Insensitivity and estrangement in cities

The symbolic power of hostile architecture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2022.1.43020

Keywords:

hostile architecture, social inequality, gender, symbolic power, vision education

Abstract

In our daily routine, we often do not notice (find it strange) the formation of hostile architectures that have been formed over the years in urban spaces. This work aims to analyze hostile architecture based on Bourdieu’s concept of symbolic power through vision education. We observe how these clippings (represented by the photographs) can exert pressure on gender regulations as well as promote the fight against victims and not the cause of social problems – removing the possibility of people staying in places and ignoring the need to living spaces or, to a greater extent, emphasizing social inequalities.

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Author Biographies

Daniela Mesquita Leutchuk de Cademartori, Universidade La Salle (Unilasalle), Canoas, RS, Brasil.

Doutora e mestre em Direito pela Universidade Federal de Santa Catariana (UFSC), em Florianópolis, RS, Brasil. Professora da Graduação e do Programa de Pós-Graduação (Mestrado e Doutorado) em Direito da Universidade La Salle (Unilasalle), em Canoas, RS, Brasil. Coordenadora do Projeto Universal/CNPq, “Em Busca de Novas Gramáticas para os Direitos Humanos: inovações sócio-jurídico-políticas na América Latina e África”. 

Glauce Stumpf, Universidade La Salle (Unilasalle), Canoas, RS, Brasil.

Mestra em História Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos), em São Leopoldo, RS, Brasil. Doutoranda em Educação na Universidade La Salle (Unilasalle), em Canoas, RS, Brasil.

Jacson Gross, Universidade La Salle (Unilasalle), Canoas, RS, Brasil.

Mestre em Direito pela Universidade La Salle (Unilasalle) – área de concentração Sociologia Jurídica, em Canoas, RS, Brasil. Doutorando em Direito na mesma instituição.

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Published

2022-10-21

How to Cite

Cademartori, D. M. L. de, Stumpf, G., & Gross, J. (2022). Insensitivity and estrangement in cities: The symbolic power of hostile architecture. Educação Por Escrito, 13(1), e43020. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2022.1.43020