The sociodemographic aspects of school dropout and abandonment in public education in the northeastern semi-arid region

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2022.1.43544

Keywords:

education, school dropout, school abandonment, sociodemographic

Abstract

In order to reflect on school dropout and abandonment, it is necessary to discuss not only the bias of the quality of teaching and the physical structures of educational spaces, but it is important to consider the internal (psychological development) and external (socioeconomic) determinants that permeate the life of the students. The study presented is about a documentary research, with a quantitative approach, aiming to analyze the sociodemographic aspects of school dropout and abandonment in the public school system in the municipality of José da Penha, Rio Grande do Norte (RN), semi-arid northeast. The results found here, in addition to dialoguing with the literature, point out that, although they have decreased in the period under analysis, school dropout and abandonment are still high, especially among male students, with dropout being more frequent than school abandonment and with a higher rate among students coming from rural areas and peripheral urban spaces.

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Author Biographies

Gianne Alves Costa, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), Pau dos Ferros, RN, Brasil.

Mestre em Planejamento e Dinâmicas Territoriais no Semiárido pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), em Pau dos Ferros, RN, Brasil; graduado em Serviço Social, pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), em Mossoró, RN, Brasil.

Jenifer Thais Dantas Lima, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), Pau dos Ferros, RN, Brasil.

Mestre em Planejamento e Dinâmicas Territoriais no Semiárido pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), em Pau dos Ferros, RN, Brasil; graduada em Enfermagem, pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN) em Caicó, RN, Brasil.

Simone Cabral Marinho dos Santos, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), Pau dos Ferros, RN, Brasil.

Doutora em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), em Natal, RN, Brasil; mestre em Sociologia pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB), em Campina Grande, PB, Brasil. Professora da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), Campus Avançado de Pau dos Ferros (CAPF), em Pau dos Ferros, RN, Brasil.

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Published

2022-11-23

How to Cite

Costa, G. A., Lima, J. T. D., & Santos, S. C. M. dos. (2022). The sociodemographic aspects of school dropout and abandonment in public education in the northeastern semi-arid region. Educação Por Escrito, 13(1), e43544. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2022.1.43544