LIQUID MODERNITY AND PHILOSOPHICAL PERSPECTIVES OF DIFFERENCE IN THE EDUCATIONAL FIELD

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2023.1.43665

Keywords:

Modernidade; Mercadoria; Educação e Docência; Humanidade; Ética.

Abstract

The present work, referenced mainly in Balman (1995; 1999; 2007; 2011), emphasizes the current modernity, as a cycle, whose human expectations are the target of action of the consumer market. Such expectations and performance refer to the ideal model of insatiable and continuous achievements, reverberating important emotional, social and educational influences. In this process, market, politics and culture come together, gaining legitimacy to act in education. It follows, therefore, a conflicting logic with the educational act, bringing ethical implications for education and teaching. Based on this assumption, we aim in this theoretical essay to situate social, political and economic modernity in the current educational and teaching context, reflecting ethical-philosophical issues in this field of action. The philosophical perspectives of difference, discussed, are based mainly on Deleuze and Guattari (1995) Foucault (1999; 2004; 2010), Gallo (2000; 2008) Larrosa (2002) and Queiroz (2019), as their own possibilities of resistance and respect for human multiplicities, the act of educating and living. According to the related theories, the unified view of teachers, students and teaching and learning processes is deconstructed, understanding the importance that the daily battle of teachers indicates the search for their own truths, their own paths, self-care, while encouraging students in the search for an ethical constitution of themselves.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mary Monteiro, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Caruaru, Pernambuco, Brasil

Graduada em Pedagogia pela Universidade de Pernambuco (UPE), pós-graduada em Psicopedagogia pela Universidade de Pernambuco (UPE) e Mestra em Educação em Ciências e Matemática (UFPE)

Simone Moura Queiroz, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Caruaru, Pernambuco, Brasil.

Doutora em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista (UNESP), Mestra em Ensino das Ciências e Matemática pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE)

References

BALL, S. J. Profissionalismo, Gerencialismo e Performatividade. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 35, n. 126, p. 539-564, set.-dez. 2005.

BALL, S. J. Reformar Escolas/Reformar Professores e os Terrores da Performatividade. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 15, n. 2, p. 3-23, 2002.

BARBOSA, J. M. Modernização-restauradora e transformismo na política do ensino médio [integral] em Pernambuco: estratégias da hegemonia empresarial e controle do trabalho docente. 2020. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Pernambuco,

Recife, 2020.

BAUMAN, Z. 44 cartas do mundo líquido moderno. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2011.

BAUMAN, Z. A vida fragmentada: Ensaios sobre a Moral Pós-Moderna. Lisboa: Relógio d’Água, 1995.

BAUMAN, Z. Globalização: as consequências humanas. Tradução: Marcus Penchel. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1999.

BAUMAN, Z. Vida para o consumo: A transformação das pessoas em mercadorias. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2007.

BAUMAN, Z.; LEONCINI, T. Nascidos em tempos líquidos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2018.

CAVAMURA, N. R. B. A Coragem da Verdade: nos discursos de licenciatura em Matemática: dos cacos arqueológicos a uma anarqueologia. 2016. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro, 2016.

DALE, R. Globalização e educação: demonstrando a existência de uma “cultura educacional mundial comum” ou localizando uma “agenda globalmente estruturada para a educação”? Educação & Sociedade, Campinas, v. 25, n. 87, p. 423-460, 2004.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Tradução: Aurélio Guerra Neto e Célia Pinto Costa. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1995. v. 1.

FOUCAULT, M. A ética do cuidado de si como prática da liberdade. In: MOTA, Manoel Barros da (org.). Ditos & Escritos V: Ética, Sexualidade, Política. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004. p. 258-280.

FOUCAULT, M. Microfísica do Poder. Rio de Janeiro: Graal, 2010.

FOUCAULT, M. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Tradução: Raquel Ramalhete. Petrópolis: Vozes, 1999.

FREITAS, Luiz Carlos de. A reforma empresarial na educação: nova direita, velhas ideias. São Paulo: Expressão Popular, 2018.

GALLO, S. Deleuze e a educação. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

GALLO, S. O que é Filosofia da Educação? Anotações a partir de Deleuze e Guattari. Perspectiva, Florianópolis, v. 18, n. 34, p. 49-68, 2000.

GUATTARI, F.; ROLNIK, S. Cartografias do desejo. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 1996.

LARROSA, J. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 19, p. 20-28, 2002.

MANSANO, S. R. V. Sujeito, subjetividade e modos de subjetivação na contemporaneidade. Revista de Psicologia da UNESP, Assis, v. 8, n. 2, p. 110-117, 2009.

O ÚLTIMO fardo do homem branco. [S. l.: s. n.], 2014. 1 vídeo (1h 4min 52s). Publicado pelo canal Comunidade Pérolas Negras. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=3Xux89-8MX4. Acesso em: 20 out. 2022.

PARENTE, J. Gerencialismo e performatividade na gestão da educação brasileira. Educação em Revista, Marília, v. 19, n. 1, p. 89-102, 2018.

QUEIROZ, S. M. Sala de aula: sociedade de controle, comprismo e hiperativismo socio-virtual versus o cuidado de si. In: ALENCAR, M. F. S.; MIRANDA, M. H. G.; COSTA, M. F. S. (org.). Formação de professores e processos de ensino e aprendizagem: práticas pedagógicas e contribuições das políticas públicas. Recife: Ed. UFPE, 2019. p. 135-158.

ROLNIK, S. Cartografia sentimental: transformações contemporâneas do desejo. São Paulo: UFGRS, 2011.

SCHÖPKE, R. O conceito de diferença na obra de Gilles Deleuze. São Paulo: Barsa Society, 1999.

SHIROMA, E. O. Gerencialismo e formação de professores nas agendas das Organizações Multilaterais. Momento? Diálogos em Educação, Rio Grande, v. 27, n. 2, p. 88-106, 2018.

TÁRTARO, T. F. Ex Docente: invenções do devir guerreiro no professor de Matemática. 2016. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2016.

VEIGA-NETO, Alfredo. Foucault e a Educação. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

Published

2023-08-30

How to Cite

Monteiro, M., & Moura Queiroz, S. (2023). LIQUID MODERNITY AND PHILOSOPHICAL PERSPECTIVES OF DIFFERENCE IN THE EDUCATIONAL FIELD. Educação Por Escrito, 14(1), e43665. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2023.1.43665