School infrastructure and inputs

quality indicators for school performance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2023.1.42823

Keywords:

infrastructure, education, school inputs, school performance

Abstract

The article analyzed the main legal norms, Federal Constitution (CF/1988), Educational Guidelines and Bases Law (LDB 9394/96), with regard to infrastructure and school supplies. The objective is to highlight school spaces and infer how the lack of infrastructure and pedagogical resources impact student learning. Historical fragments of philosophers and scholars in the field of education are presented, from the perspective of school spaces. The school architecture we refer to in this article is established by legislation and public policies that govern education in Brazil and impose minimum standards of adequate infrastructure for school spaces. From the analysis of data from the School Census (2020), it was noticed that the school infrastructure has shown evolutions, however questionable as to the quality proposed by the legal documents, requiring the promotion of efficient public policies, that is, that have correct applicability in the spaces in order to promote the construction of better structured educational environments.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ellen Dean Ribeiro Teixeira, Universidade Católica de Brasília (UCB), Taguatinga, DF, Brasil.

Mestranda em Educação pela Universidade Católica de Brasília (UCB).

Valdivina Alves Ferreira, Universidade Católica de Brasília (UCB), Taguatinga, DF, Brasil

Doutorado em Educação e docente-pesquisadora da Universidade Católica de Brasília (PPGE/UCB).

Rosana Roriz Carneiro Silva, Universidade Católica de Brasília (UCB), Taguatinga, DF, Brasil.

Mestranda em Educação pela Universidade Católica de Brasília (UCB).

References

AVANCINI, Marta; CONTE, Fabiano; GOUVEIA, Flávia. Pierre Lévy: Um dos mais conhecidos pensadores da cibercultura, o filósofo Pierre Lévy falou sobre conhecimento e interação com as tecnologias de informação e comunicação, em entrevista coletiva no Auditório da Coordenadoria de Tecnologia da Informação da USP. ComCiência, Campinas, n. 131, 2011.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.

BRASIL. Censo da Educação Básica 2020: resumo técnico. Brasília: Inep, 2021.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. 4. ed. São Paulo: Saraiva, 1990.

BRASIL. Índice de Desenvolvimento da Educação Básica. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2019.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. São Paulo: Saraiva, 1996.

BRASIL. Lei n. 10.172, de 9 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Brasília: MEC, 2001.

CAMPANHA NACIONAL PELO DIREITO À EDUCAÇÃO. CAQi e o CAQ no PNE: quanto custa a educação pública de qualidade no Brasil? São Paulo: Campanha Nacional pelo Direito à Educação, 2018.

GALVÃO FILHO, Teófilo Alves; MIRANDA, Theresinha Guimarães. O professor e a educação inclusiva: formação, práticas e lugares. Salvador: EDUFBA, 2012.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Relatório Brasil no PISA 2018: diretoria de avaliação da educação básica. MEC, 2020.

KOWALTOWSKI, Doris C. C. K. Arquitetura escolar: o projeto do ambiente de ensino. São Paulo: Oficina de Textos, 2011.

MENEZES, Ebenezer Takuno de. Jardim de infância. In: MENEZES, Ebenezer Takuno de; SANTOS, Thais Helena dos. Dicionário Interativo da Educação Brasileira [São Paulo: Miadiamix], 2001. Disponível em: https://www.educabrasil.com.br/jardim-de-infancia/. Acesso em: 4 jul. 2022.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Objetivo de Desenvolvimento Sustentável n. 4. Estratégia ODS, Brasília, 2015. Disponível em: http://www.estrategiaods.org.br/os-ods/ods4/. Acesso em: 28 jun. 2022.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA. Qualidade da infraestrutura das escolas públicas do ensino fundamental no Brasil. Brasília: UNESCO, 2019.

RIBEIRO, Paulo Silvino. Rousseau e o contrato social. Brasil Escola, 2023. Disponível em: https://brasilescola.uol.com.br/sociologia/rousseau-contrato-social.htm. Acesso em: 1 set. 2023.

RÖHURS, Hermann. Maria Montessori. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, 2010.

Published

2023-09-13

How to Cite

Ribeiro Teixeira, E. D., Alves Ferreira, V., & Roriz Carneiro Silva, R. (2023). School infrastructure and inputs: quality indicators for school performance. Educação Por Escrito, 14(1), e42823 . https://doi.org/10.15448/2179-8435.2023.1.42823