 3. ed. Lisboa: Edições 70, 2006.

BASTOS, M. H. C. Memoriais de professoras: reflexões sobre uma proposta. In: MIGNOT, A. C.; CUNHA, M. T. S. Práticas de memória docente. São Paulo: Cortez, 2003. p. 167-183.

BOSI, A. História concisa da literatura brasileira. 43. ed. São Paulo: Cultrix, 2006.

BOSI, A. O Ateneu, opacidade e destruição. In: BOSI, A. Céu, inferno: ensaios críticos literários e ideológicos. 2. ed. Rio de Janeiro: 34, 2003. p. 51-86.

BOURDIEU, P. Esboço de uma teoria da prática. In: ORTIZ, R. (org.). Bourdieu. São Paulo: Ática, 1983. p.46-81. (Coleção Grandes Cientistas Sociais).

BOURDIEU, P. Razões práticas sobre a teoria da ação. Campinas: Papirus, 1997. BRASIL. Ministério da Educação. Lei n. 9.394, de agosto

de 1996. Dispõe sobre as Leis de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, p. 20-21, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Plano Nacional de Educação. 2014-2024. Lei n° 13.005/2014. Disponível em: http://pne.mec.gov.br/18-planos-subnacionais-de-educacao/543-plano-nacional-de-educacao-lei-n-13-005-2014. Acesso em: 27 out. 2022.

BRUNER, J. La fábrica de historias: derecho, literatura, vida. Ciudad México: FCE, 2002.

BUTLER, J. A vida psíquica do poder: teorias da sujeição. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

DIAS, R. O. Vida e resistência: formar professores pode ser produção de subjetividade? Psicologia em Estudo, Maringá, v. 19, n. 3, p. 415-426, 2014.

ECO, U. Il nome de la Rosa. 4. ed. Milano: Edizione Bompiani, 2014.

FORMOSINHO, J. A escola das pessoas para as pessoas – Para um manifesto antiburocrático. In: FORMOSINHO, J.; MACHADO, J.; FERREIRA, F. I. Políticas Educativas e Autonomia das Escolas. Porto: Edições ASA, 2000. p. 147-159.

FOUCAULT, M. Conversa com Michel Foucault (Entrevista com D. Trombadori). In: FOUCAULT, M. Ditos e Escritos VI: repensar a política. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010. p. 289-347.

FULLAN, M.; HARGREAVES, A. Por que é que vale a pena lutar? O trabalho de equipe na escola. 2. ed. Lisboa: Porto Editora, 2001.

GARCÍA, C. M. A formação de professores: novas perspectivas baseadas na investigação sobre o pensamento do professor. In: NÓVOA, A. Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1995. p. 51-76.

GARCÍA, C. M. Formação de professores para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1997.

GOMEZ, A. P. O pensamento prático do professor: a formação do professor reflexivo. In: NÓVOA, A. Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1997. p. 93-114.

HABERMAS, J. Ciencia y técnica como “ideologia”. Madrid: Tecnos, 1984.

IMBERNÓN, F. Formação continuada de professores. Porto Alegre: Artmed, 2010.

IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

KOBER, C. M. Qualificação profissional: uma tarefa de Sísifo. Campinas: Autores Associados, 2004.

LÜCK, H. A gestão participativa na escola. 11. ed. Petrópolis: Vozes, 2013.

MARTINS, L. M. A formação social da personalidade do professor: um enfoque vigotskiano. 2. ed. Campinas: Autores Associados, 2015.

NÓVOA, A. A vida de professores. Porto: Porto Editora, 1992.

NÓVOA, A.; FINGER, M. O método (auto)biográfico e a formação. Lisboa: Ministério da Saúde, 1988.

PASSEGGI, M. C. Memoriais de formação: processos de autoria e de (re)construção identitária. In: CONFERÊNCIA DE PESQUISA SÓCIO-CULTURAL, 3., 2000, Campinas. Anais eletrônicos [...]. Campinas: UNICAMP, 2010. p. 1-18. Disponível em: https://view.officeapps.live.com/op/view.aspx?src=https%3A%- 2F%2Fwww.fe.unicamp.br%2-Feventos%2Fbr2000%2Ftrabs%2F1970.doc&wdOrigin=BROWSELINK. Acesso em: 1 jul. 2021.

POMPÉIA, R. O Ateneu. Porto Alegre: L&PM, 1998.

ROSA, G. Grande sertão: veredas. 20. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2011.

SANTOS, L. D. P. C. A formação continuada e a autonomia docente: autoafirmação e resistência. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Gestão Escolar) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019.

SANTOS, L. D. P. C. A formação continuada e a autonomia docente: estratégia de ação para a autoafirmação e a liderança. 2022. Dissertação (Mestrado em Ensino de Humanidades e Linguagens) – Universidade Franciscana, Santa Maria, 2022.

SCHWARZ, R. Discutindo com Alfredo Bosi. In: SCHWARZ, R. Sequências Brasileiras: ensaios. São Paulo: Companhia das Letras, 1999. p. 61-85.

SCHWARZ, R. O Atheneu. In: SCHWARZ, R. A sereia e o desconfiado: ensaios críticos. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1965. p. 25-30.

WEBER, M. Economia e sociedade: fundamentos da sociologia compreensiva. São Paulo: Editora Universidade de Brasília, 1999.

ZEICHNER, K. M. A formação reflexiva de professores: ideias e práticas. Lisboa: Educa, 1993.

ZEICHNER, K. M. Alternative paradigms of teacher education. Journal of Teacher Education, [s. l.], v. 34, n. 3, p. 3-9, 1983.

ZEICHNER, K. M.; LISTON, D. P. Teaching student teachers to reflect. Harvard Educational Review, Cambridge, v. 57, n. 1, p. 23-48, 1987

Published

2023-10-27

How to Cite

Pujol Corsino dos Santos, L. D., & Alves, M. A. (2023). FROM ARBITRARY COMMAND TO DEMOCRATIC MANAGEMENT: SCHOOL MANAGEMENT THROUGH THE CONCIDENCE BETWEEN PRACTICE AND FICTION IN "O ATENEU". Educação Por Escrito, 14(1), e43714. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2023.1.43714