Attachment and bonding

Dialogue between Psychopedagogy and Popular Education in the perspective of inclusive education

Authors

  • Denise da Silva Maia Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-9785-1340
  • Victoria Cittolin Richetti Secretaria da Educação (SEDUC-RS), Sistema Estadual de Ensino do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, Brasil; Organização Não Governamental para a Educação Popular (ONGEP), Porto Alegre, RS, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-8942-8318

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2022.1.41884

Keywords:

Sheltering, Bonding, Psychopedagogy, Popular Education, Inclusive education

Abstract

The article aims to reflect on possible approximations between Psychopedagogy and Popular Education, from the perspective of Inclusive Education, having as a point of articulation the discussion about the influence of sheltering and bonding in the learning process. The study, based on authors such as Alicia Fernández, Paulo Freire, Pichon-Rivière and Alicia Fernández, was conducted in a popular institution, ONGEP. Students and teachers were interviewed, and the data were submitted to content analysis (BARDIN, 2011). We discuss the possible approximations between Popular Education and Psychopedagogy, based on the concepts of bonding and sheltering, which emerged in the interviews as essential elements to a context that facilitates learning and that promotes the strengthening of identities. Thus, it is understood that these constructs are fundamental for a critical and inclusive education that states the value of diversity. Finally, it addresses the need for more dialogue between Psychopedagogy and Popular Education, to the extent that there is a scarce bibliography relating them and defends the idea that the different practices and theoretical articulations of each field can be enriched and expanded by the debate.

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Author Biographies

Denise da Silva Maia, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS, Brasil.

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil; mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), em Porto Alegre, RS. Psicóloga escolar e educacional. Professora convidada do curso de Especialização em Psicopedagogia da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil. 

Victoria Cittolin Richetti, Secretaria da Educação (SEDUC-RS), Sistema Estadual de Ensino do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, Brasil; Organização Não Governamental para a Educação Popular (ONGEP), Porto Alegre, RS, Brasil.

Especialista em Psicopedagogia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil; graduada em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), em Porto Alegre, RS, Brasil. Professora de Língua Portuguesa no Sistema Estadual de Ensino do Rio Grande do Sul da Secretaria da Educação (SEDUC-RS) e na Organização Não Governamental para a Educação Popular (ONGEP), em Porto Alegre, RS, Brasil.

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Published

2022-11-07

How to Cite

Maia, D. da S., & Richetti, V. C. (2022). Attachment and bonding: Dialogue between Psychopedagogy and Popular Education in the perspective of inclusive education. Educação Por Escrito, 13(1), e41884. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2022.1.41884

Issue

Section

Dossiê: A Formação de professores e a educação inclusiva: avanços, desafios